Stratasys har släppt sina siffror för fjärde kvartalet förra året och helårsresultatet för förra året. Fjärde kvartalet skymtade en viss återhämtning med ökad omsättning på 1,1 procent jämfört med samma kvartal föregående år.
Stratasys nya strategi är att öka kundfokuset. Det innebär fler samarbeten i tunga vertikaler där man kan tillföra större värden. Några av de senaste samarbetena där strategin kan ses är med Siemens, Airbud McLaren Racing och Team Penske. De två senare fallen är inom motorsport. Tanken med denna typ av samarbeten med större varumärken är att lära sig vilka specifika behov som finns inom en vertikal, för att sedan applicera kunskapen och erfarenheterna på andra företag.
Positivt är också att försäljningen av förbrukningsmaterial ökar. Förra året ökade denna försäljning med 11 procent jämfört med 2015. Omsättning för service och support ökade samtidigt med 8 procent. Vinstmarginalen på förbrukningsmaterial är högre än på utrustning, vilket gör att en ökad efterfrågan är önskvärd.
Huruvida 3d-skrivarutvecklaren kommer att satsa på andra tekniker i sin portfölj, som metallskrivare, verkar osäkert. Enligt företagets vd, Ilan Levin, ser man fortsatt hög efterfrågan både på FDM- och Polyjet-teknik. Han menar att företaget har mer att erbjuda inom dessa två teknikområden. Det visar också det senaste släppet av FDM-modellerna Stratasys F170, F270 och F370. Dessutom har företaget ”doppat tårna” i mer industriella lösningar. Förra hösten premiärvisade man två avancerade FDM-baserade testinstallationer för industriell produktion med ledord som robotisering och automatisering. Robotic Composite och Infinite-Build, som man döpt systemen till, har inte släppts kommersiellt, men är goda exempel på en möjlig riktning för existerande tekniker, menar Levin.
För helåret 2017 räknar Stratasys med en omsättning på mellan 645-680 miljoner dollar.