Finska forskare ser fördelar med digitala reservdelar

FOTO: Creative Commons

Finska VTT Technical Research Centre och Aalto-universitetet har i en ny studie sett närmare på fördelar med att digitalisera reservdelar. Forskningen visar att en digitaliseringsstrategi för företagets reservdelar kan ge konkurrensmässiga fördelar.

Några av vinsterna med att digitalisera delar av reservdelslagret är ökad tillgänglighet, kostnadsbesparingar och möjligheten att skräddarsy komponenter för specifika behov.

– Tillverkningsindustrin har nu alla möjligheter att effektivisera sin verksamhet genom att fokusera på reservdelar och utvecklingen av dessa, säger Sini Metsä-Kortelainen, projektledare på VTT. 3d-skrivartekniken har nått det stadiet att den i dag går att använda för högkvalitativ tillverkning.

Studien visar att gamla eller sällan behövda delar lämpar sig särskilt väl för digitalisering och 3d-utskrift. Värdena är höga, men efterfrågan är låg. Forskarna menar att lagerhålla denna typ av komponenter inte är en hållbar lösning på längre sikt.

– Genom att digitalisera går det att frigöra kapital som kan användas bättre i verksamheten, säger Mika Salmi, projektledare, Aalto-universitetet. En efterfrågebaserad tillverkning reducerar också miljöpåverkan eftersom det inte uppstår något restlager. En annan stor fördel är möjligheten att minimera nedtid i produktionsapparaten genom att man snabbare kan få fram reservdelar.

Vilka är då de största utmaningarna mot en digitalisering av reservdelslagret? Forskarna i Finland menar att majoriteten av dagens reservdelar är tillverkade med traditionell teknik och är därför inte alltid lämpade för 3d-utskrift. Här behövs initialt en digital inventering så att man vet vad som finns i lagret, inklusive detaljinformation om varje komponent.

I framtiden kan man tänka sig ännu fler fördelar med en digital reservdelshantering och -produktion. Genom att alla komponenter är digitala går det också att kontinuerligt förbättra dem och/eller skräddarsy för olika behov. För det andra, kan man sätta på sensorer på varje reservdel, för att övervaka komponenternas status och livslängd.

I dagsläget ser VTT att runt fem procent av alla reservdelar skulle kunna digitaliseras och skrivas ut.

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Formnext 2020 ska trotsa coronavirus

Den stora Formnext-mässan för additiv tillverkning i Frankfurt ska hållas den 10–13 november enligt plan. – Vi är fortfarande övertygade om det unika värdet och fördelarna med en fysisk mässa, säger Sascha F. Wenzler, vice vd för Formnext, Mesago Messe Frankfurt GmbH. 

Publicerat av: 

Forskar för klimatsmarta flygmotorer

Tahira Raza har undersökt hur man kan göra flyg- och rymdmotorer mer klimatsmarta genom att studera svetsbarheten i additivt tillverkade delar. – En avgörande faktor är hur materialet påverkas när man svetsar i det, säger Tahira Raza. 

Publicerat av: 

De sätter detaljer i fokus

Protolabs lanserar ett nytt material för detaljrika prototypdelar – Microfine Grey. Enligt företaget kan det bidra till att utvecklingstiden av nya komponenter kan minska avsevärt. 

Publicerat av: 

Dyemansion släpper färgglad palett

Dyemansion släpper 17 nya färger för gråa delar, 3d-printade med HP Multi Jet Fusion i materialet PA12. – Antalet HP-system växer på marknaden och våra kunders efterfrågan på livliga färger för deras gråa delar har varit stor, säger Kai Witter, Chief customer officer på Dyemansion.

Publicerat av: 

Metallutskrifter minskar inom flygindustrin

GE, General Electric, säger upp 13 000 anställda i sin tillverkning av flygmotorer samtidigt som efterfrågan på 3d-printade metalldelar minskar. Detta kan komma att påverka företagets leverantörer och underleverantörer. 

Publicerat av: 

Skänker visir till äldrevården

Medarbetare på Högskolan i Skövde tillverkar skyddsvisir till äldrevården. – De fungerar bra i avsaknad av andra visir, säger Niklas Land, doktorand på Institutionen för ingenjörsvetenskap.

Publicerat av: 

De tillverkar steriliserbara visir

Protolabs har hjälpt Michelin att ta fram steriliserbara ansiktsvisir för sjukvården.
– Bandet, visiret och den nedre förstärkningen är alla tillverkade i polykarbonat. Skärmarna kan därför steriliseras utan att skadas, säger Frédéric Pialot, Senior Fellow Processer på Michelin.

Publicerat av: