För femtonde året i följd har SmartGeometry (SG) fört samman en internationell skara av innovatörer och pionjärer inom området arkitekturell design. Informationsteknologi har introducerat nya möjligheter även inom detta område och SG befinner sig i framkanten av att utforska dessa möjligheter. I år fick arkitekterna dessutom hjälp av experter från andra ämnesområden som till exempel kemi och kognitionsvetenskap. Syftet var att samarbeta kring några av arkitekturvärldens stora utmaningar.
Datorstödd design och digital tillverkning leder till förändringar i designprocessen såväl som i gränsdragningen mellan olika discipliner. Under SG 2016 fick därför praktiker och akademiker möjligheten att samverka vid och över gränserna för sina respektive områden. De fick möjlighet att utmana hur de arbetar, att låna och inspireras av varandra och på så vis samverka för att lösa komplexa och kopplade problem.
I år var Magicfirm Europe AB inbjudna för att stötta konferensen med ZYYX 3D-skrivare. Nio skrivare arbetade nästan dygnet runt och användes för en mängd olika syften i de olika klustren:
“Nano-Gyroids”-klustret var ett samarbete mellan arkitekter och forskare inom kristallografi med syfte att föra kemiska nanostrukturer in i arkitekturens värld. Dessa strukturer realiserades och utvärderades sedan med hjälp av 3D skrivare.
I andra änden av skalan fanns “Calibrated Modelling”-klustret som använde 3D-skrivarna för att snabbt iterera fram olika komponenter som tillät dem att installera sina stora modeller i utställningshallen.
Syftet med “Sensory Detective”-klustret var att utforska dynamiken i hetta, fukt och luft i en så kallad atmosfärisk paviljong samt att designa tillhörande modulära arkitekturella element och utvärdera deras effekt. Den intrikata designen hos dessa element kunde realiseras med hjälp av 3D-skrivare.
“Atmospheric Delight” undersökte hur biometrisk data kan användas för att styra mikroklimatet i ett rum för att på så vis möta olika behov hos olika individer. I det här klustret användes 3D-skrivarna för att skapa komponenter, exempelvis höljen för Bitalino-kretsar och för att bygga lamphållare.