Biltillverkaren Mercedes-Benz har nu tagit fram sin första 3d-utskrivna reservdel i metall, redo för eftermarknad. Det handlar om ett termostatskydd till företagets lastbilar, tillverkat i metall.
Allt som allt, med tester och kvalitetsgranskningar, har processen tagit över ett år. Utvecklingen har gjorts på moderbolaget Daimler AG, där man också gått från plast till metall.
– Genom att börja använda metallskrivarteknik har vi stärkt vår roll i fordonsindustrin, säger Andreas Deuschle, chef för marknad och produktion inom affärsområdet kundservice och reservdelar. Vi garanterar samma funktionalitet, tillförlitlighet, hållbarhet och kostnadseffektivitet hos våra 3d-utskrivna komponenter, precis som med våra konventionellt tillverkade delar.
– Tillgången på reservdelar när lastbilar ska in på service är absolut nödvändigt för våra kunder, oavsett hur gammal lastbilen är, säger Andreas Deuschle. Mervärdet med 3d-skrivartekniken är att vi nu får fram komponenter snabbare och flexiblare. Det ger oss helt nya möjligheter att erbjuda våra kunder reservdelar på kort tid och till attraktiva priser, även i de fall då serieproduktionen av en viss komponent upphört.