Flygplansdesign når nya höjder

Text:Hanna Jangenfeldt
PUBLICERAD: 10 april 2018
Fabrizio Bussi (vänster) och Massimo Giambra, är två ingenjörer som varit med och utvecklat metalldelarna till motorn. Bild: Tomas Kellner, GE Reports.
Ingenjörerna Fabrizio Bussi (vänster) och Massimo Giambra har varit med och tagit fram vissa av de 3d-utskrivna delarna till den nya motorn.

GE, leverantör av jetmotorer, har tillverkat en flygplansmotor där en tredjedel är 3d-utskrivna metalldelar. – Det minskar motorns bränsle med 20 procent, skriver GE.

Den amerikanska jätten General Electrics, GE, är en av världens största leverantörer av jetmotorer. Deras senaste utveckling är turbopropmotorn GE Catalyst, som till en tredjedel är sammansatt av 3d-utskrivna metalldelar. Redan i december förra året började man testa motorn och resultatet har visat stora skillnader i flygplanens bränsleförbrukning.

Jennifer Cipolla är global chef för GE Additive och ansvarar bland annat för GE:s kundcenter. Bild: Tomas Kellner, GE Reports.
Jennifer Cipolla är global chef för GE Additive och ansvarar bland annat för GE:s kundcenter.

– 3d-skrivaren gjorde att vi kunde kombinera 855 separata motordelar till 12. Tillsammans med digitala kontroller minskar motorns bränsle med hela 20 procent och ger den tio procent mer effekt jämfört med andra motorer i sin klass, skriver GE i ett pressmeddelande.

Delarna skrivs ut på GE flygdivisions additiva teknikcenter i Cincinnati, där de har mer än 75 3d-skrivare på plats. Enligt Jennifer Cipolla, global chef för GE Additive och ansvarig för deras kundupplevelsecenter, säger att responsen har förflyttat sig ifrån ”varför använda 3d-utskrifter” till ”hur gör jag för att komma ifatt konkurrenterna”.

Det första planet som kommer vara utrustat med motorn är flygplanet Textron Aviation Cessna Denali. Det är ett mindre plan som kan ta nio passagerare, och liknar till stor del ett privat jet. GE planerar att certifiera motorn under de närmaste två åren och att den går i service år 2020.

Eftersom 3d-skrivaren möjliggör ihåliga, gitterliknande och andra invecklade former direkt från en datafil, har antalet delar till motorn minskat. Bild: Tomas Kellner, GE Reports.
Eftersom 3d-skrivaren möjliggör ihåliga, gitterliknande och andra invecklade former direkt från en datafil, har antalet delar till motorn minskat.
Det första planet som ska ha den nya motorn är flygplanet Textron Aviation Cessna Denali. Bild: Tomas Kellner, GE Reports.
Det första planet som ska ha den nya motorn är flygplanet Textron Aviation Cessna Denali.

 

Senaste nytt

Prototal fortsätter att investera i Norge

Tidigare i år har Prototal i norska Levanger köpt in två SLS-maskiner från EOS. Nu förstärker företaget kapaciteten även på efterbehandlingssidan.
Prototal-NO-2
Prototal fortsätter att investera i Norge

On demand 2033 vill förena svensk AM-industri

För ett och ett halvt år sedan startade det Vinnova-finansierade projektet On Demand 2033. En nationell satsning för att visa hur additiv tillverkning och digitala reservdelslager kan öka industrins motståndskraft.
OnDemand 2033 Linkedin - 4
On demand 2033 vill förena svensk AM-industri

Finsk studie: Störst hälsorisk vid efterbearbetning av metall

En studie som det finska Arbetshälsoinstitutet genomfört visar att den största risken för exponering av hälsofarliga partiklar vid additiv tillverkning i metall sker under efterbearbetningsfasen.
Laser SLM
Finsk studie: Störst hälsorisk vid efterbearbetning av metall

Odlad och printad nervvävnad – hopp för ALS-sjuka

Med hjälp av bioprinting har forskare vid Uppsala universitet lyckats skapa en modell som liknar mänsklig nervvävnad. Modellen som kan odlas fram från patentens egna celler, gör det möjligt att testa nya läkemedelsbehandlingar för till exempel sjukdomen ALS.
Elena Kozlova
Odlad och printad nervvävnad – hopp för ALS-sjuka

Läs vidare

Prototal fortsätter att investera i Norge

Tidigare i år har Prototal i norska Levanger köpt in två SLS-maskiner från EOS. Nu förstärker företaget kapaciteten även på efterbehandlingssidan.
Prototal-NO-2
Prototal fortsätter att investera i Norge

Finsk studie: Störst hälsorisk vid efterbearbetning av metall

En studie som det finska Arbetshälsoinstitutet genomfört visar att den största risken för exponering av hälsofarliga partiklar vid additiv tillverkning i metall sker under efterbearbetningsfasen.
Laser SLM
Finsk studie: Störst hälsorisk vid efterbearbetning av metall

Sandvik och Additive Industries i samarbete om pulverleverans

Sandvik och Additive Industries har ingått ett partnerskap gällande pulverleverans för direkt påfyllning av Powder Load Tool (PLT), en industriell pulverbehållare för additiv tillverkning i metall.
Sandvik pulver
Sandvik och Additive Industries i samarbete om pulverleverans

Ukrainska ruiner ska bli nya 3D-printade hus

Ukrainska forskare har inlett ett samarbete med den amerikanska flottan och NSF (National Science Foundation) för att försöka använda byggmaterial från de krigshärjade ruinerna för att bygga nya hus med hjälp av 3D-printing.
3d-hus-for-ukraina
Ukrainska ruiner ska bli nya 3D-printade hus