”Bilens hjärta sitter i batterilådan”

Jönköping University Solar Team solcellsdrivna bil Solveig.

Jönköping University Solar Team körde 3000 kilometer genom Australien med sin solcellsdrivna bil Solveig i World Solar Challenge 2017. I samarbete med 3d-leverantören Protech tog de fram vad juryn kallade för det bästa batteriet i tävlingen. 

Jönköping University Solar Team består av 25 studenter och två lärare. Teamet byggde tillsammans en solcellsbil att delta med i tävlingen World Solar Challenge förra året. Vad gällde bilens batteri krävdes en lösning för att få plats med totalt 416 battericeller.

Körsträckan var 3000 kilometer och bilen körde i 59 kilometer i timmen.

– Bilens hjärta sitter i batterilådan, och i år var ett av våra mål att ta fram ett eget designat batteri till solbilen, säger Robin Birberg, maskintekniksingenjör i Jönköping University Solar Team.

Studenterna ritade en CAD-design av sin tänkta batterilåda och skrev ut en prototyp med en 3d-skrivare från Stratasys.

– Det är smidigt att direkt från en CAD-ritning kunna ta fram 3d-utskrivna detaljer. Tidigare år använde vi ett externt serviceföretag för att sätta ihop battericellerna men det kostade en hel del, säger Robin Birberg.

Den 3d-utskrivna batterilådan.

Efter att prototypen var klar tog 3d-leverantören Protech över för att optimera konstruktionen. Slutversionen skrevs därefter ut i 3d-skrivaren Fortus 450,  som använder sig av FDM-teknik. För att klara Australiens klimat föll materialvalet på ASA-filment som är uv-resistent.

– Tävlingsinspektören sa att vårt batteri troligen var det bästa batteriet han hade sett i årets tävling, säger Robin Birberg.

För teamet blev vikten en av de fördelar med att använda en 3d-utskriven batterilåda. Den nya lådan vägde 5 kilo, medan de äldre väger runt 13 kilo. I tävlingen hamnade teamet på plats åtta, av 28 startande lag i samma klass. Därmed uppnådde de sitt mål att komma till topp tio.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Månadens krönika: ”Serieproduktion inom metal AM”

– Genom att tänka nytt öppnas möjligheter. Går det till exempel att slå ihop flera delar till en, och på så sätt få en produkt med bättre egenskaper? Så skriver Alexander Sakratidis, månadens krönikör från Digital Metal.

Publicerat av: 

Robotar i fokus för Digital Metal

Digital Metals nya koncept ska eliminera manuellt arbete i den additiva tillverkningsprocessen. – De flesta additiva tillverkningsteknikerna visar en låg nivå av automation. Vårt mål är att förändra det, säger Ralf Carlström, vd Digital Metal.

Publicerat av: 

Futuristisk design med 3d-teknik

Industridesignern Nicole Hone har skapat futuristiska vattenväxter genom 3d-skrivare och digitala verktyg. – Det kan bli fördelaktigt för museer, nöjesparker och filmer, skriver Nicole på sin hemsida. 

Publicerat av: 

AMEXCI och 3DVerkstan kunskapsboostar företag

AMEXCI och 3DVerkstan går samman för att utveckla innovationsutbildning inom additiv tillverkning. – Utbildning är det enklaste sättet att exponeras för nya idéer och utforska potentialen i tekniken, säger Nicklas Ekstrand på 3DVerkstan. 

Publicerat av: 

Swerea IVF blir en del av RISE

Den svenska forskningskoncernen Swerea IVF, för industriell förnyelse och hållbar tillväxt, slår nu samman en större del av verksamheten med det statligt ägda forskningsinstitutet Research Institutes of Sweden, RISE. 

Publicerat av: 

Olsson Ruby i tåligare version

3DVerkstan släpper en ny version av munstycket Olsson Ruby. – Fördelarna är många, särskilt inom bil- och flygindustrin där 3d-tryckmaterial som klarar höga temperaturer kan ersätta metalldelar, säger Anders Olsson som uppfunnit munstycket.

Publicerat av: 

Fokus på metallprinting under AM-Dagen

3dp.se välkomnar till årets upplaga av heldagskonferensen AM-Dagen. En konferens om additiv tillverkning för industrin. Nu presenterar vi delar ur årets program samt de första talarna!

Publicerat av: