Höganäs AB får nytt produktområde

Rune Magnusson.

Höganäs AB, investerar i ett nytt produktområde för additiv tillverkning och metal injection moulding. – Vi ser ytterligare möjligheter att växa snabbt inom båda områdena, säger Rune Magnusson, affärsområdeschef för Höganäs Industrial. 

Höganäs AB, tillverkare av metallpulver, satsar på ett nytt produktområde inom additiv tillverkning (AM) och Metal Injection Moulding (MIM). Det nya produktområdet heter Customization Technologies och ingår i Höganäs affärsområde Industrial och ska täcka allt i värdekedjan, från applikationsutveckling och teknikstöd till marknadsutveckling och global försäljning.

– Höganäs har redan ett antal framgångsrika metallpulver inom additiv tillverkning och vi ser ytterligare möjligheter att växa snabbt inom båda. Inte minst genom våra nyligen genomförda förvärv av Metasphere Technology och H.C. Starch Surface Technology and Ceramic Powders, säger Fredrik Emilsson, vd för Höganäs AB.

Enligt Rune Magnusson, affärsområdeschef för Industrial, har det funnits en efterfrågan, både från företagets befintliga kunder men även inom nya områden.

Kennet Almkvist.

– Flygbranschen och medicinteknik var först, men nu ser vi behov även från volymtillverkare inom bilindustrin och verktygsindustrin. Vi ska kunna leverera metallpulver till tillverkare av komponenter inom dessa branscher, säger Rune Magnusson.

För Höganäs innebär satsningen investeringar för  att utveckla kompetens och kapacitet inom det nya produktområdet. Enligt Rune betyder det att företaget kan växa snabbare inom det specifika området, än på marknaden som helhet.

– Som världens största leverantör av metallpulver har vi redan ett globalt produktions-, applikationsstöds- och försäljningsnätverk. Det ska vi utnyttja för att stödja våra kunder inom additiv tillverkning runt om i världen, säger Rune Magnusson

Företagets kommersiella direktör Kennet Almkvist, blir chef för det nya produktområdet, samtidigt som han behåller sin tidigare roll.

– Med denna nya satsning inom Höganäs, blir vi en stark global leverantör av produkter och tjänster inom AM och MIM på en internationell snabbt växande marknad, säger Kennet Almkvist.

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Verklighetens Iron Man-dräkt 3d-printad

EOS och Gravity Industries samarbete når nya höjder, bokstavligen. Tillsammans har de tillverkat flygdräkten Jet Suit – verklighetens Iron Man-dräkt som kan få människan att färdas genom luften i 70 kilometer i timmen.

Publicerat av: 

Protolabs vill expandera i norden

Protolabs ställer ut under Elmia Subcontractor. – Vi vill expandera i norden och under mässan kan vi möta kunder på plats, berättar Douglas Lannerström, account manager för Protolabs svenska kontor.

Publicerat av: 

Prototal visar spetskompetens

Prototal, som genomgått stora förändringar den senaste tiden, hade en stor monter under Elmia Subcontractor. För att förtydliga för omvärlden hade de i montern ett, eller kanske tre, tydliga budskap.

Publicerat av: 

EOS: ”En miljon lasrar”

3d-skrivarleverantören EOS premiärvisar sin LaserProFusion-teknik för polymerutskrifter på Formnext-mässan. En teknik som enligt EOS ska kunna ersätta formsprutning för serieproduktion. 

Publicerat av: 

Elmia sätter fokus på fordon

Fordonsindustrin anammar additiv tillverkning på nya sätt. –Fordonstillverkare har på senare tid börjat arbeta med att förändra hela bilens konstruktion, menar Dr Sascha Peters från material- och teknikföretaget Haute Innovation.

Publicerat av: 

Prototal: ”Vi vill bli världens snabbaste leverantör av plastkomponenter”

Prototalkoncernen har förvärvat företag med en sak i sikte: Att bli världens snabbaste leverantör av plastkomponenter. Med en rad strukturella förändringar det senaste året sätter de nu fokus på tre kärnområden: 3d-printing, PUR-gjutning och formsprutning med tillhörande verktygstillverkning.

Publicerat av: 

Det får du inte missa under Formnext

Flera företag släpper hintar om vad som kommer gå att skåda under Formnext-mässan i Frankfurt, 13-16 november. Vi listar några av aktörerna som kommer att finnas på mässgolvet.

Publicerat av: 

Ger sig Mitsubishi in i
3d-världen?

Nyligen har flera internationella medier fått information om att Mitsubishi arbetar på en ny 3d-metallskrivare. Det är ännu inte namngivet och det kan vara att det enbart är en prototyp. Men inom två till tre år kan Mitsubishis intåg på marknaden vara ett faktum. 

Publicerat av: 

Siemens anställer ny designpartner

Siemens Industrial Turbomachinery AB, med fäste Finspång, har gett Etteplan i uppdrag att designa nya delar och applikationer för hjälpsystem till gasturbiner som framställs genom additiv tillverkning. 

Publicerat av: 

Gillette erbjuder personlig design

Gillette provar ett nytt koncept för att leverera rakupplevelser till män. Tillsammans med Formlabs startar de konceptet The Razor Maker – 3d-utskrivna och personaliserade handtag för rakhyvlar.

Publicerat av: 

Kodak och Evolve tekniksatsar

Kodak och Evolve Additive Solutions ska bistå varandra i företagens tekniska utveckling. – Vi är väldigt glada för möjligheten att expandera egenskaperna med vår elektrofotografiska plattform utanför 2d-utskrift till 3d-utskrift, säger Kodaks John O’Grady.

Publicerat av: