Koenigsegg kvalitetskontrollerar med 3d-scanning

Text:Mattias Kristiansson
PUBLICERAD: 15 september 2016

koenigsegg1

Det svenska superbilmärket Koenigsegg har inlett ett samarbete med kanadensiska Creaform, som utvecklar lösningar för 3d-scanning och kvalitetskontroll. Målet är att förbättra och strömlinjeforma biltillverkarens processer för just kvalitetskontroll.

Genom att använda Creaforms portabla 3d-scannerlösningar har Koenigsegg nu möjligheten att i detalj gå igenom sina bildesigner och upptäcka eventuella fel. Scanningen görs direkt på fabriksgolvet.

– Vi använder metrologi för att snabbt kunna upptäcka problem och lösa dessa på bästa sätt, säger Jon Gunner, teknisk chef på Koenigsegg. Vi har letat efter en lösning som är flexibel och som kan passa in i våra arbetsflöden, snarare än att vi ska anpassa oss. Creaform var en perfekt matchning i dessa avseenden.

koenigsegg2

Vid de båda företagens första möte utfördes en komplett 3d-scanning av karossen på nya modellen Koenigsegg Regera. Här användes mätsystemet MaxSHOT 3D. På så sätt kunde Koenigsegg få en korrekt bild av bilen, något som gjorde det möjligt att få en ”mall” att basera andra scanningar på.

För inspektion av individuella delar och kvalitetskontroll använder Koenigsegg tre enheter; MetraSCAN 3D, HandySCAN och HandyPROBE.

koenigsegg3

– Vi kommer att implementera användningen av HandySCAN med kommande bilmodeller, särskilt i designprocessen, men även i högre utsträckning i tillverkningsprocessen, säger Christian von Koenigsegg, grundare och vd.

Svensk återförsäljare för Creaform är MLT Maskin & Laserteknik.

 

 

Läs vidare

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Forskning om AM på vetenskapsakademiens lista

Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) listade i slutet av 2024 de 100 forskningsprojekten som har störst potential att komma till nytta för samhället. Ett par av dem rör forskning om additiv tillverkning. 
gruppbild-2

Krisande Velo3D får ny majoritetsägare

I höstas köpte Elon Musks Space X licenser för Velo3D:s AM-teknologi. Det vittnade om ekonomiska problem i bolaget. Nu meddelas att Arrayed Notes Acquisition blir ny majoritetsägare i utbyte mot skuldnedskrivning. 
Velo3D

Senaste nytt

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Forskning om AM på vetenskapsakademiens lista

Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) listade i slutet av 2024 de 100 forskningsprojekten som har störst potential att komma till nytta för samhället. Ett par av dem rör forskning om additiv tillverkning. 
gruppbild-2

Krisande Velo3D får ny majoritetsägare

I höstas köpte Elon Musks Space X licenser för Velo3D:s AM-teknologi. Det vittnade om ekonomiska problem i bolaget. Nu meddelas att Arrayed Notes Acquisition blir ny majoritetsägare i utbyte mot skuldnedskrivning. 
Velo3D