Lång väg kvar för många branscher, enligt EU-rapport

Text:Mattias Kristiansson
PUBLICERAD: 4 oktober 2016

printhead

En ny omfattande EU-rapport har undersökt hur industriell 3d-skrivarteknik används inom EU. Man undersöker också vilka utmaningar och möjligheter som finns med tekniken.

Rapporten har det långa namnet “Identifying current and future application areas, existing industrial value chains and missing competences in the EU, in the area of additive manufacturing (3D printing)”. Förutom att man från EU-håll vill hjälpa till att kartlägga användningen ska den också bidra till att skapa jobb och ekonomisk tillväxt inom unionen.

När det gäller användning och utveckling, så ser det mycket positivt ut inom vård & hälsa, trådbaserade tekniker och pulvertekniker. I synnerhet metalltekniken håller hög internationell klass. Experterna bakom rapporten har identifierat tio områden där 3d-skrivartekniken är på väg att bidra till nya kommersiella, och ibland innovativa, lösningar.

De applikationsområden som är mest mogna är 3d-utskrivna komponenter för kirurgiplanering, implantat samt verktyg för formsprutade komponenter för flygindustrin. Men det finns tydliga hinder för fortsatt utveckling inom dessa områden. Inom kirurgiguider och kirurgiska planeringsverktyg saknas det ofta utbildad personal, digital kompetens och en generell förståelse för vad man kan göra med 3d-skrivartekniken. Inom implantat handlar det mer om att certifieringar och juridik håller tillbaka utvecklingen. Flaskhalsarna inom flygindustrin är också certifieringar, men även dålig kvalitet och ytfinish samt kvalitetskontroll.

En lösning för flygsektorn skulle kunna vara införandet av en ny samarbetsplattform på EU-nivå. Denna skulle länka OEM-företag och integratörer med underleverantörer. Om denna också kombineras med en omfattande process- och materialforskning så kan man få till en avsevärd produktionshöjning, menar rapporten.

Fordonsindustrin är inte bland de främsta sektorerna sett till hur utbredd användningen av 3d-skrivartekniken är. Här begränsas man att små byggvolymer, effektivitet och ytkvalitet. 3d-utskrivna interiörer är dyrare än konventionellt producerade. Det handlar om stora volymer och en extremt effektiviserad produktion och i dagsläget finns det ingen 3d-skrivarteknik som kan hålla jämna steg med dessa krav.

De övergripande framtidsmålen inom EU är att stärka industrisektorn och skapa nya jobb. Här finns flera initiativ, bland annat Horizon 2020, med en budget på nära 80 miljarder euro. I sitt arbete för att nå dessa mål har EU-kommissionen identifierat och fokuserat på så kallad Key Enabling Technologies, KET. 3d-skrivartekniken är en viktig sådan och inom EU fortsätter man att bevaka denna tekniksektor.

Rapporten har sammanställts av DEA Consult i samarbete med finska VTT Technical Research Centre, AIT Austrian Institute of Technology och CECIMO. Ladda ner den fullständiga rapporten här

Läs vidare

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Forskning om AM på vetenskapsakademiens lista

Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) listade i slutet av 2024 de 100 forskningsprojekten som har störst potential att komma till nytta för samhället. Ett par av dem rör forskning om additiv tillverkning. 
gruppbild-2

Senaste nytt

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype