Utmaningar får Sandvik att satsa additivt

Text:Mattias Kristiansson
PUBLICERAD: 30 november 2016
Jonas Gustavsson, vd för Sandvik Machining Solutions.
Jonas Gustavsson, vd för Sandvik Machining Solutions.

I ett led att motverka sviktande marknadsandelar på den globala marknaden kommer Sandvik Machining Solutions att fortsätta att satsa på 3d-skrivarteknik. Men satsningen innefattar även en strategi för att förvärva företag som utvecklar industriell programvara. Det skriver Reuters i en artikel. En av företagets tydligaste utmaningar är elbilen.

Enligt Reuters har Sandvik-divisionen runt 20 procent av marknaden för skärande metallbearbetning. Globalt är marknaden värd 17 miljarder dollar. Men nu ser man att orderingången går ner från kunder inom tillverkning, olja och gas.

Även samhällsutvecklingen bidrar till att skapa hinder. De allt populärare elbilarna är en sådan faktor. Dessa kräver inte samma intensiva metallbearbetning när de tillverkas, vilket gör att efterfrågan från stora globala billeverantörer minskar i takt med att bilägare väljer elbil istället för bil med förbränningsmotor. En fjärdedel av divisionens omsättning kommer från automotive-sektorn.

Även additiv tillverkningsteknik, 3d-skrivare, påverkar läget för divisionen. Sammantaget gör dessa trender att man nu väljer en strategi som innebär att man breddar sitt erbjudande i de industriella produktionsprocesserna.

Högt upp på önskelistan i denna strategi är förvärv av programvaruföretag. Då handlar det dels om CAD/CAM-verktyg för simulering, dels om verktyg för metrologi och kvalitetskontroll. I strategin ingår också att utforska hur man kan kommersialisera sin stora expertis inom 3d-skrivarteknik. Enligt divisionens vd, Jonas Gustavsson, kommer man att vilja ta en position inom additiv tillverkning.

 

Läs vidare

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Forskning om AM på vetenskapsakademiens lista

Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) listade i slutet av 2024 de 100 forskningsprojekten som har störst potential att komma till nytta för samhället. Ett par av dem rör forskning om additiv tillverkning. 
gruppbild-2

Senaste nytt

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype