HP letar återförsäljare i Sverige

Stefan Bergdahl, HP:s Sverigechef, börjar i höst att leta efter svenska återförsäljare för HP:s 3d-skrivare.

Stefan Bergdahl, HP:s Sverigechef, börjar i höst att leta efter svenska återförsäljare av HP:s 3d-skrivare.

När HP i mitten av maj i år officiellt lanserade sina två första 3d-skrivarmodeller, HP Jet Fusion 3200 och HP Jet Fusion 4200, fick vi också veta när modellerna blir tillgängliga på butikshyllorna runt om i världen. Det går redan i dag att lägga beställningar på båda modeller, men den stora modellen skeppas först i oktober i år. Den lilla modellen släpps i oktober 2017. Här i Sverige och Norden får vi också ge oss till tåls tills oktober 2017. Men trots den långa tidshorisonten är det bråda dagar för HP:s Sverigechef Stefan Bergdahl. 3dp.se har intervjuat honom om hur hans strategi ser ut framöver.

– För det första så är 3d-skrivare ett helt nytt inslag i vår organisation och kommer att placeras under Print-området, säger Stefan Bergdahl. Det blir ett fjärde segment för oss efter konsument, office, pc och graphic, eller print.

– Ett viktigt led i försäljningen är att kunna erbjuda en end-to-end-lösning mot kund, vi säljer inte bara en maskin. Vi tror inte att vi själva kommer at sitta på all kunskap och lokalkännedom, utan förlitar oss på partners.

I höst är planen för HP Sverige att leta lokala återförsäljare. Det är en diger lista med krav som ställs på företagets partners på 3d-skrivarsidan, bland annat expertis inom 3d-skrivarteknik, förmåga att nå rätt målgrupper, säljerfarenhet mot FoU, design, tillverkning, samt kompetens inom integrerad försäljning med maskin- och programvara, förbrukningsmaterial och service.

– Sedan handlar det också om att se vilka potentiella partners som är genuint intresserade av vår teknik och har bandbredden att åta sig denna typ av uppdrag, säger Stefan Bergdahl. Vi kommer att arbeta med maximalt tre partners i Sverige.

– Initialt kommer vi på HP att arbeta med tre vertikaler; automotive, medicinteknik och konsumentprodukter, säger Stefan Bergdahl. Sedan har vi även tittat närmare på mer specifika behov, som möjligheten att sätta ut en maskin på en oljeplattform för att skriva ut reservdelar och verktyg. Så vi behöver hitta partners som kan de industrier som vi är inne och tittar på.

I ett första skede tror Stefan Bergdahl att det är större svenska företag som blir de första köparna av företagets 3d-skrivare. Enligt honom har det redan inletts diskussioner, men då direkt med Europakontoret i Barcelona.

– Nu i juni håller vi ett event i Barcelona och i augusti ska vi börja flyga ner kunder till vårt showroom där för djupare diskussioner, vilket blir mycket intressant, avslutar Stefan Bergdahl.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Ikea släpper tre nya 3d-printade produkter

Inför Ikeas event Democratic Design Days, presenterade företaget sin syn på hållbarhet. På listan fanns bland annat 3d-print som en punkt. Nyligen släppte de även nyheten om tre nya additivt tillverkade produkter…

Publicerat av: 

Artec 3D utökar med ny programvara

Artec 3D släpper en uppgradering av sitt 3d-skanningsprogram Studio 13. Det nya programmet kommer med en rad nya funktioner som ska förbättra databearbetning för användaren.

Publicerat av: 

Tryckmässa tar grepp om
additiv tillverkning

Tryckmässan Drupa i Düsseldorf den 16–26 juni 2020, får ett speciellt konferensprogram om additiv tillverkning. – Additiv design och tillverkning skapar kreativitet inom flera industrier, säger Rainer Gebhardt, projektledare på VDMA Additive Manufacturing Association.

Publicerat av: 

Desktop Metal och Indo-MIM växlar upp

Desktop Metal ingår partnerskap med indiska Indo-MIM. Enligt Desktop Metals vd och medgrundare Ric Fulop, kommer samarbetet ge deras kunder möjlighet att gå från prototyper till fullskalig produktion av metalldelar.

Publicerat av: 

De spikar avtal om filament

Addexport, som nyligen adderade 3d-skrivare från Tractus 3D i sin produktportfölj, spikar nu ett kontrakt med en holländsk materialtillverkare.

Publicerat av: 

Sandvik 3d-printar med diamant

Sandvik har använt additiv tillverkning för att 3d-printa i diamantkomposit. Enligt koncernen kan det komma att revolutionera hur industrin använder det svåraste naturmaterialet på jorden.

Publicerat av: 

Addema investerar för framtiden

Servicebyrån Addema i Jönköping investerar i nya maskiner för efterbehandling. – Det är ett sätt för oss att bli mer effektiva och konkurrenskraftiga, säger Claes Sjödahl delägare.

Publicerat av: 

MakerBot släpper specialmaterial

MakerBot utökar materialportföljen med ett nytt specialmaterial till sin 3d-skrivare MakerBot Method. – Våra kunder har bett om ett material som kan användas för en rad olika applikationer som kräver styrka och hållbarhet, berättar MakerBots vd Nadav Goshen.

Publicerat av: 

”Fler tittar på att 3d-printa reservdelar”

3d-teknikleverantören Protech var på plats under Plastteknik Nordic i Malmö den 8–9 maj för att möta kunder och diskutera vilken riktning branschen tar. – Fler och fler tittar på att 3d-printa reservdelar, jiggar, fixturer och mättolkar, säger Evald Ottosson, försäljningsansvarig på Protech.

Publicerat av: 

Han ska styra kommunikationen på ExOne

Från tryckmaskiner till 3d-skrivare. ExOne, en global leverantör av 3d-skrivare och tillbehör, tillsätter nu posten som kommunkationschef med Charlie Grace. Med sig in i företaget tar han med 25 års erfarenhet från bland annat den grafiska branschen.

Publicerat av: