Förra veckan skrev vi om GE Aviations italienska dotterbolag Avio Aero och deras storinvestering i Arcam-teknik. De tio nya maskinerna ska rätt in i produktion när moderbolaget drar igång tillverkning av turbinblad till kommande jetmotorer.
Nu sällar sig Airbus dotterbolag AEROTEC till Avio Aero. Företaget har i ett första skede börjat skriva ut titandelar för bränslesystemet till det militära transportflygplanet A400M, komponenter som ska börja levereras nu i mars. Dessa har tidigare gjutits och sedan svetsats ihop till slutprodukt. Med sin lasersmältningsteknik kommer man att kunna producera fler komponenter till en lägre kostnad, menar företaget. I dagsläget har man tre system, med två till på ingång. I maj räknar man med att vara uppe och snurra med fem 3d-skrivare i produktionen.
AEROTEC är en av världens största leverantörer av flygplanskomponenter och specialiserar sig på metallegeringar och kolfiberkompositer. De har produktionsenheter över hela Tyskland samt Rumänien. Det är dock i Tyskland, närmare bestämt i Varel i nordvästra delen av landet. Här har man nyligen moderniserat sin anläggning för att kunna härbärgera och administrera en 3d-skrivarbaserad produktion.
I år kommer AEROTEC även att inleda ett samarbete med 3d-skrivarföretaget Norsk Titanium. Deras egenutvecklade teknik heter Rapid Plasma Deposition och är ett slags extruderingsteknik med metalltråd och plasmasvets.