Ingenjörer är nördar. Designers är hipsters. Hur ska de mötas? Så inledde programvaruleverantören Altair sin beskrivning av Converge, deras nya årliga event, där ingenjörer och designers kan mötas och diskutera sitt gemensamma intresse; innovation och nyskapande, med en stark inriktning på additiv tillverkning. I år hölls konferensen i slutet av september i tyska Essen, och Sebastian Pålsson, konsult på r.a.p.s. och Scania var på plats. Här är hans reflektioner.
När r.a.p.s. AB var med på föregångaren, en konferens för SolidThinkings programvara Inspire i februari 2015, så var additiv tillverkning mer eller mindre inte på agendan. Men i år på Converge upptog additiv tillverkning i princip agendan tillsammans med Altairs nya programvaror för produktutveckling.
James Scapa, vd för Altair, som äger SolidThinking, var en av de första keynote-talarna på konferensen. Han pratade om bakgrunden till Converge, där målet är att hitta en gemensam knutpunkt för design och teknik. Denna ska i sin tur inspirera och motivera en kultur av innovation. Man vill få ingenjörer och designers från flera olika företag att nätverka och diskutera sina projekt och ta fram nya lösningar.
Under konferensen fick man stora möjligheter att se de senaste programmen från Altair bland annat Inspire, Evolve, Click2Cast och de välkända programmen som ingår i Hyperworks. Med lanseringen av Inspire 2016 och Evolve 2016 så visar Altair SolidThinking att de satsar på additiv tillverkning hand i hand med traditionella tillverkningsmetoder. De har skapat oerhört kraftfulla verktyg för ingenjörer och designers i form av Inspire och Evolve, där Inspire är det som kommer vara välanvänt av de flesta stora företag i en snar framtid.
Professor Peter Zec, grundare av och vd för Red Dot Design Award – ”designernas Nobelpris”, som det kallas, var den andra keynote-talaren under en av de två eventdagarna. Hans presentation gick ut på att förbereda besökarna för framtiden för den symbios mellan design och teknik som håller på att ske. Dessutom lyfte han frågan om användningen av nya och innovativa material.
Daniel Schneider på APWorks berättade om företagets koncept ”Light Rider” – en lättviktsmotorcykel framtagen med verktyg för generativ design, bland annat Altair OptiStruct – en programvara som annars främst används inom rymd & flyg. Motorcykeln, som går på el, väger blygsamma 35 kilo och har en topphastighet på 80 km i timmen. Light Rider tar cirka tio dagar att 3d-skriva och kostar 50 000 euro.