En Airbus tillverkad helt och hållet med 3d-skrivare

Text:Martin Westholm
PUBLICERAD: 2 juni 2016

2-format43

Kommer framtidens flygplan att helt och hållet vara tillverkade med hjälp av 3d-skrivarteknik. Ja, mycket talar för att utvecklingen är på väg i den riktningen.

Airbus, som kanske är världens främsta tillverkare av passagerarflygplan, har redan hunnit långt när det gäller att använda sig av 3d-skrivarteknik för både utveckling och tillverkning av sina flygplan. Allt fler komponenter tillverkas numera med hjälp av 3d.

Ett steg i den riktningen är Thor, en obemannad farkost, som helt och hållet tillverkats med 3d-teknik. Farkosten väger 25 kilo, är fyra meter lång och har ett vingspann som mäter fyra meter. Men det mest remarkabla är att farkosten redan provflugits så sent som i höstas förra året och klarat testet med bravur. Nya testflygningar kommer att göras i sommar. Namnet Thor är för den nyfikne en akronym för Test of High-tech Objectives in Reality.

En av fördelarna med att använda sig av 3d-teknik är att flygplanen, som i det här fallet, kan byggas på bara några få veckor jämfört med som tidigare månader samtidigt som kostnaderna blir betydligt lägre än vad som är brukligt när man tar fram flygplan för tester.

Alla komponenter i det förarlösa testplanet, ett femtiotal, förutom de två motorerna och kontrollsystemet är tillverkade med 3d-skrivare. Erfarenheterna från Thor-försöken hoppas Airbus efter hand kunna föra över till företagets befintliga produktion av bland annat passagerarplan.

Läs vidare

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Forskning om AM på vetenskapsakademiens lista

Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) listade i slutet av 2024 de 100 forskningsprojekten som har störst potential att komma till nytta för samhället. Ett par av dem rör forskning om additiv tillverkning. 
gruppbild-2

Senaste nytt

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype