Inleder serietillverkning med tio nya Arcam-maskiner

gex9

GE Aviations italienska dotterbolag Avio Aero fokuserar på att konstruera och tillverka turbinblad som ingår i koncernes flygplansutveckling. Under flera år har de arbetat med EBM-teknik från Arcam.

Nu investerar företaget i tio Arcam-maskiner på ett bräde, vilket innebär en fördubbling av maskinparken. Den främsta anledningen till denna stora investering är att man är redo att ta steget över till serietillverkning av turbinblad.

– De nya maskinerna är avgörande när vi går mot serieproduktion, säger Giacomo Vessia, produktionschef på Avio Aero i Turin. Arcam är en ledande leverantör av 3d-skrivare för titanlegeringar och vi vände oss återigen till dem med stort förtroende efter att ha använt deras teknik under flera år.

De turbinblad som Avio Aero tillverkar ska sitta i lågtrycksturbinen i GE Aviations motor GE9X. Den kommer bland annat att sitta i Boeings 777X-plan som ska flyga kommersiellt runt 2020.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Staven som ska ge åkaren en extra växel

Mikael Östberg är själv gammal längdskidåkare på elitnivå. För några år sedan kom han på en smart idé som kan ge stakningen en extra växel. Den idén håller nu på att bli verklighet med hjälp av 3d-printing, och förhoppningen är att landslaget framöver ska åka med den innovativa staven.

Publicerat av: