Flygplansdesign når nya höjder

Text:Hanna Jangenfeldt
PUBLICERAD: 10 april 2018
Fabrizio Bussi (vänster) och Massimo Giambra, är två ingenjörer som varit med och utvecklat metalldelarna till motorn. Bild: Tomas Kellner, GE Reports.
Ingenjörerna Fabrizio Bussi (vänster) och Massimo Giambra har varit med och tagit fram vissa av de 3d-utskrivna delarna till den nya motorn.

GE, leverantör av jetmotorer, har tillverkat en flygplansmotor där en tredjedel är 3d-utskrivna metalldelar. – Det minskar motorns bränsle med 20 procent, skriver GE.

Den amerikanska jätten General Electrics, GE, är en av världens största leverantörer av jetmotorer. Deras senaste utveckling är turbopropmotorn GE Catalyst, som till en tredjedel är sammansatt av 3d-utskrivna metalldelar. Redan i december förra året började man testa motorn och resultatet har visat stora skillnader i flygplanens bränsleförbrukning.

Jennifer Cipolla är global chef för GE Additive och ansvarar bland annat för GE:s kundcenter. Bild: Tomas Kellner, GE Reports.
Jennifer Cipolla är global chef för GE Additive och ansvarar bland annat för GE:s kundcenter.

– 3d-skrivaren gjorde att vi kunde kombinera 855 separata motordelar till 12. Tillsammans med digitala kontroller minskar motorns bränsle med hela 20 procent och ger den tio procent mer effekt jämfört med andra motorer i sin klass, skriver GE i ett pressmeddelande.

Delarna skrivs ut på GE flygdivisions additiva teknikcenter i Cincinnati, där de har mer än 75 3d-skrivare på plats. Enligt Jennifer Cipolla, global chef för GE Additive och ansvarig för deras kundupplevelsecenter, säger att responsen har förflyttat sig ifrån ”varför använda 3d-utskrifter” till ”hur gör jag för att komma ifatt konkurrenterna”.

Det första planet som kommer vara utrustat med motorn är flygplanet Textron Aviation Cessna Denali. Det är ett mindre plan som kan ta nio passagerare, och liknar till stor del ett privat jet. GE planerar att certifiera motorn under de närmaste två åren och att den går i service år 2020.

Eftersom 3d-skrivaren möjliggör ihåliga, gitterliknande och andra invecklade former direkt från en datafil, har antalet delar till motorn minskat. Bild: Tomas Kellner, GE Reports.
Eftersom 3d-skrivaren möjliggör ihåliga, gitterliknande och andra invecklade former direkt från en datafil, har antalet delar till motorn minskat.
Det första planet som ska ha den nya motorn är flygplanet Textron Aviation Cessna Denali. Bild: Tomas Kellner, GE Reports.
Det första planet som ska ha den nya motorn är flygplanet Textron Aviation Cessna Denali.

 

Läs vidare

GE Additive har fått nytt namn

GE Additive har bytt namn till Colibrium Additive, ett GE Aerospace-företag.
CA_RGB-AtmsBlu-1024x434

Wohlers förutspår utvecklingen för 2024

Ett uppsving för DED-teknologin, materialutveckling som leder till nya applikationer och det faktum att allt fler företag överväger digitala lager och tillverkning on demand. Det är några möjliga scenarier som branschgurun Terry Wohlers ser framför sig under resten av 2024.
lenny-kuhne-jHZ70nRk7Ns-unsplash

Sintratec lägger ner verksamheten

Schweiziska tillverkaren Sintratec har gått i konkurs. Trots tillväxt och framgångar under bolagets tioåriga historia blev den ekonomiska situationen till slut ohållbar.
Sintratec

Nytt rekord: Världens största polymer-3D-skrivare

University of Maine, USA, skriver ännu en gång in sig i Guinness rekordbok. Nyligen slog de sitt eget rekord från 2019 efter att ha byggt världens största 3D-skrivare för polymerer.
fof-1.0-0856_inline-1-1024x683

Senaste nytt

Både stort och smått på årets Elmia 3D

På årets upplaga av Elmia 3D medverkade ett tjugotal utställare. 3dp.se hälsade på hos några av dem och hittade allt från mikroskopiskt små utskrifter till hela arbetsflödeslösningar och flera mässpremiärer.
Elmia 3D kollage 2

GE Additive har fått nytt namn

GE Additive har bytt namn till Colibrium Additive, ett GE Aerospace-företag.
CA_RGB-AtmsBlu-1024x434

Espressobryggare vinnare i designtävling

Under Elmia 3D presenterades vinnaren i SVEAT:s tävling Design Challenge 2024. Det bidrag som imponerade mest på juryn var en unik espressobryggare, designad av Simon Dybeck.
Design Challenge 1

Axplock från Elmia 3D-mässan

Det har gått två år sedan sist, men den 14–17 maj var det dags för den additiva branschen att samlas igen på Elmia 3D. Här är några nedslag från mässans första dag.
Elmia 3D kollage