
Efter att Xenter i slutet av augusti förra året drog igång sin YH-baserade 3d-teknikerutbildningen har ytterligare två YH-anordnare fått beviljat utbildning inom 3d-skrivarteknik. Nackademin i Stockholm och Eslövs kommun i Skåne. Även om de båda utbildningarna sätter 3d-skrivaren i centrum, så finns det skillnader i utbildningarna, vilket är positivt för kompetensutvecklingen i den svenska 3d-skrivarbranschen.
Mest efterlängtat är nog YH-myndighetens godkännande för Björn Åberg, rektor på Yrkeshögskolan, som drivs av Eslövs kommun. De ansökte om sin utbildning 3d-printingspecialist redan för ett år sedan, men fick då avslag. Nu hade myndigheten gjort en annorlunda bedömning till fördel för den skånska utbildningsanordnaren.

– Det som är mest spännande med den nya utbildningen är att ingen vet var utvecklingen med 3d-skrivare tar vägen, säger Björn Åberg, rektor på Yrkeshögskolan i Eslövs kommun. Idag är det främst prototyper som tillverkas. Men vi har bara sett början. Det kommer ständigt nya material, nya scanningsmetoder, det blir billigare och enklare att tillverka saker. På tio års sikt kommer vi att få se en helt annorlunda tillverkningsindustri.
På Yrkeshögskolan har man en lång tradition av att genomföra utbildningar inom teknik och letar efter utbildningsområden där det finns behov av kvalificerad arbetskraft. Dels ger det ett mervärde åt kommunen, dels löser man en viktig uppgift åt svenskt näringsliv.
Den nya utbildningen löper över tre terminer och ges på distans. Den primära målgruppen är redan yrkesverksamma, men kanske sådana som vill vidareutvecklas i sin yrkesroll och fokusera på förbättringar. Fördelen med utbildningsformen är att upptagningsområdet utökas till hela landet samt att man kunnat skapa bredd i utbildningen
– Eftersom vi har valt att ha just en distansutbildning med fokus på redan anställda och eftersom industrin kontinuerligt tjänstifieras, så ville vi inte tratta ner utbildningen till en specifik tillverkningsprocess eller ett specifikt material, säger Björn Åberg. Vi vill arbeta med design och konstruktion ur ett konstruktörsperspektiv och leverera bredd inom 3d-skrivarteknik.
Pär Nobring, vd för r.a.p.s, ett svenskt ingenjörsföretag och 3d-skrivaråterförsäljare, har från starten varit djupt delaktig i utformningen av utbildningen i Eslöv. Det är också r.a.p.s. som kommer att hålla i flera delkurser.
– Nu sitter vi med kursplan och arbetar med ledningsgruppen och vem som ska ingå i denna, säger Pär Nobring. De kurser som vi håller i är utbildning i 3d-skrivare, 3d-scanningkurs och utbildning i design för 3d-utskrifter.

– Kurserna kommer att överlappa varandra. Om du börjar med kursen 3d-konstruktion så kan den pågå under hela utbildningen så att du kontinuerligt får övning och färdighet.
– Vi kommer även att utreda vilka maskiner som ska användas. Tanken är att varje student ska ha sin egen 3d-skrivare hemma eftersom det är en distansutbildning. Tillkommer gör även programvara för CAD. Denna bör ha stöd för samarbete och vara onlinebaserad. En tjänst som vi börjat titta på är OnShape och den ser lovande ut.
Utbildningen 3d-printingspecialist löper över tre terminer med nästan en termins praktik, eller Lärande i arbete, LIA. Totalt har man 25 utbildningsplatser och första kullen börjar i september i år.
– Vi har fått tillstånd till två starter av YH-myndigheten, säger Björn Åberg. I september 2017 startar ytterligare en klass med 25 platser, sedan får vi se vad som händer.
YH-skolan Nackademin i Stockholm har också fått sin utbildning godkänd. Den heter 3D-printer designer & operatör och löper på fulltid över tre terminer, med start nu i höst. Den ansvarige utbildningsledaren heter Magnus Lindblad. Han har själv erfarenhet av YH-utbildningar, inte minst genom att han utbildade sig till 3d-grafiker 2003. Han har också en lång och bred erfarenhet från 3d-modelleringsvärlden, ett område som genomsyrar utbildningen.
– Med min 3d-bakgrund blir det rätt så naturligt att nu gå från dator till fysisk form, säger Magnus Lindblad. För många 3d-grafiker har detta med att kunna ta fram fysiska skapelser länge varit en dröm.
– Vi kommer att ha ett starkt fokus på designbitarna, alltså att skapa objekt i 3d-program, säger Magnus Lindblad. Den största kursen är 3d-modellering och digital skulptering. Den ger 60 poäng av totalt 300 poäng. Det är ett tungt inslag och meningen är att studenterna efter avslutad kurs ska kunna ta en enklare skiss och göra om denna till en 3d-modell enligt kundönskemål. Alternativt ska de kunna ta en färdig modell eller ett inscannat föremål och arbeta vidare med.
Båda utbildningar löper över tre terminer, men Nackademins utbildning hålls på plats i lokalerna i Stockholm. Med tanke på att alla YH-utbildningar bedrivs i nära samarbete med näringsliv, så är målet för dessa att majoriteten av studenterna får anställning efter avslutad utbildning.
– Jag vill att samtliga som tar examen får en anställning som ger dem möjlighet att använda all den kunskap som de fått, säger Björn Åberg. En del studenter är redan anställda och tar med kunskapen in i företaget. Men många kommer att få nya utmaningar och utveckla sin livskarriär med den kunskap de får hos oss.
– Branschen är ju relativt ny, och det finns ett antal företag som redan håller på med 3d-utskrifter, så där vill vi att studenterna ska kunna arbeta, säger Magnus Lindblad. Det kan vara allt från industriföretag till mindre verksamheter. Jag tycker också att studenterna ska se en möjlighet i att starta eget, i synnerhet om man är driven och kreativ.