Här är Adidas 3d-utskrivna löparskor

Adidas har under flera års tid bedrivit forskning med 3d-skrivarteknik, främst inom sportskor. Nu kommer den första kommersiella lösningen i form av 3d-utskrivna och personanpassade mellansulor för löparskor. Produktionspartner är ingen mindre än Carbon (3D). Sedan hajpen för ett par år sedan har Carbon varit i stort behov av att visa hur deras teknik kan användas för slutprodukter och inte bara prototyper för olika industrier.

Den nya verksamheten samlar Adidas under varumärket Futurecraft 4D. Här ingår utöver själva 3d-skrivarproduktionen även scanning av fötter, särskilt utvecklad programvara och experter inom elitidrott. I första hand riktar man sig till just elitidrottare.

För Carbons del är detta ett av de större samarbetena jämte tidigare inledda samarbeten med bjässar som Ford och Johnson & Johnson. Det visar också att företagets material och produktionsprocesser nu även klarar avancerade elastomerer, som används för denna typ av mellansulor.

I ett första skede släpper Adidas en testbatch på 300 par skor i april i år. I höst släpper företaget en upplaga på 5000 skor för konsumenter.

En kommentar till “Här är Adidas 3d-utskrivna löparskor”
  1. Jan Henricsson skriver:

    Inriktningen på elitidrottare är säkert bra ur pionjärsynpunkt, och en grupp som skulle ha ännu viktigare nytta av detta är ortopederna vid våra sjukhus och alla deras patienter.

    Inom detta område skulle man kunna leverera mycket stor samhällsnytta och patientglädje.

    Vem tar bollen…?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Arno Held om att investera i AM-startups

– Ett av de vanligaste misstagen är till exempel att välja fel affärsänglar och ge dem för många aktier, säger Arno Held från AM Ventures Holding. Daniel Ljungstig från 3DVerkstan har intervjuat Arno Held för att djupdyka i hur ett startup-företag blir framgångsrikt.

Publicerat av: 

HP tackar nej till Xerox

I början av november skrev 3dp att Xerox gjort ett inofficiellt erbjudande om att köpa HP. Nu rapporteras det att HP däremot avvisat erbjudandet.

Publicerat av: 

Supexduplext och diamant hos Sandvik

Uppåt, uppåt, uppåt. Det är dit den additiva tekniken är påväg, berättade Mikael Schuisky i Sandviks monter på Formnext, där både den 3d-printade diamanten och gitarren var på plats.

Publicerat av: 

Automation i fokus på Formnext

Ett helt automatiserat arbetsflöde i hela den additiva tillverkningsprocessen är fortfarande ofullständig, menar Additive Manufacturing Technologies, som nu gör ett försök att ändra på detta.

Publicerat av: 

Mässdebut blev succé

Det blev debut för BLB Industries på årets Formnext-mässa, där företaget även avslöjade att de tar in en ny delägare. – Vi har tagit bolaget till en viss nivå och nu är det dags för nästa, säger Stefan Ek, vd på BLB Industries. 

Publicerat av: 

Mässa bjuder på premiärer

Fler än 800 utställare är på plats under Formnext-mässan i Frankfurt som pågår 19–22 november. Mässan är ett ledande event för den additiva tillverkningsbranschen och täcker in allt från programvara till efterbehandling.

Publicerat av: 

Metall i centrum hos
3d-teknikleverantör

Protech fortsätter sin satsning på metall. Under året har företaget börjat sälja 3d-skrivare från Desktop Metal och Xact Metal – två maskiner som båda gick att spana in i Protechs monter under Elmia Subcontractor. 

Publicerat av: 

Lasertech växlar upp

Lasertech växlar upp sin kapacitet inom additiv tillverkning. – Vi har investerat i ny teknik och nya maskiner. En kapacitetsökning helt enkelt, säger platschef Jonas Spalin.

Publicerat av: