Minskade produktionsstopp med additiv tillverkning

Text:Petter Andersson
PUBLICERAD: 11 januari 2018

Choc Factory Stratasys part

Sedan det holländska företaget The Chocolate Factory, som driver ett nätverk av förpackningsmaskiner, börjat skriva ut maskindelar i 3d-skrivare har företaget reducerat driftstoppen i produktion, och därmed förbättrat kontinuiteten.

The Chocolate Factory har tidigare haft problem med återkommande driftstopp, då en av de kritiska komponenterna – en krokformad metalldel som används för att lyfta stänger upp på ett transportband – behövts bytas ut tre gånger i månaden. Produktionsstörningar har också försvårats av att varje ersättningsdel tillverkas manuellt, med en månads leveranstid.

Komponenterna tillverkas av Visual First, en holländska servicebyrå, i materialet FDM Nylon 12 CF. Tack vare övergången till additiv tillverkning har bytet av trasiga maskindelar kortats ned från en månad till en vecka, menar företaget.

– Det är avgörande att förpackningsmaskinen alltid är i drift, särskilt under hektiska perioder som jul. Med Stratasys additiv tillverkning kan vi producera kundanpassade reservdelar på begäran, och med samma prestanda som metallmaskindelarna, säger Carl van de Rijzen, affärsägare vid Visual First.

För att tillverka kompositdelarna används FDM Nylon 12CF, en kolfiberfylld termoplast beståendes av 35-procentig hackad kolfiber. Enligt van de Rijzen är teamet på The Chocolate Factory imponerad av materialets egenskaper, vilket gett en hög styvhet.

– Fördelarna med 3d-utskrivna material stod snabbt klart – materialet är omöjligt att böja. Kompositdelen klarade alla tester på maskinen och flera körningar kunde slutföras utan incidenter. De upprepade mänskliga ingreppen innebar tidigare att funktionaliteten fick lida, och att maskinerna kom till skada. De ekonomiska fördelarna innebär att The Chocolat Factory nu minskat sina kostnader, i den här delen av produktionen, med 60 procent, säger Carl van de Rijzen

Läs vidare

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Forskning om AM på vetenskapsakademiens lista

Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) listade i slutet av 2024 de 100 forskningsprojekten som har störst potential att komma till nytta för samhället. Ett par av dem rör forskning om additiv tillverkning. 
gruppbild-2

Senaste nytt

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype