Norsk Titanium ska minska kostnaderna för Boeings Dreamliner

Text:Mattias Kristiansson
PUBLICERAD: 12 april 2017
Boeing 787-8 Dreamliner. FOTO: WIKIMEDIA

Flygplanstillverkaren Boeing har skrivit avtal med den norska 3d-skrivarutvecklaren Norsk Titanium. Avtalet gäller 3d-utskrivna titankomponenter till Boeings senaste flygplansmodell 787 Dreamliner, ett plan som företaget lagt stora resurser på att göra både lättare och bränslesnålare.

Genom att 3d-skriva vissa komponenter i titan menar Boeing att de framöver kommer att kunna reducera tillverkningskostnaden per plan med 2-3 miljoner dollar, motsvarande cirka 20-30 miljoner kronor.

Det är ett välkommet samarbete för båda företagen, kanske främst för Boeing. Sedan batteriproblemen med Dreamliner-modellen för ett par år sedan förlorade man stora pengar på varje sålt plan. Produktionskostnaden per plan ligger på runt 110 miljoner dollar. För två år sen beräknade analytiker att företaget gick back 25 miljoner dollar per plan. Därför kan besparingar på upp emot tre miljoner dollar mycket väl bli det tillskott som gör att man går med vinst igen.

Den lättviktslegering som sitter i en Dreamliner kostar runt sju gånger mer än aluminium och står för runt 17 miljoner dollar av produktionskostnaden per plan. Boeing har tidigare försökt att dra ner på kostnaderna för titanlegeringen på Dreamlinern. Denna modell kräver mer titankomponenter än andra flygplansmodeller på grund av att delar av kroppen och vingarna är i kolfiber. Redan nästa år räknar Boeing med att kunna börja använda de 3d-utskrivna komponenterna.

Norsk Titaniums egenutvecklade 3d-skrivarteknik kallas RPD, eller Rapid Plasma Deposition. Det är en produktionsprocess där titanfilament smälts och deponeras i lager. Alla komponenter som Norsk Titanium producerar är certifierade enligt amerikanska FAA.

 

Läs vidare

Tufft för Formnext Chicago – ställer in

Formnext i Frankfurt är bara några veckor bort och det ser ut att bli en diger utställarlista på mässan. Samtidigt meddelar arrangören att de skjuter på Formnext Chicago på grund av "utmanande förhållanden på marknaden och i AM-branschen".
Formnext-entre

3D-printat glasblock lika robust som betong

Tänk om byggmaterial skulle kunna sättas ihop och plockas isär lika enkelt som LEGO-klossar? Det var utgångspunkten för ett forskarteam vid MIT som experimenterat med 3D-printat glas – med lyckat resultat.
MIT-Glass-Masonary-01-press

Betongprinter med obegränsad bygglängd

Danska COBOD lanserar nu BOD3: Nästa generation 3D-printer för byggbranschen, med obegränsad bygglängd.
cobod-bod3-cover

AM Summit visade spännvidden inom branschen

AM Summit, som arrangeras av Danish AM Hub, har sedan starten för några år sedan etablerat sig som en viktig årlig händelse inom AM-branschen i Skandinavien. Årets event lockade runt 1 000 besökare, 60 utställare och 40 talare.
AM Summit

Senaste nytt

Tufft för Formnext Chicago – ställer in

Formnext i Frankfurt är bara några veckor bort och det ser ut att bli en diger utställarlista på mässan. Samtidigt meddelar arrangören att de skjuter på Formnext Chicago på grund av "utmanande förhållanden på marknaden och i AM-branschen".
Formnext-entre

3D-printat glasblock lika robust som betong

Tänk om byggmaterial skulle kunna sättas ihop och plockas isär lika enkelt som LEGO-klossar? Det var utgångspunkten för ett forskarteam vid MIT som experimenterat med 3D-printat glas – med lyckat resultat.
MIT-Glass-Masonary-01-press

Betongprinter med obegränsad bygglängd

Danska COBOD lanserar nu BOD3: Nästa generation 3D-printer för byggbranschen, med obegränsad bygglängd.
cobod-bod3-cover

AM Summit visade spännvidden inom branschen

AM Summit, som arrangeras av Danish AM Hub, har sedan starten för några år sedan etablerat sig som en viktig årlig händelse inom AM-branschen i Skandinavien. Årets event lockade runt 1 000 besökare, 60 utställare och 40 talare.
AM Summit