EOS, Altair, APWORKS, med flera, har tillsammans tagit fram en framvagn för att visa på potentialen med industriell 3d-skrivarteknik för fordonsindustrin. Strukturen ska vara lätt, stabil och har samtidigt en hög grad av integrerade funktioner. Projektet kallas 3i-PRINT och har färdigställts på endast nio månader, från konceptuell design till färdig fordonsdel.
Med 3i-PRINT vill företagen visa på möjligheterna med att koppla 3d-skrivarteknik med funktionell integration. Målet har varit att genomföra så många tekniska funktioner som möjligt med så få komponenter som möjligt.
Med tanke på den växande trenden mot elektrifiering inom fordonsindustrin var värmehantering och minskning av designutrymme och totalvikt, viktiga punkter. De utskrivna delarna för framvagnen innehåller detaljer för både aktiv och passiv kylning. Dessutom har funktioner kopplade till värmehantering, passiv säkerhet och lagring av vätskor integrerats i den organiska, lastdrivna konstruktionen av framvagnen. Exempel på integrationen av ytterligare funktioner i strukturen är hydraultanken, som kan integreras i strukturen när man utför topologioptimering.
Efter simulering och design av konceptet tog APWORKS hand om den slutliga dimensioneringen av komponenterna för 3d-utskrift. Företaget bidrog med sin kunskap om tryckförberedelse och hanterade den faktiska tillverkningen av strukturelementen. Vid utskrift av framvagnen förlitade sig APWORKS på ett system som utvecklats av EOS. Metallpulverspecialisten Heraeus levererade och kvalificerade den höghållfasta aluminiumlegeringen Scalmalloy.
Några event som Caddyn kommer ställas ut på är Converge 2017 i Essen och även Formnext i mitten av november i år i Frankfurt.