Tyska BMW kommer att bli en av de första som att börja tillverka delar till sina serieproducerade bilar med hjälp av 3d-teknik. Nyheten blev känd i samband med att BMW blir en av de första som också kommer att använda sig av HP:s nya Jet Fusion 3D Printing Solution.
BMW kommer att använda 3d-skrivartekniken dels för att tillverka mindre komponenter som ska sitta i de olika bilmodellerna, dels för att kunna göra mer kundanpassade lösningar för bilköpare som vill sätta en egen prägel på sin nya bil.
Enligt Jens Ertel, BMW:s chef för additiv tillverkning, har företaget under en längre tid följt utvecklingen inom 3d-branschen noga och nu är man redo att gå i det främsta ledet med att införa den nya tekniken i sin bilproduktion.
– Som en av HP:s första partners har vi på nära håll kunnat följa utvecklingen från den första prototypen för ungefär fem år sedan till dagens imponerande 3d-skrivare, säger Jens Ertel.
Ännu så länge är det en hemlighet vilka delar i de olika bilmodeller som BMW har som ska tillverkas med hjälp av HP:s 3d-skrivare. Men redan har man gjort klart att skrivartekniken inte enbart ska användas för att ta fram prototyper, som är det vanligaste, utan även för serieproduktion av olika komponenter i bilarna. Man har också aviserat att 3d-skrivartekniken ska användas för att ge möjlighet för företagets kunder att specialdesigna delar av sina bilar, företrädesvis i det högre prissegmentet.
– BMW har alltid varit pionjärer när det gäller ny teknik och vi ser det därför som helt naturligt att vi också är bland de första som introducerar 3d-teknik i större skala i vår produktion, fortsätter Jens Ertel.
Vid sidan om BMW har även flera andra kända varumärken som sportskotillverkaren Nike, hälsokoncernen Johnson & Johnson och mjukvaruföretaget Materialise meddelat att de kommer att inleda ett nära samarbete med HP när det gäller fortsatt utveckling av 3d-teknik.