Nu är det inte många månader kvar innan Sverige får sitt första gäng färdigutbildade 3d-tekniker. Det är Xenters årskull från 2015 som är redo för en växande arbetsmarknad. Men först ska de göra sin sista praktik ute på företag. 3dp.se har intervjuat tre studenter om deras syn på branschen och framtida yrkesval.
Stefan Lagerstam
Gör sin andra praktik på Protech i Järfälla, där han även var på sin första LiA-period.
Vad finns det för arbetsmöjligheter när ni är klara med utbildningen? Vilka branscher verkar mest lovande?
– Då 3d-skrivare blir allt lättare att använda tror jag att många av de nya jobben kommer vara inom CAD, support, undervisning, service och försäljning av skrivare. Men val av yrke efter utbildning kan skilja stort då tekniken nu används i olika grad inom många brancher.
– På många företag kan en skrivare redan hanteras av till exempel en CNC-operatör eller annan teknisk personal. Men någon måste först lära denna operatör hur maskinen används och fungerar.
– Behovet av att köpa 3d-tjänster är jag säker på kommer öka snabbt. Då många företag inte har någon egen maskinpark kan de skaffa sig en partner som har både expertis inom CAD, 3d-skrivare och 3d-scanner. Vi kan kalla dem för digitala fabriker.
Ser du att behovet av 3d-teknikkompetens ökar i Sverige? Inom vilka områden?
– Vi kan se att spridningen av 3d-skrivare ökar snabbt. Spridningen är desutom väldigt bred: industri, medicin, design, mode och utomlands även film.
– Kunskapen för att på bästa sätt använda 3d-skrivare måste nu bli högre. Då additiv tillverkning fungerar väldigt annorlunda jämfört med traditionell tillverkning kommer nya CAD-kunskaper vara avgörande för hur bra en 3d-skrivare utnyttjas. Design och tillverkning med 3d-skrivare ger nya möjligheter att designa smart.
Hur viktig är er LiA för framtida möjligheter?
– Lärande i arbete LIA är en stor del av att studera på en yrkeshögskola. Det är för mig ett sätt att verkligen lära mig rätt saker och skapa bra kontakter.
Hur stöttar företagen i utbildningens ledningsgrupp er?
– Som första årskull på en teknisk utbildning har ledningsguppen haft stor betydelse. Flera av de företag som sitter i ledningsgruppen har även vid tillfällen undervisat och varit aktiva i utbildningen.
– Vi har en ganska stor ledningsgrupp, vilket visar att intresset är stort för utbildningen. YH-Myndigheten har också gett skolan förnyat förtroende, vilket betyder att utbildningen kommer att kunna fortsätta.
Hur satsar Xenter på utrustning och teknik?
– Xenter har satsat stort på maskiner. Vi har en verkstad där elever har fri tillgång till både professionella maskiner och enklare desktop-skrivare. FDM, SLA och pulverbädd-skrivare med färg finns. Det ger oss möjlighet att lära oss vilka tekniker som finns och vad deras styrkor är.
Hur skulle du vilja sammanfatta din utbildningstid på Xenter?
– Vi börjar tidigt med CAD. Att få grundläggande CAD-kunskaper tidigt är viktigt. CAD och andra 3d-program är en stor del av utbildningen.
– Att ta eget ansvar för sitt lärande är också viktigt. Vi har mycket egen tid där vi kan fördjupa oss i programvara, maskiner, 3d-scanning och fotogrametri. Det gäller att ta vara på den tiden och verkligen utnyttja tillgången av 3d-skrivare och 3d-scanner.
Fredrik Setterberg
Gör sin praktik på Arkitema Architects i Stockholm och arbetar för tillfället med att bygga en 3d-modell av Tingstorget inför en nybyggnation av 700 lägenheter i Alby, Botkyrka.
Vad finns det för arbetsmöjligheter när ni är klara med utbildningen? Vilka branscher verkar mest lovande?
– För min del så behöver jag en arbetsplats i Stockholm. Det är viktigt att mitt skaparbehov tillgodoses så troligtvis kommer jag arbeta på en arbetsplats med prototyper av något slag.
