Flygplanstillverkaren Boeing har skrivit avtal med den norska 3d-skrivarutvecklaren Norsk Titanium. Avtalet gäller 3d-utskrivna titankomponenter till Boeings senaste flygplansmodell 787 Dreamliner, ett plan som företaget lagt stora resurser på att göra både lättare och bränslesnålare.
Genom att 3d-skriva vissa komponenter i titan menar Boeing att de framöver kommer att kunna reducera tillverkningskostnaden per plan med 2-3 miljoner dollar, motsvarande cirka 20-30 miljoner kronor.
Det är ett välkommet samarbete för båda företagen, kanske främst för Boeing. Sedan batteriproblemen med Dreamliner-modellen för ett par år sedan förlorade man stora pengar på varje sålt plan. Produktionskostnaden per plan ligger på runt 110 miljoner dollar. För två år sen beräknade analytiker att företaget gick back 25 miljoner dollar per plan. Därför kan besparingar på upp emot tre miljoner dollar mycket väl bli det tillskott som gör att man går med vinst igen.
Den lättviktslegering som sitter i en Dreamliner kostar runt sju gånger mer än aluminium och står för runt 17 miljoner dollar av produktionskostnaden per plan. Boeing har tidigare försökt att dra ner på kostnaderna för titanlegeringen på Dreamlinern. Denna modell kräver mer titankomponenter än andra flygplansmodeller på grund av att delar av kroppen och vingarna är i kolfiber. Redan nästa år räknar Boeing med att kunna börja använda de 3d-utskrivna komponenterna.
Norsk Titaniums egenutvecklade 3d-skrivarteknik kallas RPD, eller Rapid Plasma Deposition. Det är en produktionsprocess där titanfilament smälts och deponeras i lager. Alla komponenter som Norsk Titanium producerar är certifierade enligt amerikanska FAA.