Franska Renault Trucks arbetar på att utveckla en metallskrivarprocess för att förbättra prestandan i de motorer som används i deras lastbilar. Målet är att göra motorerna mer kompakta och lättare i vikt.
Utvecklingsavdelningen ligger i Lyon och har redan tagit fram en prototyp med 3d-skrivarteknik på en fyrcylindrig motor som heter DRI 5 Euro 6 Step C. Med additiv teknik har man lyckats få ner antalet komponenter i motorn med 25 procent. Det motsvarar 200 delar, eller 120 kilo.
– Additiv tillverkning frigör oss från våra begränsningar och öppnar för kreativitet för ingenjörerna, säger Damien Lemasson, projektledare på Renault Trucks. Vår process kommer kraftigt att påverka morgondagens motorer, som blir lättare och mer funktionella och därmed ge optimal prestanda.
Den motorprototyp som utvecklats är konstruerad från grunden av ett utvecklingsteam. Alla delar har också framgångsrikt testats i totalt 600 timmar i motorn. Enligt Renault Trucks är det ett tydligt bevis på att de 3d-utskrivna komponenterna har god hållbarhet och livslängd.