Avancerad 3d-teknik får allt fler användningsområden. Ett av de områden där det just nu händer absolut mest är inom medicinteknik.
En av de senaste medicintekniska applikationer i en lång rad är den rullstol som utvecklats av det Londonbaserade designföretaget Layer och belgiska Materialise.
Bakom den ultramoderna designen ligger dubbla syften. Dels ville Layers designers undersöka möjligheterna att konstruera en rullstol som utgår från brukarens behov och bekvämlighet. Trots att mycket redan hänt är man ofta tvungen till kompromisser på bekostnad av funktion och användarvänlighet.
Dels ville man flytta fokus från rullstolen som ett medicintekniskt hjälpmedel till att bli ett hjälpmedel som kan betraktas som vilken konsumentprodukt som helst.
– Därför inledde vi ett nära samarbete med läkare, sjuksköterskor och arbetsterapeuter, men framför allt med brukar för att få så mycket input som möjligt för det fortsatta arbetet, förklarar Benjamin Huber, designer på Layer.
– Det visade sig snart att 3d-teknik passade utmärkt jämfört med standardiserade produktionsmetoder. Varje funktionsnedsättning är unik, ingen är exakt den andra lik. Därför behövs det individuella lösningar med utgångspunkt från individens förmåga, behov och begränsningar. Tidigare försök med 3d-tillverkade rullstolar har enbart vänt sig till idrottsstjärnor, nu ville vi skapa något som kan fungera för många i vardagen och till en tillverkningskostnad som är konkurrenskraftig.
Att tillverka en specialanpassad rullstol börjar med att man gör en ”body-mapping” av den person som ska använda rullstolen, där vikt, längd och andra mätbara funktioner är viktiga för ett bra slutresultat, inte minst för att man ska hitta ett optimalt sittläge. Parallellt med detta arbetade designteamet med att försöka minska antalet detaljer som inte behövs för att på så sätt också kunna minska rullstolens totalvikt.
Ramen i rullstolen är 3d-tillverkad i titan medan sitsen och är tillverkad av en ram i titan och själva sitsen är gjort i polyuretan. Förutom att totalvikten kan hållas låg blir rullstolen också lättare att manövrera och det krävs dessutom mindre bromskraft.
– Tanken är att rullstolen, som fått namnet To Go, ska kunna beställas i olika färger och med olika extra tillbehör som även de är individuellt anpassade, precis som när man köper en bil.