”Bilens hjärta sitter i batterilådan”

Text:Hanna Jangenfeldt
PUBLICERAD: 5 april 2018
Jönköping University Solar Team solcellsdrivna bil Solveig.

Jönköping University Solar Team körde 3000 kilometer genom Australien med sin solcellsdrivna bil Solveig i World Solar Challenge 2017. I samarbete med 3d-leverantören Protech tog de fram vad juryn kallade för det bästa batteriet i tävlingen. 

Jönköping University Solar Team består av 25 studenter och två lärare. Teamet byggde tillsammans en solcellsbil att delta med i tävlingen World Solar Challenge förra året. Vad gällde bilens batteri krävdes en lösning för att få plats med totalt 416 battericeller.

Körsträckan var 3000 kilometer och bilen körde i 59 kilometer i timmen.

– Bilens hjärta sitter i batterilådan, och i år var ett av våra mål att ta fram ett eget designat batteri till solbilen, säger Robin Birberg, maskintekniksingenjör i Jönköping University Solar Team.

Studenterna ritade en CAD-design av sin tänkta batterilåda och skrev ut en prototyp med en 3d-skrivare från Stratasys.

– Det är smidigt att direkt från en CAD-ritning kunna ta fram 3d-utskrivna detaljer. Tidigare år använde vi ett externt serviceföretag för att sätta ihop battericellerna men det kostade en hel del, säger Robin Birberg.

Den 3d-utskrivna batterilådan.

Efter att prototypen var klar tog 3d-leverantören Protech över för att optimera konstruktionen. Slutversionen skrevs därefter ut i 3d-skrivaren Fortus 450,  som använder sig av FDM-teknik. För att klara Australiens klimat föll materialvalet på ASA-filment som är uv-resistent.

– Tävlingsinspektören sa att vårt batteri troligen var det bästa batteriet han hade sett i årets tävling, säger Robin Birberg.

För teamet blev vikten en av de fördelar med att använda en 3d-utskriven batterilåda. Den nya lådan vägde 5 kilo, medan de äldre väger runt 13 kilo. I tävlingen hamnade teamet på plats åtta, av 28 startande lag i samma klass. Därmed uppnådde de sitt mål att komma till topp tio.

 

 

Läs vidare

3devo förvandlar restpulver till filament

3devo har utvecklat en metod för att omvandla överblivet SLS-pulver till filament som kan användas på nytt för 3D-printing.
3devo

Nordens första testbädd för 3D-printad betong

I slutet av april invigde forskningsinstitutet RISE en test- och demomiljö för 3D-printad betong. En unik satsning som ska påskynda den industriella användningen av tekniken och bana väg för en mer hållbar svensk byggbransch. 
RISE kollage

Forskning om AM med duplext rostfritt stål

Hur kan duplexa rostfria stål användas optimalt både för lasersvetsning och additiv tillverkning? Den frågan har Amir Baghdadchis från Högskolan Väst sökt svaret på i sin doktorsavhandling.
Amir Baghdadchi, doktor i produktionsteknologi

SSAB släpper utsläppsfritt stålpulver

SSAB lanserar världens första stålpulver som är producerat utan fossila koldioxidutsläpp. Pulvret är tillverkat av återvunnet stål och kombinerar egenskaperna hos SSAB:s höghållfasta stål med de lätta strukturer som är möjliga med 3D-printing.
SSAB-vang

Senaste nytt

Shining 3D släpper ny Pro-modell

Shining 3D presenterar FreeScan UE Pro2, en trådlös, handhållen laser-3D-skanner för flera olika applikationer och inspektioner ute på fältet. 
Freescan Pro2 bild 2

Event: Hitta nya affärsmodeller med AM

Den 19 september bjuder RISE och 3D Action 2.0 in till ett insiktsseminarium om möjligheterna med additiv tillverkning i form av förändrade affärsmodeller och en stärkt industri.
RISE-pressbild

Första 3D-printade metalldelen på ISS

Tidigare i år kunde 3dp.se berätta om planerna på att ta med en 3D-skrivare för metall till den internationella rymdstationen ISS. Nu har den första metalldelen tillverkats ute i rymden.
First_metal_part_3D_printed_in_space

Stratasys släpper uppföljaren Origin Two

Efter Origin One kommer Origin Two, en DLP-printer för mindre produktionsserier där tillverkaren lovar exakthet, repeterbarhet och fin ytfinish som är jämförbar med formsprutning.
Origin Two