Digital Metal utökar verksamheten och startar serieproduktion

Text:Petter Andersson
PUBLICERAD: 25 januari 2018

Digital-Metal-DM-P2500Digital Metal i Höganäs meddelar att de utökar sin produktionsanläggning med femtio procent – för att stödja serieproduktionen av 3d-skrivaren DM P2500. Som ett resultat av den ökade efterfrågan har bolaget, grundat 2012, anställt fler ingenjörer, tekniker och säljare, samt investerat i nya material för forskning och utveckling.

– Det stora intresset gör att vi nu kan påbörja seriell produktion av våra maskiner. Den första satsen kommer bestå av sex nya skrivare utrustade med den senaste automationselektroniken. Vi har också reducerat maskinens övergripande dimensioner, vilket gör den lättare att placera ute hos kund. Våra befintliga maskiner kommer samtidigt uppgraderas till den senaste tekniken, säger Ralf Carlström, direktör på Digital Metal.

Digital Metal, som ingår i Höganäs-koncernen, har utvecklat en egen metod för bindemedelsjaktteknik som möjliggör produktion av komplexa föremål. Istället för att smälta ihop komponenterna med laser trycks och sintras de samman.

I och med att produktionsanläggningen utökas kommer ett nytt vakuumuttagssystem att installeras. Den ökade kompressions- och kylkraften gör det möjligt för företaget att fördubbla sin sintringskapacitet, uppger de. Det kommer också att finnas ett separat utrymme för kvalitetskontroll och ett isolerat utrymme för tryckning med material som kräver särskild hantering.

– Genom att utveckla vårt utbud av material kan vi utveckla nya samarbeten med företag inom industrier som flyg, där det finns ett stort behov av komponenter, gjorda med superlegeringar, som tål extremt höga temperaturer, säger Ralf Carlström och tillägger:

– För oss är expansion bara början. Vi tänker inte längre linjärt, istället grundar vi för exponentiell tillväxt.

Läs vidare

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Forskning om AM på vetenskapsakademiens lista

Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) listade i slutet av 2024 de 100 forskningsprojekten som har störst potential att komma till nytta för samhället. Ett par av dem rör forskning om additiv tillverkning. 
gruppbild-2

Senaste nytt

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype