Converge – där nördar och hipsters möts

Text:Mattias Kristiansson
PUBLICERAD: 11 november 2016
Daniel Schneider på APWorks berättar om utvecklingen av deras lättviktsmotorcykel Light Rider.
Daniel Schneider på APWorks berättar om utvecklingen av deras lättviktsmotorcykel Light Rider.

Ingenjörer är nördar. Designers är hipsters. Hur ska de mötas? Så inledde programvaruleverantören Altair sin beskrivning av Converge, deras nya årliga event, där ingenjörer och designers kan mötas  och diskutera sitt gemensamma intresse; innovation och nyskapande, med en stark inriktning på additiv tillverkning. I år hölls konferensen i slutet av september i tyska Essen, och Sebastian Pålsson, konsult på r.a.p.s. och Scania var på plats. Här är hans reflektioner.

När r.a.p.s. AB var med på föregångaren, en konferens för SolidThinkings programvara Inspire i februari 2015, så var additiv tillverkning mer eller mindre inte på agendan. Men i år på Converge upptog additiv tillverkning i princip agendan tillsammans med Altairs nya programvaror för produktutveckling.
James Scapa, vd för Altair, som äger SolidThinking, var en av de första keynote-talarna på konferensen. Han pratade om bakgrunden till Converge, där målet är att hitta en gemensam knutpunkt för design och teknik. Denna ska i sin tur inspirera och motivera en kultur av innovation. Man vill få ingenjörer och designers från flera olika företag att nätverka och diskutera sina projekt och ta fram nya lösningar.

Under konferensen fick man stora möjligheter att se de senaste programmen från Altair bland annat Inspire, Evolve, Click2Cast och de välkända programmen som ingår i Hyperworks.

 Med lanseringen av Inspire 2016 och Evolve 2016 så visar Altair SolidThinking att de satsar på additiv tillverkning hand i hand med traditionella tillverkningsmetoder. De har skapat oerhört kraftfulla verktyg för ingenjörer och designers i form av Inspire och Evolve, där Inspire är det som kommer vara välanvänt av de flesta stora företag i en snar framtid.

Professor Peter Zec, grundare av och vd för Red Dot Design Award – ”designernas Nobelpris”, som det kallas, var den andra keynote-talaren under en av de två eventdagarna. Hans presentation gick ut på att förbereda besökarna för framtiden för den symbios mellan design och teknik som håller på att ske. Dessutom lyfte han frågan om användningen av nya och innovativa material.

Daniel Schneider på APWorks berättade om företagets koncept ”Light Rider” – en lättviktsmotorcykel framtagen med verktyg för generativ design, bland annat Altair OptiStruct – en programvara som annars främst används inom rymd & flyg. Motorcykeln, som går på el, väger blygsamma 35 kilo och har en topphastighet på 80 km i timmen. Light Rider tar cirka tio dagar att 3d-skriva och kostar 50 000 euro.

 

Läs vidare

En lysande affärsidé för belysningsjätten

Ett mer flexibelt och hållbart tillverkningssätt fick Signify, tidigare Philips Lighting, att inför 3D-printing i sin produktion. Företaget har varit pionjärer inom belysningsbranschen att anamma additiv tillverkning – men resan dit har inte varit spikrak.
Kenneth-Gronholm-2017_01_Crop-scaled-e1655292285343

Kundcase visar möjligheter med mjukvara

Autodesk gästar Elmia Subcontractor för att visa möjligheterna med olika industrilösningar, så som Fusion 360, Autodesk Inventor och övriga lösningar riktade mot design och tillverkning. Inte minst genom att visa intressanta kundcase.
Autodesk-1-scaled-e1636981198667

Digital föreläsning om generativ design

Hur kan generativ design innebära kostnadsbesparingar vid additiv tillverkning? Det är temat för dagen när 3DVerkstan tillsammans med Autodesk bjuder in till digital föreläsning den 26 maj.
AutodeskOffice_SanFrancisco_006-scaled

Bioprintern BIO X6 får prestigefyllt designpris

Cellink har tilldelats designpriset Red Dot Design Award för sin 3d-bioprinter BIO X6. Det är andra gången som företaget uppmärksammas för sin designkvalitet.
99cec285d4ef418b_org-1

Senaste nytt

"Världens största" anläggning för 3D-printad mat

Österrikiska Revo Foods har öppnat vad de hävdar är världens största produktionsanläggning för 3D-printade livsmedel. Fabriken i Wien ska kunna producera 60 ton i månaden.
2024-Revo-PR-THEFILET-5

Svenskt företag bakom Japans största robotcell

Det svenska företaget ADDICT3D, som jobbar med robotintegration, har utvecklat Japans (hittills) största 3D-skrivare med robotarm. Ett första steg mot att etablera sig på den enorma japanska AM-marknaden och bli "big in Japan". 
Circulus kollage

Freemelt etablerar applikationscenter i USA

Freemelts amerikanska bolag och HAMR Industries har tillsammans etablerat ett applikationscenter i Nordamerika. Syftet är att accelerera kommersialiseringen av industrimaskinen eMELT.
WindowDetailFreemeltONE-scaled-1

Prototal storsatsar både i Malmö och Jönköping

Prototal Industries har den senaste tiden gjort stora investeringar inom additiv tillverkning. I Jönköping har maskinparken förstärkts med tre nya SLA-maskiner och i Malmö görs plats för totalt 36 HP-skrivare.
Prototal MJF