Autodesk och Airbus tar fram stor flygplanskomponent

autodesk_airbus_partition

Programvaruleverantören Autodesk har inlett ett samarbete med flygplanstillverkaren Airbus i ett led att producera vad de menar är världens största 3d-utskrivna komponent till en flygplanskabin.

Produktionen bygger på så kallad generativ design, där programvara beräknar optimal form på komponenten som sedan skrivs ut. Algoritmerna som används är skräddarsydda för ändamålet.

Den komponent som det gäller är den avdelare mellan resenärer och flygplanspersonalens kabyss. Denna har fått en helt ny konstruktion med mer organiska former.

Konstruktionen sticker ut från de former man vanligtvis ser på flygplan. Enligt Autodesk blir formerna med generativ design mer ben- eller celliknande. Med generativ design och molnverktyg går det att generera ett stort antal konstruktionsalternativ för att möta särskilda krav på både form och prestanda.

– Generativ design, additiv tillverkning och utvecklingen av nya material förändrar tillverkningsmetoderna och innovativa företag som Airbus visar vad som är möjligt att ta fram, säger Jeff Kowalski, teknisk chef på Autodesk. Det handlar inte längre om ett intressant hypotetiskt experiment, utan om en fullt fungerande komponent som kommer att kunna installeras i ett flygplan inom en nära framtid.

Utvecklingsteamet har använt både en Concept Laser M2 och EOS M400 för att ta fram 122 komponenter i Scalmalloy, en legering som består av aluminium, magnesium och skandium, samt 40 komponenter i titan. Alla delar monterades ihop vid Autodesk University och monterad väger delen 45 procent mindre än traditionellt tillverkade diton.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Xerox överväger förvärv av HP

Xerox överväger ett förvärv av rivalen HP, rapporterar Wall Street Journal. Även om affären hittills bara är spekulationer beskriver tidningen den som ett drag som kommer ”förena två bleknande teknikstjärnor”. 

Publicerat av: 

PET-flaskor omvandlas till
flygverktyg

Varje år omhändertas flera ton plastflaskor från flygplatsen Amsterdam Airport Schiphol. Nu börjar flygbolaget KLM Royal Dutch Airlines återvinna PET-flaskorna för att 3d-printa verktyg som kan användas vid reparation och underhåll av flygplanen.

Publicerat av: 

3d-printing växer inom
oljeindustrin

I en rapport från konsultbolaget GlobalData väntas oljeindustrin omsätta runt 60 miljarder kronor år 2030. Enligt rapporten är utvecklingen av 3d-printing av metall en nyckel till industrins framgång.

Publicerat av: 

Prototal köper upp Acron Formservice

Den Anderstorpsbaserade servicebyrån Acron köps upp av Prototal. – Förvärvet av Acron kompletterar våra satsningar inom additiv tillverkning i Jönköping och i Ystad, säger Henrik Lundell, vd på Prototal.

Publicerat av: 

De lanserar fiberskrivare

Desktop Metal släpper en ny 3d-skrivare för utskrifter i fiberkomposit. Denna gång handlar det om skrivbordsmodellen Fiber, där företaget har integrerat en mikro-AFP-teknik med lager-på-lager tekniken FFF. 

Publicerat av: 

De breddar materialutbudet

Skrivartillverkaren Stratasys lanserar två nya material, det nylon-baserade termoplasten Diran 410MF07 och den PEKK-baserade termoplasten Antero 840CN03.

Publicerat av: