Årets upplaga av Dutch Design Week hölls nyligen i staden Eindhoven och här visades en rad nya 3d-printade applikationer upp. En produkt som verkligen stack ut var ett par 3d-printade trådlösa hörlurar med namnet Hélo. Det skriver 3ders.com på sin webbplats.
Lurarnas upphovsman heter Pieter Husmann och är designstuderande vid designakademin i Eindhoven. Han har inte bara använt 3d-printning, utan även integrerat rätt komplex elektronik i de små hörlurarna, som alltså är fullt fungerande. Rent visuellt består de av en solid kärna och ett frostat chassi som kan anpassas efter användarens form på inneröronen. Det finns också ett reglage som gör det möjligt att aktivera funktioner som att öppna textmeddelanden eller e-post.
Idén till de trådlösa hörlurarna kom ur en frustration över antalet trafikolyckor som beror på att föraren använt eller talat i telefon. Efter att snabbt ha dragit slutsatsen att folk antagligen inte kommer att sluta att använda sina telefoner, tänkte Huismann att det var bättre att lösa problemet med bristande uppmärksamhet i trafiken.
Konstruktionen bakom Hélo har Huismann ritat i Solidworks, som är det verktyg som används mest. Ibland använder han även Google Sketchup. Det tog rätt mycket resurser i anspråk innan han hittade rätt 3d-printteknik. Först provade han med att 3d-printa höljet för elektroniken med SLA, stereolitografi. Därefter gjorde han en gjutform av sina inneröron och placerade elektronikhöljena i dessa. Utmaningen var att få rätt passform på den gjutna hörluren, vilket var svårt med tanke på de organiska och detaljerade geometrierna från innerörat.
Lösningen kom i form av den belgiska servicebyrån Printanovo och deras Polyjetmaskin. I denna kunde man till slut 3d-printa själva chassit för hela hörluren i ett transparent gummiliknande material och i ett hårt plastmaterial i en körning. För själva reglaget 3d-printade Shapeways en gjutform och gjöt i olika metaller beroende på modell. Några av de metaller som användes var guld och roséguld.
Efter uppmärksamheten på Dutch Design Week är målet att kunna lansera Hélo kommersiellt. Antingen genom gräsrotsfinansiering eller genom ett samarbete med ett större tillverkningsföretag.