”Bilens hjärta sitter i batterilådan”

Text:Hanna Jangenfeldt
PUBLICERAD: 5 april 2018
Jönköping University Solar Team solcellsdrivna bil Solveig.

Jönköping University Solar Team körde 3000 kilometer genom Australien med sin solcellsdrivna bil Solveig i World Solar Challenge 2017. I samarbete med 3d-leverantören Protech tog de fram vad juryn kallade för det bästa batteriet i tävlingen. 

Jönköping University Solar Team består av 25 studenter och två lärare. Teamet byggde tillsammans en solcellsbil att delta med i tävlingen World Solar Challenge förra året. Vad gällde bilens batteri krävdes en lösning för att få plats med totalt 416 battericeller.

Körsträckan var 3000 kilometer och bilen körde i 59 kilometer i timmen.

– Bilens hjärta sitter i batterilådan, och i år var ett av våra mål att ta fram ett eget designat batteri till solbilen, säger Robin Birberg, maskintekniksingenjör i Jönköping University Solar Team.

Studenterna ritade en CAD-design av sin tänkta batterilåda och skrev ut en prototyp med en 3d-skrivare från Stratasys.

– Det är smidigt att direkt från en CAD-ritning kunna ta fram 3d-utskrivna detaljer. Tidigare år använde vi ett externt serviceföretag för att sätta ihop battericellerna men det kostade en hel del, säger Robin Birberg.

Den 3d-utskrivna batterilådan.

Efter att prototypen var klar tog 3d-leverantören Protech över för att optimera konstruktionen. Slutversionen skrevs därefter ut i 3d-skrivaren Fortus 450,  som använder sig av FDM-teknik. För att klara Australiens klimat föll materialvalet på ASA-filment som är uv-resistent.

– Tävlingsinspektören sa att vårt batteri troligen var det bästa batteriet han hade sett i årets tävling, säger Robin Birberg.

För teamet blev vikten en av de fördelar med att använda en 3d-utskriven batterilåda. Den nya lådan vägde 5 kilo, medan de äldre väger runt 13 kilo. I tävlingen hamnade teamet på plats åtta, av 28 startande lag i samma klass. Därmed uppnådde de sitt mål att komma till topp tio.

 

 

Läs vidare

SSAB släpper utsläppsfritt stålpulver

SSAB lanserar världens första stålpulver som är producerat utan fossila koldioxidutsläpp. Pulvret är tillverkat av återvunnet stål och kombinerar egenskaperna hos SSAB:s höghållfasta stål med de lätta strukturer som är möjliga med 3D-printing.
SSAB-vang

Stratasys testar 3D-printad utrustning på månen

Stratasys kommer att tillhandahålla 3D-printade material till ett kommande månuppdrag för att testa deras prestanda på månens yta.
moon

Xact Metal inleder partnerskap med Uddeholm

Xact Metal har inlett ett samarbete med Uddeholm avseende stålpulvret Corrax Tool Steel Powder för additiv tillverkning. Detta för att kunna expandera inom form- och verktygsindustrin.
Xact-Metal-Uddeholm-PR

Massivit lanserar nya material med Sika

Massivit har ingått ett strategiskt partnerskap med Sika. Tillsammans ska de sälja och marknadsföra specialresin för verktygsapplikationer som produceras i Massivit 10000-serien. 
Massivit-10000-G-Additive-Manufacturing-System

Senaste nytt

Både stort och smått på årets Elmia 3D

På årets upplaga av Elmia 3D medverkade ett tjugotal utställare. 3dp.se hälsade på hos några av dem och hittade allt från mikroskopiskt små utskrifter till hela arbetsflödeslösningar och flera mässpremiärer.
Elmia 3D kollage 2

GE Additive har fått nytt namn

GE Additive har bytt namn till Colibrium Additive, ett GE Aerospace-företag.
CA_RGB-AtmsBlu-1024x434

Espressobryggare vinnare i designtävling

Under Elmia 3D presenterades vinnaren i SVEAT:s tävling Design Challenge 2024. Det bidrag som imponerade mest på juryn var en unik espressobryggare, designad av Simon Dybeck.
Design Challenge 1

Axplock från Elmia 3D-mässan

Det har gått två år sedan sist, men den 14–17 maj var det dags för den additiva branschen att samlas igen på Elmia 3D. Här är några nedslag från mässans första dag.
Elmia 3D kollage