3d-utskrifter i metall vinner allt mer mark inom tillverkning. Nu inleder Premium Aerotec, en leverantör av flygplansdelar, ett samarbete med EOS och biltillverkaren Daimler. Syftet är att tillsammans utveckla metallbaserad additiv teknik för massproduktion. Konceptet kallar de för NextGenAM.
Fokus kommer att ligga på att utveckla automatiseringen av processer inom industriell 3d-skrivarteknik. NextGenAMs projektteam ska gå igenom hur den fullständiga processen ser ut för att se om delar av det kan automatiseras. Det handlar om processer från leveranser av metallpulvret, till stegen efter byggprocessen.
Med dess åtgärder hoppas samarbetsparterna få insikt i betydande kostnadsfördelar och viktiga fundament för att använda tekniken för framtida massproduktion. Rent kostnadsmässigt är det viktiga steg att utreda. Stegen före och efter själva tillverkningsprocessen utgör cirka 70 procent av tillverkningskostnaderna, menar man. Förutom avancerad systemteknik, strävar man också efter att få en kvalificering av aluminium för användning i industriell 3d-skrivarteknik.
– Vi är stolta över att vara en del av detta framtidsprojekt, säger Dr. Hans J. Langer, grundare och vd på EOS Group. Det här visar att det finns ett växande behov av industriell 3D-printing för massproduktion. Som pionjärer inom den pulverbaserade tekniken bakom additiv tillverkning bidrar vi med fullt engagemang och långvarig kompetens.
Var och en av de tre företagen bidrar med sin kompetens och erfarenhet: Premium AEROTEC var den första tillverkaren i världen att leverera 3d-utskrivna delar till flygplanstillverkaren Airbus, hittills har titanpulver använts som material för detta. EOS ska integrera den additiva tillverkningsprocessen i en automatiserad produktionslinje med EOS M 400-4 som kärnan i produktionsprocessen. Biltillverkaren Daimler har omfattande erfarenhet av storskalig serieproduktion. Aluminiumsystemet som ska utvecklas under NextGenAM ska vara ekonomiskt effektivt och fungera för både fordons- och flygindustrin.
Investeringarna i NextGenAM ligger på flera miljoner euro. Man planerar även en automatiserad produktionsanläggning för massproduktion inom additiv tillverkning. En utvecklings- och testmiljö kommer att upprättas på ett teknikcenter i Varel i Tyskland under de närmaste månaderna. Projektet är planerat att börja i maj 2017.