Finska VTT Technical Research Centre och Aalto-universitetet har i en ny studie sett närmare på fördelar med att digitalisera reservdelar. Forskningen visar att en digitaliseringsstrategi för företagets reservdelar kan ge konkurrensmässiga fördelar.
Några av vinsterna med att digitalisera delar av reservdelslagret är ökad tillgänglighet, kostnadsbesparingar och möjligheten att skräddarsy komponenter för specifika behov.
– Tillverkningsindustrin har nu alla möjligheter att effektivisera sin verksamhet genom att fokusera på reservdelar och utvecklingen av dessa, säger Sini Metsä-Kortelainen, projektledare på VTT. 3d-skrivartekniken har nått det stadiet att den i dag går att använda för högkvalitativ tillverkning.
Studien visar att gamla eller sällan behövda delar lämpar sig särskilt väl för digitalisering och 3d-utskrift. Värdena är höga, men efterfrågan är låg. Forskarna menar att lagerhålla denna typ av komponenter inte är en hållbar lösning på längre sikt.
– Genom att digitalisera går det att frigöra kapital som kan användas bättre i verksamheten, säger Mika Salmi, projektledare, Aalto-universitetet. En efterfrågebaserad tillverkning reducerar också miljöpåverkan eftersom det inte uppstår något restlager. En annan stor fördel är möjligheten att minimera nedtid i produktionsapparaten genom att man snabbare kan få fram reservdelar.
Vilka är då de största utmaningarna mot en digitalisering av reservdelslagret? Forskarna i Finland menar att majoriteten av dagens reservdelar är tillverkade med traditionell teknik och är därför inte alltid lämpade för 3d-utskrift. Här behövs initialt en digital inventering så att man vet vad som finns i lagret, inklusive detaljinformation om varje komponent.
I framtiden kan man tänka sig ännu fler fördelar med en digital reservdelshantering och -produktion. Genom att alla komponenter är digitala går det också att kontinuerligt förbättra dem och/eller skräddarsy för olika behov. För det andra, kan man sätta på sensorer på varje reservdel, för att övervaka komponenternas status och livslängd.
I dagsläget ser VTT att runt fem procent av alla reservdelar skulle kunna digitaliseras och skrivas ut.