Flygplansdesign når nya höjder

Text:Hanna Jangenfeldt
PUBLICERAD: 10 april 2018
Fabrizio Bussi (vänster) och Massimo Giambra, är två ingenjörer som varit med och utvecklat metalldelarna till motorn. Bild: Tomas Kellner, GE Reports.
Ingenjörerna Fabrizio Bussi (vänster) och Massimo Giambra har varit med och tagit fram vissa av de 3d-utskrivna delarna till den nya motorn.

GE, leverantör av jetmotorer, har tillverkat en flygplansmotor där en tredjedel är 3d-utskrivna metalldelar. – Det minskar motorns bränsle med 20 procent, skriver GE.

Den amerikanska jätten General Electrics, GE, är en av världens största leverantörer av jetmotorer. Deras senaste utveckling är turbopropmotorn GE Catalyst, som till en tredjedel är sammansatt av 3d-utskrivna metalldelar. Redan i december förra året började man testa motorn och resultatet har visat stora skillnader i flygplanens bränsleförbrukning.

Jennifer Cipolla är global chef för GE Additive och ansvarar bland annat för GE:s kundcenter. Bild: Tomas Kellner, GE Reports.
Jennifer Cipolla är global chef för GE Additive och ansvarar bland annat för GE:s kundcenter.

– 3d-skrivaren gjorde att vi kunde kombinera 855 separata motordelar till 12. Tillsammans med digitala kontroller minskar motorns bränsle med hela 20 procent och ger den tio procent mer effekt jämfört med andra motorer i sin klass, skriver GE i ett pressmeddelande.

Delarna skrivs ut på GE flygdivisions additiva teknikcenter i Cincinnati, där de har mer än 75 3d-skrivare på plats. Enligt Jennifer Cipolla, global chef för GE Additive och ansvarig för deras kundupplevelsecenter, säger att responsen har förflyttat sig ifrån ”varför använda 3d-utskrifter” till ”hur gör jag för att komma ifatt konkurrenterna”.

Det första planet som kommer vara utrustat med motorn är flygplanet Textron Aviation Cessna Denali. Det är ett mindre plan som kan ta nio passagerare, och liknar till stor del ett privat jet. GE planerar att certifiera motorn under de närmaste två åren och att den går i service år 2020.

Eftersom 3d-skrivaren möjliggör ihåliga, gitterliknande och andra invecklade former direkt från en datafil, har antalet delar till motorn minskat. Bild: Tomas Kellner, GE Reports.
Eftersom 3d-skrivaren möjliggör ihåliga, gitterliknande och andra invecklade former direkt från en datafil, har antalet delar till motorn minskat.
Det första planet som ska ha den nya motorn är flygplanet Textron Aviation Cessna Denali. Bild: Tomas Kellner, GE Reports.
Det första planet som ska ha den nya motorn är flygplanet Textron Aviation Cessna Denali.

 

Läs vidare

Första 3D-printade metalldelen på ISS

Tidigare i år kunde 3dp.se berätta om planerna på att ta med en 3D-skrivare för metall till den internationella rymdstationen ISS. Nu har den första metalldelen tillverkats ute i rymden.
First_metal_part_3D_printed_in_space

92 procent kortare ledtider med AM

Fler och fler stora industriföretag upptäcker fördelarna med AM-tekniken. Det senaste i raden är svenska koncernen Atlas Copco Group som med additiv tillverkning kunnat dra ner på både kostnaderna och ledtiderna.
Atlas-Copco_team

Metod för AI-förbättrad 3D-print

AI är ett begrepp som är på allas läppar. Tekniken används redan på flera olika sätt inom 3D-printing och det kommer hela tiden nya lösningar. Amerikanska forskare har utvecklat en algoritm för att effektivare printa komplexa strukturer.
3D-printer-printing-prostate

Klimatsmartare byggen med 3D-printade betongelement

Forskare vid Syddansk universitet (SDU) har tagit fram 3D-printade betongelement som kräver mindre material och därmed innebär en mindre belastning på miljön än traditionella motsvarigheter. 
f6d8b7a7-150c-4d9d-9edf-e33a70d766b5

Senaste nytt

Shining 3D släpper ny Pro-modell

Shining 3D presenterar FreeScan UE Pro2, en trådlös, handhållen laser-3D-skanner för flera olika applikationer och inspektioner ute på fältet. 
Freescan Pro2 bild 2

Event: Hitta nya affärsmodeller med AM

Den 19 september bjuder RISE och 3D Action 2.0 in till ett insiktsseminarium om möjligheterna med additiv tillverkning i form av förändrade affärsmodeller och en stärkt industri.
RISE-pressbild

Första 3D-printade metalldelen på ISS

Tidigare i år kunde 3dp.se berätta om planerna på att ta med en 3D-skrivare för metall till den internationella rymdstationen ISS. Nu har den första metalldelen tillverkats ute i rymden.
First_metal_part_3D_printed_in_space

Stratasys släpper uppföljaren Origin Two

Efter Origin One kommer Origin Two, en DLP-printer för mindre produktionsserier där tillverkaren lovar exakthet, repeterbarhet och fin ytfinish som är jämförbar med formsprutning.
Origin Two