Inleder serietillverkning med tio nya Arcam-maskiner

gex9

GE Aviations italienska dotterbolag Avio Aero fokuserar på att konstruera och tillverka turbinblad som ingår i koncernes flygplansutveckling. Under flera år har de arbetat med EBM-teknik från Arcam.

Nu investerar företaget i tio Arcam-maskiner på ett bräde, vilket innebär en fördubbling av maskinparken. Den främsta anledningen till denna stora investering är att man är redo att ta steget över till serietillverkning av turbinblad.

– De nya maskinerna är avgörande när vi går mot serieproduktion, säger Giacomo Vessia, produktionschef på Avio Aero i Turin. Arcam är en ledande leverantör av 3d-skrivare för titanlegeringar och vi vände oss återigen till dem med stort förtroende efter att ha använt deras teknik under flera år.

De turbinblad som Avio Aero tillverkar ska sitta i lågtrycksturbinen i GE Aviations motor GE9X. Den kommer bland annat att sitta i Boeings 777X-plan som ska flyga kommersiellt runt 2020.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Sjukhus 3d-printar inför
implantat

På Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg pågår just nu ett projekt där neurokirurgerna använder 3d-printade skallbensmallar för att ta fram implantat. – Genom att ha tillgång till 3d-skrivare kan vi själva styra processen och tillverkningen, säger Charlotte Stor Swinkels, medicinteknisk civilingenjör.

Publicerat av: 

Generas system säkrar stegen

Genera, en österrikiskt tillverkare av 3d-skrivare, lanserar två nya maskiner för utskrift och efterbearbetning. – Vi vill inte att våra kunder ska behöva köpa fem olika maskiner för att få det arbetsflöde som behövs för att tillverka deras delar, säger Klaus Stadlmann, grundare av Genera.

Publicerat av: