Flygplansdesign når nya höjder

Fabrizio Bussi (vänster) och Massimo Giambra, är två ingenjörer som varit med och utvecklat metalldelarna till motorn. Bild: Tomas Kellner, GE Reports.

Ingenjörerna Fabrizio Bussi (vänster) och Massimo Giambra har varit med och tagit fram vissa av de 3d-utskrivna delarna till den nya motorn.

GE, leverantör av jetmotorer, har tillverkat en flygplansmotor där en tredjedel är 3d-utskrivna metalldelar. – Det minskar motorns bränsle med 20 procent, skriver GE.

Den amerikanska jätten General Electrics, GE, är en av världens största leverantörer av jetmotorer. Deras senaste utveckling är turbopropmotorn GE Catalyst, som till en tredjedel är sammansatt av 3d-utskrivna metalldelar. Redan i december förra året började man testa motorn och resultatet har visat stora skillnader i flygplanens bränsleförbrukning.

Jennifer Cipolla är global chef för GE Additive och ansvarar bland annat för GE:s kundcenter. Bild: Tomas Kellner, GE Reports.

Jennifer Cipolla är global chef för GE Additive och ansvarar bland annat för GE:s kundcenter.

– 3d-skrivaren gjorde att vi kunde kombinera 855 separata motordelar till 12. Tillsammans med digitala kontroller minskar motorns bränsle med hela 20 procent och ger den tio procent mer effekt jämfört med andra motorer i sin klass, skriver GE i ett pressmeddelande.

Delarna skrivs ut på GE flygdivisions additiva teknikcenter i Cincinnati, där de har mer än 75 3d-skrivare på plats. Enligt Jennifer Cipolla, global chef för GE Additive och ansvarig för deras kundupplevelsecenter, säger att responsen har förflyttat sig ifrån ”varför använda 3d-utskrifter” till ”hur gör jag för att komma ifatt konkurrenterna”.

Det första planet som kommer vara utrustat med motorn är flygplanet Textron Aviation Cessna Denali. Det är ett mindre plan som kan ta nio passagerare, och liknar till stor del ett privat jet. GE planerar att certifiera motorn under de närmaste två åren och att den går i service år 2020.

Eftersom 3d-skrivaren möjliggör ihåliga, gitterliknande och andra invecklade former direkt från en datafil, har antalet delar till motorn minskat. Bild: Tomas Kellner, GE Reports.

Eftersom 3d-skrivaren möjliggör ihåliga, gitterliknande och andra invecklade former direkt från en datafil, har antalet delar till motorn minskat.

Det första planet som ska ha den nya motorn är flygplanet Textron Aviation Cessna Denali. Bild: Tomas Kellner, GE Reports.

Det första planet som ska ha den nya motorn är flygplanet Textron Aviation Cessna Denali.

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Verklighetens Iron Man-dräkt 3d-printad

EOS och Gravity Industries samarbete når nya höjder, bokstavligen. Tillsammans har de tillverkat flygdräkten Jet Suit – verklighetens Iron Man-dräkt som kan få människan att färdas genom luften i 70 kilometer i timmen.

Publicerat av: 

Stratasys släpper elastiskt material

Protech gav mässbesökarna under Elmia Subcontractor möjligheten att känna och klämma på Stratasys senaste materialnyhet. – Du kan göra en massa olika saker, säger Protechs Johan Nyström.

Publicerat av: 

Protolabs vill växa i norden

Protolabs ställer ut under Elmia Subcontractor. – Vi vill expandera i norden och under mässan kan vi möta kunder på plats, berättar Douglas Lannerström, account manager för Protolabs svenska kontor.

Publicerat av: 

Acron: ”Att minimera stödmaterialet är något att ta tag i”

Acron upplever ett stort intresse för additiv tillverkning i metall. Men ett surt äpple att bita i är att hitta lösningar för att avlägsna stödmaterialet. – Det är många som säger ”tänk om man kunde printa detta i metall”. Och det kan man, säger Kenny Johansson, vd Acron.

Publicerat av: 

Prototal visar upp spetskompetens

Prototal, som genomgått stora förändringar den senaste tiden, hade en stor monter under Elmia Subcontractor. För att förtydliga för omvärlden hade de i montern ett, eller kanske tre, tydliga budskap…

Publicerat av: 

EOS: ”En miljon lasrar”

3d-skrivarleverantören EOS premiärvisar sin LaserProFusion-teknik för polymerutskrifter på Formnext-mässan. En teknik som enligt EOS ska kunna ersätta formsprutning för serieproduktion. 

Publicerat av: 

Ger sig Mitsubishi in i 3d-världen?

Nyligen har flera internationella medier fått information om att Mitsubishi arbetar på en ny 3d-metallskrivare. Det är ännu inte namngivet och det kan vara att det enbart är en prototyp. Men inom två till tre år kan Mitsubishis intåg på marknaden vara ett faktum. 

Publicerat av: 

Elmia sätter fokus på fordon

Fordonsindustrin anammar additiv tillverkning på nya sätt. –Fordonstillverkare har på senare tid börjat arbeta med att förändra hela bilens konstruktion, menar Dr Sascha Peters från material- och teknikföretaget Haute Innovation.

Publicerat av: 

Prototal: ”Vi vill bli världens snabbaste leverantör av plastkomponenter”

Prototalkoncernen har förvärvat företag med en sak i sikte: Att bli världens snabbaste leverantör av plastkomponenter. Med en rad strukturella förändringar det senaste året sätter de nu fokus på tre kärnområden: 3d-printing, PUR-gjutning och formsprutning med tillhörande verktygstillverkning.

Publicerat av: 

Det får du inte missa under Formnext

Flera företag släpper hintar om vad som kommer gå att skåda under Formnext-mässan i Frankfurt, 13-16 november. Vi listar några av aktörerna som kommer att finnas på mässgolvet.

Publicerat av: 

Siemens anställer ny designpartner

Siemens Industrial Turbomachinery AB, med fäste Finspång, har gett Etteplan i uppdrag att designa nya delar och applikationer för hjälpsystem till gasturbiner som framställs genom additiv tillverkning. 

Publicerat av: 

Gillette erbjuder personlig design

Gillette provar ett nytt koncept för att leverera rakupplevelser till män. Tillsammans med Formlabs startar de konceptet The Razor Maker – 3d-utskrivna och personaliserade handtag för rakhyvlar.

Publicerat av: