Autodesk och Airbus tar fram stor flygplanskomponent

Text:Mattias Kristiansson
PUBLICERAD: 3 december 2015

autodesk_airbus_partition

Programvaruleverantören Autodesk har inlett ett samarbete med flygplanstillverkaren Airbus i ett led att producera vad de menar är världens största 3d-utskrivna komponent till en flygplanskabin.

Produktionen bygger på så kallad generativ design, där programvara beräknar optimal form på komponenten som sedan skrivs ut. Algoritmerna som används är skräddarsydda för ändamålet.

Den komponent som det gäller är den avdelare mellan resenärer och flygplanspersonalens kabyss. Denna har fått en helt ny konstruktion med mer organiska former.

Konstruktionen sticker ut från de former man vanligtvis ser på flygplan. Enligt Autodesk blir formerna med generativ design mer ben- eller celliknande. Med generativ design och molnverktyg går det att generera ett stort antal konstruktionsalternativ för att möta särskilda krav på både form och prestanda.

– Generativ design, additiv tillverkning och utvecklingen av nya material förändrar tillverkningsmetoderna och innovativa företag som Airbus visar vad som är möjligt att ta fram, säger Jeff Kowalski, teknisk chef på Autodesk. Det handlar inte längre om ett intressant hypotetiskt experiment, utan om en fullt fungerande komponent som kommer att kunna installeras i ett flygplan inom en nära framtid.

Utvecklingsteamet har använt både en Concept Laser M2 och EOS M400 för att ta fram 122 komponenter i Scalmalloy, en legering som består av aluminium, magnesium och skandium, samt 40 komponenter i titan. Alla delar monterades ihop vid Autodesk University och monterad väger delen 45 procent mindre än traditionellt tillverkade diton.

Senaste nytt

Tillbaka i branschen som projektledare för 3DAM

Lisa Antonsson har en bakgrund från Västerviksföretagen 3D Center och AM Printservice. Efter en kort avstickare är hon nu tillbaka i AM-branschen som projektledare för IMA 3DAM.
Lisa Antonsson
Tillbaka i branschen som projektledare för 3DAM

Forward AM blir en del av Stratasys

Forward AM har haft en ekonomiskt utmanande tid. Nu står det klart att Stratasys går in som ny ägare.
MAM-News-1024x1024
Forward AM blir en del av Stratasys

Spetsforskning inom AM i fokus på Rymdforum

Den 5-6 maj 2025 arrangerades konferensen Rymdforum i Trollhättan. Med Högskolan Väst och GKN Aerospace som medarrangörer kretsade det bland annat om hur AM kan effektivisera tillverkningen av komponenter till vätgasdrivna rymdraketer.
Rymdforum header
Spetsforskning inom AM i fokus på Rymdforum

Prototal utökar med ännu en SLS-maskin

I början av året förstärkte Prototal sin 3D-printingkapacitet vid anläggningen i norska Levanger med en SLS-3D-skrivare från EOS. Nu får den sällskap av ytterligare en maskin av samma modell.
Prototal AS_EOS P770
Prototal utökar med ännu en SLS-maskin

Läs vidare

Forward AM blir en del av Stratasys

Forward AM har haft en ekonomiskt utmanande tid. Nu står det klart att Stratasys går in som ny ägare.
MAM-News-1024x1024
Forward AM blir en del av Stratasys

Prototal utökar med ännu en SLS-maskin

I början av året förstärkte Prototal sin 3D-printingkapacitet vid anläggningen i norska Levanger med en SLS-3D-skrivare från EOS. Nu får den sällskap av ytterligare en maskin av samma modell.
Prototal AS_EOS P770
Prototal utökar med ännu en SLS-maskin

Elmia Subcontractor firar 50 år och blickar framåt med ny arena

Nästa Elmia 3D går av stapeln först om ett år, men underleverantörsmässan Elmia Subcontractor, som lockar en del utställare inom AM, arrangeras som vanligt i november.
Protech-Subcontractor
Elmia Subcontractor firar 50 år och blickar framåt med ny arena

Första 3D-printade ansiktsimplantatet som tillverkats på sjukhuset

3D Systems och Universitetssjukhuset i Basel har genom ett samarbete producerat och opererat in det första 3D-printade ansiktsimplantatet i PEEK – allt på plats på sjukhuset.
Still 2025-03-18 163620_1.29.1 ver 2
Första 3D-printade ansiktsimplantatet som tillverkats på sjukhuset