Förra året gick Rolls-Royces vd Torsten Müller-Ötvös ut och sa att strategin för företagets överlevnad handlade om att omfamna nya tekniker som 3d-skrivare. Det gjorde uppenbarligen susen, för företaget sålde förra året över 4000 bilar. Det har de bara gjort en gång tidigare i företagets historia.
En av anledningarna till denna försäljningssuccé är att så gott som alla bilar som lämnar fabriken är personligt anpassade till köparen.
– De bäst säljande modellerna förra året var de som skräddarsyddes åt kunderna, säger Torsten Müller-Ötvös. Det handlar om allt från bilfärg, till interiör och säten.
Men det handlar även om mer excentriska detaljer som att man kan anpassa klockan i instrumentbrädan efter sitt armbandsur. Det går alltså att få en kopia på en Rolex Yachtmaster. Här använder man både 3d-scanning och 3d-skrivare, främst i prototypfasen.
Den stora användningen av 3d-skrivarteknik för Rolls-Royce kommer dock nästa år, när man lanserar den nya Phantom-modellen. BMW, som äger Rolls-Royce, har redan sedan 2012 testat att 3d-skriva komponenter till den kommande Phantom-modellen. Det handlar då uteslutande om plastkomponenter som låsknappar, fattningar och låsknappar. Vad som ingår när bilmodellen släpps återstår att se.