När HP i mitten av maj i år officiellt lanserade sina två första 3d-skrivarmodeller, HP Jet Fusion 3200 och HP Jet Fusion 4200, fick vi också veta när modellerna blir tillgängliga på butikshyllorna runt om i världen. Det går redan i dag att lägga beställningar på båda modeller, men den stora modellen skeppas först i oktober i år. Den lilla modellen släpps i oktober 2017. Här i Sverige och Norden får vi också ge oss till tåls tills oktober 2017. Men trots den långa tidshorisonten är det bråda dagar för HP:s Sverigechef Stefan Bergdahl. 3dp.se har intervjuat honom om hur hans strategi ser ut framöver.
– För det första så är 3d-skrivare ett helt nytt inslag i vår organisation och kommer att placeras under Print-området, säger Stefan Bergdahl. Det blir ett fjärde segment för oss efter konsument, office, pc och graphic, eller print.
– Ett viktigt led i försäljningen är att kunna erbjuda en end-to-end-lösning mot kund, vi säljer inte bara en maskin. Vi tror inte att vi själva kommer at sitta på all kunskap och lokalkännedom, utan förlitar oss på partners.
I höst är planen för HP Sverige att leta lokala återförsäljare. Det är en diger lista med krav som ställs på företagets partners på 3d-skrivarsidan, bland annat expertis inom 3d-skrivarteknik, förmåga att nå rätt målgrupper, säljerfarenhet mot FoU, design, tillverkning, samt kompetens inom integrerad försäljning med maskin- och programvara, förbrukningsmaterial och service.
– Sedan handlar det också om att se vilka potentiella partners som är genuint intresserade av vår teknik och har bandbredden att åta sig denna typ av uppdrag, säger Stefan Bergdahl. Vi kommer att arbeta med maximalt tre partners i Sverige.
– Initialt kommer vi på HP att arbeta med tre vertikaler; automotive, medicinteknik och konsumentprodukter, säger Stefan Bergdahl. Sedan har vi även tittat närmare på mer specifika behov, som möjligheten att sätta ut en maskin på en oljeplattform för att skriva ut reservdelar och verktyg. Så vi behöver hitta partners som kan de industrier som vi är inne och tittar på.
I ett första skede tror Stefan Bergdahl att det är större svenska företag som blir de första köparna av företagets 3d-skrivare. Enligt honom har det redan inletts diskussioner, men då direkt med Europakontoret i Barcelona.
– Nu i juni håller vi ett event i Barcelona och i augusti ska vi börja flyga ner kunder till vårt showroom där för djupare diskussioner, vilket blir mycket intressant, avslutar Stefan Bergdahl.