Autodesk och Airbus tar fram stor flygplanskomponent

autodesk_airbus_partition

Programvaruleverantören Autodesk har inlett ett samarbete med flygplanstillverkaren Airbus i ett led att producera vad de menar är världens största 3d-utskrivna komponent till en flygplanskabin.

Produktionen bygger på så kallad generativ design, där programvara beräknar optimal form på komponenten som sedan skrivs ut. Algoritmerna som används är skräddarsydda för ändamålet.

Den komponent som det gäller är den avdelare mellan resenärer och flygplanspersonalens kabyss. Denna har fått en helt ny konstruktion med mer organiska former.

Konstruktionen sticker ut från de former man vanligtvis ser på flygplan. Enligt Autodesk blir formerna med generativ design mer ben- eller celliknande. Med generativ design och molnverktyg går det att generera ett stort antal konstruktionsalternativ för att möta särskilda krav på både form och prestanda.

– Generativ design, additiv tillverkning och utvecklingen av nya material förändrar tillverkningsmetoderna och innovativa företag som Airbus visar vad som är möjligt att ta fram, säger Jeff Kowalski, teknisk chef på Autodesk. Det handlar inte längre om ett intressant hypotetiskt experiment, utan om en fullt fungerande komponent som kommer att kunna installeras i ett flygplan inom en nära framtid.

Utvecklingsteamet har använt både en Concept Laser M2 och EOS M400 för att ta fram 122 komponenter i Scalmalloy, en legering som består av aluminium, magnesium och skandium, samt 40 komponenter i titan. Alla delar monterades ihop vid Autodesk University och monterad väger delen 45 procent mindre än traditionellt tillverkade diton.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Lär sig hur dina kommentardata behandlas.


Högskolan Väst får miljonstöd från EU

Högskolan Väst får 10 miljoner från EU, genom Tillväxtverket, för projektet SpaceLab. Tillsammans med GKN Aerospace ska de hjälpa svenska företag att behålla sin ledande position inom flyg- och rymdindustrin.

Publicerat av: 

3d-portal ska boosta affärer

PostNord lanserar en molnbaserad 3d-portal. – Det är nästa steg för att på ett enkelt sätt göra 3d-marknaden mer tillgänglig, menar PostNord Strålfors vd Ylva Ekborn. 

Publicerat av: 

GE Additive ger bort 600 3d-skrivare

GE Additive har investerat 10 miljoner dollar för att förse skolor runt om i världen med 3d-skrivare. I höst levereras 600 polymer 3d-skrivare ut till grundskolor i hela världen.

Publicerat av: 

RISE blir helägare av Swerea

Den svenska forskningskoncernen Swerea blir helägt av forskningsinstitutet RISE med start den 1 juli. Kunderna kommer inte att påverkas, menar Mats Lundin som är vd på Swerea IVF. 

Publicerat av: 

3DVerkstan lär ut om förstärkta utskrifter

3DVerkstan bjuder in till after work den 20 juni om fiberförstärkta 3d-utskrifter. – Om du behöver egenskaper som hög styrka, hållfasthet och styvhet, finns det alternativ till metall, skriver 3DVerkstan.

Publicerat av: 

Ett hjärta sött som socker

Forskare från University of Illinois har utvecklat en ny typ av 3d-skrivare som kan tillverka komplexa former av sockeralkohol-lösningar. Något som kan användas för att odla biologisk vävnad.

Publicerat av: 

Protech firar 25-årsjubileum

Den nordiska 3d-teknikleverantören Protech firar 25 år. – Vi tyckte helt enkelt att det var en cool grej som vi såg potential i, så därför valde vi att ta ett tidigt kliv in i branschen, säger en av grundarna Anders Brask.

Publicerat av: