Finska forskare ser fördelar med digitala reservdelar

Text:Mattias Kristiansson
PUBLICERAD: 21 november 2017
FOTO: Creative Commons

Finska VTT Technical Research Centre och Aalto-universitetet har i en ny studie sett närmare på fördelar med att digitalisera reservdelar. Forskningen visar att en digitaliseringsstrategi för företagets reservdelar kan ge konkurrensmässiga fördelar.

Några av vinsterna med att digitalisera delar av reservdelslagret är ökad tillgänglighet, kostnadsbesparingar och möjligheten att skräddarsy komponenter för specifika behov.

– Tillverkningsindustrin har nu alla möjligheter att effektivisera sin verksamhet genom att fokusera på reservdelar och utvecklingen av dessa, säger Sini Metsä-Kortelainen, projektledare på VTT. 3d-skrivartekniken har nått det stadiet att den i dag går att använda för högkvalitativ tillverkning.

Studien visar att gamla eller sällan behövda delar lämpar sig särskilt väl för digitalisering och 3d-utskrift. Värdena är höga, men efterfrågan är låg. Forskarna menar att lagerhålla denna typ av komponenter inte är en hållbar lösning på längre sikt.

– Genom att digitalisera går det att frigöra kapital som kan användas bättre i verksamheten, säger Mika Salmi, projektledare, Aalto-universitetet. En efterfrågebaserad tillverkning reducerar också miljöpåverkan eftersom det inte uppstår något restlager. En annan stor fördel är möjligheten att minimera nedtid i produktionsapparaten genom att man snabbare kan få fram reservdelar.

Vilka är då de största utmaningarna mot en digitalisering av reservdelslagret? Forskarna i Finland menar att majoriteten av dagens reservdelar är tillverkade med traditionell teknik och är därför inte alltid lämpade för 3d-utskrift. Här behövs initialt en digital inventering så att man vet vad som finns i lagret, inklusive detaljinformation om varje komponent.

I framtiden kan man tänka sig ännu fler fördelar med en digital reservdelshantering och -produktion. Genom att alla komponenter är digitala går det också att kontinuerligt förbättra dem och/eller skräddarsy för olika behov. För det andra, kan man sätta på sensorer på varje reservdel, för att övervaka komponenternas status och livslängd.

I dagsläget ser VTT att runt fem procent av alla reservdelar skulle kunna digitaliseras och skrivas ut.

 

Läs vidare

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Forskning om AM på vetenskapsakademiens lista

Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) listade i slutet av 2024 de 100 forskningsprojekten som har störst potential att komma till nytta för samhället. Ett par av dem rör forskning om additiv tillverkning. 
gruppbild-2

Senaste nytt

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype