3d-skrivarteknik har blivit mainstream, menar analysföretag

Text:Mattias Kristiansson
PUBLICERAD: 8 september 2016
Pete Basiliere, chef hos Gartner Research.
Pete Basiliere, chef hos Gartner Research.

Efter veckans två tunga bud på Arcam och SLM Solutions, menar nu det amerikanska analysföretaget Gartner att 3d-skrivaren mognat som tillverkningsteknik och blivit mainstream.

Det var nu i veckan som General Electric, GE, meddelade att de lagt bud på både svenska Arcam och tyska SLM Solutions i ett led att stärka sin kapacitet inom additiv tillverkning. I augusti fick vi även veta att Siemens köpt upp den brittiska servicebyrån Material Solutions, ett företag med fokus på metallproduktion för energisektorn.

GE:s bud har i det närmaste sänt chockvågor i teknikvärlden och aktiemarknaden var inte sena att haka på. 3D Systems aktiekurs steg med 7,2 procent, Stratasys med 6,7 procent och Voxeljets med 9,2 procent på New York-börsen.

Enligt experterna är buden också ett starkt tecken på att 3d-skrivartekniken nått en mognadsgrad som tillverkningsteknik, i synnerhet när stora aktörer går in på området.

– När GE och Siemens i allt högre utsträckning tar sig in i denna teknikvärld så indikerar det att den industriella 3d-skrivartekniken har rört sig mot mittfåran, säger Pete Basiliere, chef för Gartner Research.

– Marknaden för i synnerhet metallskrivare är mycket stark, nu när allt fler material godkänns för användning i slutprodukter. Idag handlar det inte endast om komponenter för flygplan, gasturbiner eller medicinteknik.

General Electric har förstått fördelarna med additiv tillverkning i metall. Företaget har redan före veckans bud investerat över 1,5 miljarder dollar i tekniken. De äger också 340 patent inom metallpulver. Frågan är nu vem som står på tur att köpa eller bli uppköpta.

 

Läs vidare

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Forskning om AM på vetenskapsakademiens lista

Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) listade i slutet av 2024 de 100 forskningsprojekten som har störst potential att komma till nytta för samhället. Ett par av dem rör forskning om additiv tillverkning. 
gruppbild-2

Senaste nytt

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype