Det danska företaget RealDream har en dröm om att alla skolelever ska kunna använda modern teknik som 3d-printning. Företaget har arbetat med IT i undervisningssammanhang i flera år och de båda grundarna, Nynne Spuur och Tom Rasmussen, har båda gedigna bakgrunder inom pedagogik.
RealDreams affärsidé är lika enkel som genialisk – att utbilda elever i 3d-konstruktion och 3d-printning. Det leder både till en bättre förståelse för traditionellt ”svåra” ämnen som matematik och teknik, och gör att eleverna blir bättre på att lösa problem.
Fokus ligger på att undervisa och att lära sig. Genom ett samarbete med bland andra Protech och MakerBot har RealDream man tillgång till alla de verktyg som behövs, från 3d-printrar och 3d-scannrar, till programvara som 123D Design från Autodesk.
En 3d-workshop med RealDream börjar med en tät dialog med skolan och dess lärare. Alla workshops integreras med den schemalagda undervisningen. Således går det att anpassa 3d-kurserna med matematik, slöjd, fysik, ja, även litteratur, om man så vill.
En workshop kan vara på en dag eller en hel vecka. Målet är att skolan ska bli så självgående inom 3d som möjligt. RealDream tar med all utrustning – 3d-printer, datorer, programvara och 3d-scanning.
– De stora fördelarna är att eleverna får arbeta process- och lösningsorienterat, säger Nynne Spuur. De får direkt visuell feedback på det de designar genom skärmen och taktilt, genom det de väljer att 3d-printa.
Tom Rasmussen ser 3d-printning som en renässans som har möjligheten att påverka alla undervisningsämnen, även slöjd och historia.
– Att lära ut ligger mig varmt om hjärtat, säger Tom Rasmussen. Jag brinner för att förbättra förutsättningarna för att undervisa alla barn, även de med särskilda behov. För mig handlar det om att kunna förmedla komplex information, men på ett sätt som eleverna ser som underhållande. De tycker att det är spännande och motiverande att se när det de skapat i ett program tar form i 3d-printern.
Att designa i 3d är inte bara något som äldre och tekniskt kunniga elever kan göra. Alla kan arbeta med det. Hos de yngre eleverna är det många som spelat Minecraft, till exempel, och de rör sig lätt mellan spel och design av landskap, smycken eller kläder. Hos de äldre barnen, på mellanstadienivå, arbetar RealDream ofta med att återskapa verktyg och vapen från vikingatiden. Och de som går i högstadiet och på gymnasiet arbetar ofta med arkitektur och produktutveckling.
– Vanligtvis är det i de lägre årskurserna som man leker med 3d-tekniken ungefär på samma sätt som Minecraft, sägert Tom Rasmussen. Sedan kommer man inte i kontakt med 3d-tekniken igen förrän på gymnasiet. Det är detta avbrott i kontakten med 3d-teknik som vi vill stoppa. De elever som inte är så lässtarka får också möjlighet att delta när teori blir mer handgriplig, vilket både motiverar och gör att de lär sig.
Hör RealDream berätta mer om sin unika arbetsmetod för att föra in 3d-teknik i undervisningen på konferensen 3dp School den 24 augusti i Stockholm.