Kina leder utvecklingen inom 3d-utskriven betong

Text:Mattias Kristiansson
PUBLICERAD: 17 januari 2017

concrete_printing

En ny rapport utförd av marknadsanalysföretaget Research and Markets undersöker hur marknaden för 3d-utskrift i betong utvecklas. Marknadsvärdet år 2021 förväntas uppgå till 56,4 miljoner dollar. Det globala marknadsvärdet för hela 3d-skrivarsegmentet beräknas samma år uppgå till runt 20 miljarder dollar.

Rapporten går igenom trenderna för applikationer, material, programvara, användare och regioner och sträcker sig fram till 2021. En stor portion av rapporten viks åt hur marknaden utvecklas för de olika teknikerna på området samt var den potentiella tillväxten finns. Perioden gäller 2015-2021.

I dagsläget är det inte många aktörer inom detta applikationsområde. De främsta drivkrafterna finns hos byggföretag, universitet och arkitektbyråer. Några mindre entreprenörsdrivna leverantörer har också gett sig in på området.

Ett av de företag som kommit längst är faktiskt svenska Skanska. Deras brittiska dotterbolag inledde för snart två år sedan ett samarbete med Loughborough University i England. Här utvecklar man gemensamt robotbaserade cement-3d-skrivare som ska kunna tillverka byggmoduler  och i vissa fall även slutprodukter, till exempel bänkar i som ska stå i offentliga miljöer. Tekniken heter Freeform Construction och målet är att ta fram en 3d-skrivare med en byggvolym på 2 x 2,5 x 5 meter.

Andra aktörer är nederländska DUS Architects, kinesiska WinSun, franska XtreeE, Sika, Balfour Beatty och Carilliom.

Några av de applikationer som i dagsläget kan skrivas ut är väggar, golv och tak, paneler samt trappsegment.

Sett till regioner förväntas Kina ta täten inom betong- och cementutskrifter. Här finns också den största efterfrågan på bostäder och andra byggnader.

 

Läs vidare

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Forskning om AM på vetenskapsakademiens lista

Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) listade i slutet av 2024 de 100 forskningsprojekten som har störst potential att komma till nytta för samhället. Ett par av dem rör forskning om additiv tillverkning. 
gruppbild-2

Senaste nytt

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype