BMW satsar på 3d-teknik i kundanpassade bilar

Text:Martin Westholm
PUBLICERAD: 19 maj 2016

bmw-use-new-hp-jet-fusion-3d-printer-serial-part-production-personal-customization-3

Tyska BMW kommer att bli en av de första som att börja tillverka delar till sina serieproducerade bilar med hjälp av 3d-teknik. Nyheten blev känd i samband med att BMW blir en av de första som också kommer att använda sig av HP:s nya Jet Fusion 3D Printing Solution.

BMW kommer att använda 3d-skrivartekniken dels för att tillverka mindre komponenter som ska sitta i de olika bilmodellerna, dels för att kunna göra mer kundanpassade lösningar för bilköpare som vill sätta en egen prägel på sin nya bil.

Enligt Jens Ertel, BMW:s chef för additiv tillverkning, har företaget under en längre tid följt utvecklingen inom 3d-branschen noga och nu är man redo att gå i det främsta ledet med att införa den nya tekniken i sin bilproduktion.

– Som en av HP:s första partners har vi på nära håll kunnat följa utvecklingen från den första prototypen för ungefär fem år sedan till dagens imponerande 3d-skrivare, säger Jens Ertel.

Ännu så länge är det en hemlighet vilka delar i de olika bilmodeller som BMW har som ska tillverkas med hjälp av HP:s 3d-skrivare. Men redan har man gjort klart att skrivartekniken inte enbart ska användas för att ta fram prototyper, som är det vanligaste, utan även för serieproduktion av olika komponenter i bilarna. Man har också aviserat att 3d-skrivartekniken ska användas för att ge möjlighet för företagets kunder att specialdesigna delar av sina bilar, företrädesvis i det högre prissegmentet.

– BMW har alltid varit pionjärer när det gäller ny teknik och vi ser det därför som helt naturligt att vi också är bland de första som introducerar 3d-teknik i större skala i vår produktion, fortsätter Jens Ertel.

Vid sidan om BMW har även flera andra kända varumärken som sportskotillverkaren Nike, hälsokoncernen Johnson & Johnson och mjukvaruföretaget Materialise meddelat att de kommer att inleda ett nära samarbete med HP när det gäller fortsatt utveckling av 3d-teknik.

Läs vidare

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Forskning om AM på vetenskapsakademiens lista

Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) listade i slutet av 2024 de 100 forskningsprojekten som har störst potential att komma till nytta för samhället. Ett par av dem rör forskning om additiv tillverkning. 
gruppbild-2

Senaste nytt

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype