Flygindustrin brukar alltid ligga i framkant när det gäller tekniska innovationer både på konstruktions- och materialsidan.
Airbus Industries, en av de två stora dominanterna på den civila flygsidan, utgör inte heller något undantag från den regeln. Tillverkaren av passagerarplan för kommersiell trafik är ledande när det gäller såväl val av nya material som att använda ny teknik.
Enligt bedömare i branschen har Airbus en uttalad målsättning att 50 procent av flygplanen som lämnar fabriken i franska Toulouse inom de närmaste decennierna ska bestå av komponenter tillverkade med hjälp av 3d-skrivarteknik. Ett steg i den riktningen är det avtal om nära samarbete som företaget nyligen tecknat med holländska Additive Industries.
Förvåningen var på många håll stor eftersom Additive Industries kan räknas som ett startupföretag (bolaget startade så sent som 2012) utan någon långvarig historik. Men det som dragit till sig Airbus intresse är den nya metall-3d-skrivaren som företaget nyligen lanserat med hög automatiseringsgrad som nyckelord.
En första skrivare, MetalFAB1, har också levererats till Airbus APWorks, ett dotterbolag till Airbus, som är specialiserat på att processa olika flygplanskomponenter med hjälp av metall 3d-skrivarteknik. Den nya skrivaren gör det exempelvis möjligt att tillverka olika applikationer som fästanordningar och stolsdelar i olika lättviktslegeringar.
– En av de största fördelarna, förutom att vi klarar de högt ställa specifikationerna, är att det går åt mindre material när man tillverkar komponenterna med 3d-skrivarteknik jämfört med konventionella metoder. Dessutom kan materialsvinnet också begränsas till ett minimum, säger Daan Kersten, vd och en av Additive Industries medgrundare.
– Vi är naturligtvis mycket glada över det här samarbetet. Det visar på vilken potens det finns för vårt sätt att tänka och arbeta och vi ser stora möjligheter inom andra sektioner, till exempel bilindustri och medicinteknik.