
Freeform Software och det tillhörande haptiska verktyget Touch från 3D Systems är en innovation som utvecklades av två studenter på MIT i Boston i början av 1990-talet. Det är ett helt nytt sätt att konstruera digitalt, fast med ”fysisk” känsla.
Haptisk teknik bygger på en samverkan mellan modelleringsprogramvara och en mekanik som fungerar i tre axlar. Det fysiska modelleringsverktyget påminner om en penna. Touch har funktioner för att simulera motstånd och friktion. På så sätt upplevs ett digitalt objekt, till exempel en lerklump, som ett fysiskt. Just denna brygga mellan digitalt och fysiskt är själva grunden för hur man arbetar med verktyget.
Användningsområdena är vitt skilda, från konstruktion till simuleringar. Det senare används bland annat av Boeing, där mekaniker övar i en virtuell miljö på att spänna skruvar i flygplansmotorer. Det ska tilläggas att Freeform och Touch inte är till för att konstruera med raka linjer, utan snarare organiska och komplexa former.
– Vi vill inte placera tekniken i något industrifack, säger Teddy Larsson, applikationsingenjör på servicebyrån Antonius Köster, som säljer installationer i Tyskland och Europa. Vi har kunder från vitt skilda områden som medicinsk teknik, dental, juvelerare, godistillverkare och industridesign.
Skrädarsytt är bäst
Freeform och Touch kan säljas som ett färdigt paket, men det är ett öppet system som i nästan alla fall skräddarsys för kundernas räkning, helt beroende på vad systemet ska användas för.
– Vi kommer in tidigt i processen och skapar ett smidigt arbetsflöde i samarbete med kunden, säger Teddy Larsson.
– Till exempel är svenska DevinSense ensamma om att utveckla programvara för medicinska simuleringar.
Modellera med frihet
Det finns flera arbetsformer när det gäller modellering och konstruktion. Antingen börjar man från scratch eller med importerade modeller. Programmet har stöd för de vanligast förekommande 3d-filformaten.
– Det finns ett stort antal former att utgå från och alla paletter går att skräddarsy, säger Teddy Larsson.
Freeform är baserat på voxlar. En fördel med voxelbaserade verktyg är att du har total formfrihet. Du kan ändra topologi under arbetets gång, allt eftersom du ändrar en form, tar bort eller lägger till material.
Modelleringsverktygen i programmet representerar de som ler- och vaxskulptörer använder. Utöver dessa finns ett stort antal verktyg och funktioner för att manipulera det objekt man arbetar med. Du kan till exempel ändra upplösning, variera hårdheten i material, lägga samman flera objekt med mera.
Det går också att plocka in olika former av 3d-scanningar, även i flera lager, vilket kan vara användbart inom medicin och vård. Freeform har stöd för stl-export om man vill 3d-printa sina objekt.
– Just medicinsk teknik är vår starka sida i Tyskland, där flera stora aktörer använder haptisk teknik, både för modellering av implantat, men även för olika former av simuleringar. I Sverige är tekniken dock rätt okänd, men jag tror att det finns en marknad för tekniken här, avslutar Teddy Larsson.