Flygplansdesign når nya höjder

Text:Hanna Jangenfeldt
PUBLICERAD: 10 april 2018
Fabrizio Bussi (vänster) och Massimo Giambra, är två ingenjörer som varit med och utvecklat metalldelarna till motorn. Bild: Tomas Kellner, GE Reports.
Ingenjörerna Fabrizio Bussi (vänster) och Massimo Giambra har varit med och tagit fram vissa av de 3d-utskrivna delarna till den nya motorn.

GE, leverantör av jetmotorer, har tillverkat en flygplansmotor där en tredjedel är 3d-utskrivna metalldelar. – Det minskar motorns bränsle med 20 procent, skriver GE.

Den amerikanska jätten General Electrics, GE, är en av världens största leverantörer av jetmotorer. Deras senaste utveckling är turbopropmotorn GE Catalyst, som till en tredjedel är sammansatt av 3d-utskrivna metalldelar. Redan i december förra året började man testa motorn och resultatet har visat stora skillnader i flygplanens bränsleförbrukning.

Jennifer Cipolla är global chef för GE Additive och ansvarar bland annat för GE:s kundcenter. Bild: Tomas Kellner, GE Reports.
Jennifer Cipolla är global chef för GE Additive och ansvarar bland annat för GE:s kundcenter.

– 3d-skrivaren gjorde att vi kunde kombinera 855 separata motordelar till 12. Tillsammans med digitala kontroller minskar motorns bränsle med hela 20 procent och ger den tio procent mer effekt jämfört med andra motorer i sin klass, skriver GE i ett pressmeddelande.

Delarna skrivs ut på GE flygdivisions additiva teknikcenter i Cincinnati, där de har mer än 75 3d-skrivare på plats. Enligt Jennifer Cipolla, global chef för GE Additive och ansvarig för deras kundupplevelsecenter, säger att responsen har förflyttat sig ifrån ”varför använda 3d-utskrifter” till ”hur gör jag för att komma ifatt konkurrenterna”.

Det första planet som kommer vara utrustat med motorn är flygplanet Textron Aviation Cessna Denali. Det är ett mindre plan som kan ta nio passagerare, och liknar till stor del ett privat jet. GE planerar att certifiera motorn under de närmaste två åren och att den går i service år 2020.

Eftersom 3d-skrivaren möjliggör ihåliga, gitterliknande och andra invecklade former direkt från en datafil, har antalet delar till motorn minskat. Bild: Tomas Kellner, GE Reports.
Eftersom 3d-skrivaren möjliggör ihåliga, gitterliknande och andra invecklade former direkt från en datafil, har antalet delar till motorn minskat.
Det första planet som ska ha den nya motorn är flygplanet Textron Aviation Cessna Denali. Bild: Tomas Kellner, GE Reports.
Det första planet som ska ha den nya motorn är flygplanet Textron Aviation Cessna Denali.

 

Läs vidare

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Forskning om AM på vetenskapsakademiens lista

Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) listade i slutet av 2024 de 100 forskningsprojekten som har störst potential att komma till nytta för samhället. Ett par av dem rör forskning om additiv tillverkning. 
gruppbild-2

Senaste nytt

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype