Höganäs AB, investerar i ett nytt produktområde för additiv tillverkning och metal injection moulding. – Vi ser ytterligare möjligheter att växa snabbt inom båda områdena, säger Rune Magnusson, affärsområdeschef för Höganäs Industrial.
Höganäs AB, tillverkare av metallpulver, satsar på ett nytt produktområde inom additiv tillverkning (AM) och Metal Injection Moulding (MIM). Det nya produktområdet heter Customization Technologies och ingår i Höganäs affärsområde Industrial och ska täcka allt i värdekedjan, från applikationsutveckling och teknikstöd till marknadsutveckling och global försäljning.
– Höganäs har redan ett antal framgångsrika metallpulver inom additiv tillverkning och vi ser ytterligare möjligheter att växa snabbt inom båda. Inte minst genom våra nyligen genomförda förvärv av Metasphere Technology och H.C. Starch Surface Technology and Ceramic Powders, säger Fredrik Emilsson, vd för Höganäs AB.
Enligt Rune Magnusson, affärsområdeschef för Industrial, har det funnits en efterfrågan, både från företagets befintliga kunder men även inom nya områden.
– Flygbranschen och medicinteknik var först, men nu ser vi behov även från volymtillverkare inom bilindustrin och verktygsindustrin. Vi ska kunna leverera metallpulver till tillverkare av komponenter inom dessa branscher, säger Rune Magnusson.
För Höganäs innebär satsningen investeringar för att utveckla kompetens och kapacitet inom det nya produktområdet. Enligt Rune betyder det att företaget kan växa snabbare inom det specifika området, än på marknaden som helhet.
– Som världens största leverantör av metallpulver har vi redan ett globalt produktions-, applikationsstöds- och försäljningsnätverk. Det ska vi utnyttja för att stödja våra kunder inom additiv tillverkning runt om i världen, säger Rune Magnusson
Företagets kommersiella direktör Kennet Almkvist, blir chef för det nya produktområdet, samtidigt som han behåller sin tidigare roll.
– Med denna nya satsning inom Höganäs, blir vi en stark global leverantör av produkter och tjänster inom AM och MIM på en internationell snabbt växande marknad, säger Kennet Almkvist.