– CAD-modellering och allt det hantverksmässiga med efterbehandling av utskrifter är sådant jag skulle värdera högt. Teknikbranscher, medicin och forskning tror jag är mest lovande. Finns det inget sådant att erbjuda mig så får jag väl starta en sådan arbetsplats själv. Jag är inte orolig för framtiden.
Ser du att behovet av 3d-teknikkompetens ökar i Sverige? Inom vilka områden?
– Ja absolut. Att 3d-tekniken blir bättre, billigare och mer tillgänglig tror jag får fler företag att använda och forska på tekniken. Även VR och AR som går hand i hand med 3d-skrivarteknik tror jag kan förändra industrin och forskningen inom alla brancher.
Hur viktig är er LiA för framtida möjligheter?
– LiAn är otroligt viktig. Förutom att det är ett utmärkt tillfälle att testa sina kunskaper skarpt så är det en dörröppnare för fortsatt karriär.
Hur stöttar företagen i utbildningens ledningsgrupp er?
– Utbildningen och de ämnen vi läser har valts med input från ledningsgruppen.
Hur satsar Xenter på utrustning och teknik?
– Jag tycker att skolan har en imponerade mängd maskiner tillgängliga för oss elever och detta tack vare engagerade lärare och utbildningsledare som har koll på tekniken och vågar satsa.
Hur skulle du vilja sammanfatta din utbildningstid på Xenter?
– Jag är väldigt nöjd med min utbildning, jag tycker jag har fått ut oerhört mycket av den. En väldigt viktig bit har varit de 2–3 entreprenöriella dagarna per vecka som gett mig tid för skolarbeten, egna projekt och annan företagsamhet. Detta har varit guld värt inför framtiden.
Jesper Hansen
Gör sin LiA på Arcam i Mölndal.
Vad finns det för arbetsmöjligheter när du är klar med utbildningen? Vilka branscher verkar mest lovande?
– Det finns fullt av möjligheter, dels att utveckla något eget, gå tillbaka till industrin och bygga upp något inom 3D. Men även hos företag som finns i branschen som Arcam och deras EBM-teknik, där jag gör min LiA.
Ser du att behovet av 3d-teknikkompetens ökar i Sverige? Inom vilka områden?
– Jag tycker att det finns en okunskap hos många företag och branscher. Det skulle vara intressant att jobba med just de frågorna och öka kompetensen inom 3d-tekniken i Sverige.
– Så fort man nämner 3d-skrivarteknik och berättar om möjligheter med tekniken får många upp ögonen för vad man kan ta fram, både prototyper och färdig produkt.
Hur viktig är er LiA för framtida möjligheter?
– Jag tycker mina LiA-perioder är oerhört viktiga. Du får en möjlighet att kommar ut i arbetslivet och använda det du lärt dig i skolan. Men du kan även fördjupa dig inom ett område eller teknik hos ett företag. På så sätt kommer du nära branschen tidigt under utbildningen.
Hur stöttar företagen i utbildningens ledningsgrupp er?
– De ger oss riktlinjerna för utbildningen och har gjort att vi kunnat komma på studiebesök för att se hur de olika företagen arbetar.
Hur satsar Xenter på utrustning och teknik?
– Jag tycker att Xenter satsar väldigt brett på flera olika tekniker och maskiner. Så man får testa på olika tekniker och anpassa sina CAD-detaljer till att fungera på olika typer av maskiner och tekniker.
Hur skulle du vilja sammanfatta din utbildningstid på Xenter?
– Det har varit två utvecklande år där jag kommit i kontakt med många spännande människor i branschen. Sen har jag också fått lära mig mer om en teknik som verkligen är på frammarsch.
Vill du veta mer om Xenters 3d-teknikerutbildning kan du träffa studenterna på följande event:
• Studentum.se
Örebro 2 Mars
Malmö 15 Mars
Stockholm 29 Mars
• Metros YH-mässa
Göteborg 27-28 Mars
• Advanced Engineering
Göteborg 8-9 Mars
• 3D-mässan.se
Tumba 5-6 April på Xenter.