Den danska formgivaren Anton Angheluta har en särskild nisch inom 3d som inte är många förunnad. Han har en hantverksmässig bakgrund som tandtekniker, där materialkunskap, fräsning och gjutning är vanligt förekommande. Det kombinerar han med ett brinnande intresse för kreativ formgivning i 3d, och utvecklar idag ofta produkter för smyckes-, spel- och interiörbranscherna.
De senaste sex åren har han arbetat helt digitalt med 3d-formgivning. Här har han använt sig av en rad olika verktyg. I dagsläget är det främst ZBrush från Pixologic som används. Det är ett program som egentligen är utvecklat för spel- och filmbranschen.
– De flesta 3d-program är utvecklade av och för ingenjörer, där hög precision är i fokus. Det är ofta något som sker på bekostnad av kreativa funktioner, säger Anton Angheluta. Upplösningen i ZBrush är bra och har en noggrannhet på ner till en mikrometer. Friheten är i det närmaste total. Jag kan arbeta precis som jag arbetar med penna och papper, eller med lera. Men istället använder jag en penna och en tablet.
Den tablet, eller ritplatta, som Anton valt är en Wacom Mobile Studio Pro. Det gör att han kan ta med sig plattan till kunden – vilket är viktigt. Hans kunder är ofta mycket detaljorienterade och har ofta speciella idéer för sina smycken, figurer eller interiörföremål.
Att arbeta så fritt som ZBrush medger har också en annan effekt som Anton Angheluta värdesätter.
– ZBrush är ett kompromisslöst designverktyg och genom att jag nu lärt mig programmet kan jag i högre grad skapa min egen identitet i formgivningen. Jag upplever att människor känner igen min formgivning eftersom min personliga stil lyser igenom. Som konsthantverkare blir man naturligtvis glad över sådant.
Även kunderna håller på att få upp ögonen för de möjligheter som Anghelutas kreativa ingångsvinkel innebär. En stor del av 3d-baserad formgivning görs i mer traditionella 3d-program och präglas därför av dessa. Det kan också vara så att den ursprungliga idén inte är särskilt kreativ. Hur det än må vara så upplever Anton Anghuleta ett ökande intresse för sin formgivning. Bara för en kort tid sedan fick han en förfrågan från en engelsk spelutvecklare som ville att han skulle formge figurerna till ett av deras brädspel.
När han väl är klar med en design skickar han oftast bara över en fil till kunden, som därefter går vidare i sin process. Men ibland skriver han ut skisser, prototyper eller gjutformar i sin 3d-skrivare. För ett år sedan investerade Anton i en Form2 från Formlabs.
– Jag skriver ut dagligen, både för eget bruk, men också för att visa kunderna var vi är i processen innan de går igång med sin tillverkning.
Anton Angheluta ser sig först och främst som en formgivare eller skulptör, men en digital sådan. Han ser sig mindre som datornörd och mer som hantverkare. Men hans kunskap och erfarenheter inom 3d-design står högt i kurs och han har bland annat hållt föreläsningar på KEA, Københavns Erhvervs Akademi. Han får också ofta förfrågningar från internationella mässor och konferenser.