Den globala 3d-skrivarförsäljningen steg med 14 procent under första halvåret i år jämfört med samma period i fjol. Det visar siffror från undersökningsföretaget CONTEXT. Intressant nog så är det desktopskrivare under 5000 dollar som nu driver på utvecklingen.
Majoriteten av alla 3d-skrivare som säljs är konsumentmaskiner. Så har det sett ut under många år. Men undersökningen visar att konsumentsegmentet växte med 15 procent, samtidigt som industrilösningar sjönk med samma siffra.
– Det blir en allt tydligare uppdelning mellan konsument- och proffsmaskiner, säger Chris Connery, chef för området Global Analysis på CONTEXT. Vi ser få förgreningar mellan varumärken, kanaler och, ibland, slutmarknader.
På konsumentmarknaden är det företaget XYZprinting som tar förstaplatsen. Företaget har 19 procent av marknaden trots en svagare utveckling under andra kvartelet i år. Bland de fem största leverantörerna, såg Ultimaker, M3D och Flashforge tillväxt i antalet sålda enheter. Endast Stratasys (Makerbot) tappade i försäljning. Huvudmålgrupper för detta skrivarsegment är utbildning och tillverkningsindustri, men hobbyister och den så kallade maker-rörelsen är fortfarande viktiga områden.
Vad händer då på industrisidan? Sett till omsättning utgör 3d-skrivarna här 78 procent. Men antalet sålda enheter sjönk med 15 procent. Metallskrivarleverantörerna hänger inte läpp för det. Dessa företag bidrog nämligen till en omsättningsökning på 3 procent under perioden. Jättar som Stratasys och 3D Systems tappar i försäljning, vilket kan bero på att presumtiva kunder väntar in nya tekniker.
– Vi ser att många nu byter fokus mot metallskrivare och helt nya spelare som HP och Carbon, säger Chris Connery.
På metallsidan ångar man på rejält. Området växte med 17 procent under perioden. CONTEXT menar att General Electric, GE, kan fungera som en katalysator för fortsatt tillväxt. GE har sagt att deras affärsområde inom flygindustri ska utvecklas med egen produktion och försäljning av 3d-skrivare för metallproduktion.