Norsk Titanium ska minska kostnaderna för Boeings Dreamliner

Text:Mattias Kristiansson
PUBLICERAD: 12 april 2017
Boeing 787-8 Dreamliner. FOTO: WIKIMEDIA

Flygplanstillverkaren Boeing har skrivit avtal med den norska 3d-skrivarutvecklaren Norsk Titanium. Avtalet gäller 3d-utskrivna titankomponenter till Boeings senaste flygplansmodell 787 Dreamliner, ett plan som företaget lagt stora resurser på att göra både lättare och bränslesnålare.

Genom att 3d-skriva vissa komponenter i titan menar Boeing att de framöver kommer att kunna reducera tillverkningskostnaden per plan med 2-3 miljoner dollar, motsvarande cirka 20-30 miljoner kronor.

Det är ett välkommet samarbete för båda företagen, kanske främst för Boeing. Sedan batteriproblemen med Dreamliner-modellen för ett par år sedan förlorade man stora pengar på varje sålt plan. Produktionskostnaden per plan ligger på runt 110 miljoner dollar. För två år sen beräknade analytiker att företaget gick back 25 miljoner dollar per plan. Därför kan besparingar på upp emot tre miljoner dollar mycket väl bli det tillskott som gör att man går med vinst igen.

Den lättviktslegering som sitter i en Dreamliner kostar runt sju gånger mer än aluminium och står för runt 17 miljoner dollar av produktionskostnaden per plan. Boeing har tidigare försökt att dra ner på kostnaderna för titanlegeringen på Dreamlinern. Denna modell kräver mer titankomponenter än andra flygplansmodeller på grund av att delar av kroppen och vingarna är i kolfiber. Redan nästa år räknar Boeing med att kunna börja använda de 3d-utskrivna komponenterna.

Norsk Titaniums egenutvecklade 3d-skrivarteknik kallas RPD, eller Rapid Plasma Deposition. Det är en produktionsprocess där titanfilament smälts och deponeras i lager. Alla komponenter som Norsk Titanium producerar är certifierade enligt amerikanska FAA.

 

Senaste nytt

Koncept-modell av Corvette C9 med 3D-printad kaross

General Motors (GM) presenterar nu den första av tre konceptmodeller av nästa generations Corvette. En futuristisk elsuperbil med bland annat additivt tillverkad kaross.
Corvette

Stor potential för 3D-printade verktygsinsatser

Protech lanserar möjligheten att 3D-printa verktygsinsatser med Xact Metals 3D-skrivare och stålpulvret Uddeholm Corrax. Det beskrivs som ett viktigt steg för en bredare användning av additiv tillverkning i form- och verktygsindustrin.
Corrax 2

Elmotorcykel helt byggd av 3D-printade delar

I samband med en mässa i Japan nyligen visade 3D-skrivartillverkaren BigRep upp en elmotorcykel som består enbart av 3D-printade delar, exklusive elektronik.
Nera_eMotorbike (1)

Hushållsavfall i plast blir filament för 3D-printing

Mängden plastavfall i de tyska hushållen har tredubblats under de senaste 30 åren, varav en stor del kommer från förpackningar. Tyska forskare har nu framgångsrikt lyckats omvandla plasten till filament för 3D-printing.
Fraunhofer 1

Läs vidare

Koncept-modell av Corvette C9 med 3D-printad kaross

General Motors (GM) presenterar nu den första av tre konceptmodeller av nästa generations Corvette. En futuristisk elsuperbil med bland annat additivt tillverkad kaross.
Corvette

Elmotorcykel helt byggd av 3D-printade delar

I samband med en mässa i Japan nyligen visade 3D-skrivartillverkaren BigRep upp en elmotorcykel som består enbart av 3D-printade delar, exklusive elektronik.
Nera_eMotorbike (1)

Hushållsavfall i plast blir filament för 3D-printing

Mängden plastavfall i de tyska hushållen har tredubblats under de senaste 30 åren, varav en stor del kommer från förpackningar. Tyska forskare har nu framgångsrikt lyckats omvandla plasten till filament för 3D-printing.
Fraunhofer 1

Mässan där allt kretsar kring plast

Den 7-8 maj 2025 anordnas Plastteknik Nordic på Malmömässan för 13:e gången. I år medverkar ett tiotal utställare som på ett eller annat sätt är verksamma inom 3D-printing.
Plastteknik