torsdag 30 november – vecka 48
Ingenjörer är nördar. Designers är hipsters. Hur ska de mötas? Så inledde programvaruleverantören Altair sin beskrivning av Converge, deras nya årliga event, där ingenjörer och designers kan mötas och diskutera sitt gemensamma intresse; innovation och nyskapande, med en stark inriktning på additiv tillverkning. I år hölls konferensen i slutet av september i tyska Essen, och Sebastian Pålsson, konsult på r.a.p.s. och Scania var på plats. Här är hans reflektioner.
När r.a.p.s. AB var med på föregångaren, en konferens för SolidThinkings programvara Inspire i februari 2015, så var additiv tillverkning mer eller mindre inte på agendan. Men i år på Converge upptog additiv tillverkning i princip agendan tillsammans med Altairs nya programvaror för produktutveckling.
James Scapa, vd för Altair, som äger SolidThinking, var en av de första keynote-talarna på konferensen. Han pratade om bakgrunden till Converge, där målet är att hitta en gemensam knutpunkt för design och teknik. Denna ska i sin tur inspirera och motivera en kultur av innovation. Man vill få ingenjörer och designers från flera olika företag att nätverka och diskutera sina projekt och ta fram nya lösningar.
Under konferensen fick man stora möjligheter att se de senaste programmen från Altair bland annat Inspire, Evolve, Click2Cast och de välkända programmen som ingår i Hyperworks. Med lanseringen av Inspire 2016 och Evolve 2016 så visar Altair SolidThinking att de satsar på additiv tillverkning hand i hand med traditionella tillverkningsmetoder. De har skapat oerhört kraftfulla verktyg för ingenjörer och designers i form av Inspire och Evolve, där Inspire är det som kommer vara välanvänt av de flesta stora företag i en snar framtid.
Professor Peter Zec, grundare av och vd för Red Dot Design Award – ”designernas Nobelpris”, som det kallas, var den andra keynote-talaren under en av de två eventdagarna. Hans presentation gick ut på att förbereda besökarna för framtiden för den symbios mellan design och teknik som håller på att ske. Dessutom lyfte han frågan om användningen av nya och innovativa material.
Daniel Schneider på APWorks berättade om företagets koncept ”Light Rider” – en lättviktsmotorcykel framtagen med verktyg för generativ design, bland annat Altair OptiStruct – en programvara som annars främst används inom rymd & flyg. Motorcykeln, som går på el, väger blygsamma 35 kilo och har en topphastighet på 80 km i timmen. Light Rider tar cirka tio dagar att 3d-skriva och kostar 50 000 euro.
Mattias Kristiansson | mk@3dp.se| 11. november, 2016
Shining 3D släpper FreeScan Trio, en vidareutveckling av FreeScan Combo som lanserades tidigare i år. En 3D-skanner som enligt tillverkaren kan användas till såväl storskaliga delar som små komplicerade komponenter.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 28. november, 2023
Vilka var de tydligaste trenderna under årets stora AM-mässa Formnext? Tre representanter från branschorganisationen SVEAT:s styrelse delade sina reflektioner och spaningar under ett webbinarium den 22 november.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 27. november, 2023
För ett år sedan presenterade svenska Freemelt en ny 3D-skrivare för serietillverkning med elektronstråleteknik kallad eMELT-iM. På årets Formnext lanserades en ny modell, eMELT-iD, som är utvecklad för produkt- och applikationsutveckling.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 22. november, 2023
Svensk-franska Adaxis återvände till Formnext med en betydligt större monter än förra året. Med ett ökande intresse för additiv tillverkning med robot hoppas företaget kunna växa globalt med sin programvara för just detta.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 20. november, 2023
Under fyra dagar, den 7-10 november, förvandlades Messe Frankfurt till ett vallfärdsmål för alla som på något sätt är intresserade av additiv tillverkning. 3dp.se tog en rundtur med kameran och här är ett axplock av det som visades på mässan.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 14. november, 2023
Förra hösten lanserade HP sitt första kommersiella metallsystem Metal Jet S100. Inför årets Formnext gick HP ut med nyheten om ett strategiskt samarbete med Sandvik kring utveckling av material.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 13. november, 2023
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige