GE, leverantör av jetmotorer, har tillverkat en flygplansmotor där en tredjedel är 3d-utskrivna metalldelar. – Det minskar motorns bränsle med 20 procent, skriver GE.
Den amerikanska jätten General Electrics, GE, är en av världens största leverantörer av jetmotorer. Deras senaste utveckling är turbopropmotorn GE Catalyst, som till en tredjedel är sammansatt av 3d-utskrivna metalldelar. Redan i december förra året började man testa motorn och resultatet har visat stora skillnader i flygplanens bränsleförbrukning.
– 3d-skrivaren gjorde att vi kunde kombinera 855 separata motordelar till 12. Tillsammans med digitala kontroller minskar motorns bränsle med hela 20 procent och ger den tio procent mer effekt jämfört med andra motorer i sin klass, skriver GE i ett pressmeddelande.
Delarna skrivs ut på GE flygdivisions additiva teknikcenter i Cincinnati, där de har mer än 75 3d-skrivare på plats. Enligt Jennifer Cipolla, global chef för GE Additive och ansvarig för deras kundupplevelsecenter, säger att responsen har förflyttat sig ifrån ”varför använda 3d-utskrifter” till ”hur gör jag för att komma ifatt konkurrenterna”.
Det första planet som kommer vara utrustat med motorn är flygplanet Textron Aviation Cessna Denali. Det är ett mindre plan som kan ta nio passagerare, och liknar till stor del ett privat jet. GE planerar att certifiera motorn under de närmaste två åren och att den går i service år 2020.