GE Aviations italienska dotterbolag Avio Aero fokuserar på att konstruera och tillverka turbinblad som ingår i koncernes flygplansutveckling. Under flera år har de arbetat med EBM-teknik från Arcam.
Nu investerar företaget i tio Arcam-maskiner på ett bräde, vilket innebär en fördubbling av maskinparken. Den främsta anledningen till denna stora investering är att man är redo att ta steget över till serietillverkning av turbinblad.
– De nya maskinerna är avgörande när vi går mot serieproduktion, säger Giacomo Vessia, produktionschef på Avio Aero i Turin. Arcam är en ledande leverantör av 3d-skrivare för titanlegeringar och vi vände oss återigen till dem med stort förtroende efter att ha använt deras teknik under flera år.
De turbinblad som Avio Aero tillverkar ska sitta i lågtrycksturbinen i GE Aviations motor GE9X. Den kommer bland annat att sitta i Boeings 777X-plan som ska flyga kommersiellt runt 2020.