3d-teknik moderniserar fastighetsförmedling

VR-tekniken möjliggör ett nytt sätt att sälja bostäder internationellt.

Bricknova, fastighetsutvecklare, ska börja sälja bostäder i spanska Marbella med hjälp av VR-teknik. Tekniken möjliggör att kunden kan uppleva hur utsikten ser ut från terassen även om denne befinner sig i ett annat land, menar Orlando Villacrez, vd på Bricknova.

Den svenska fastighetsutvecklaren Bricknova har nyligen köpt upp mark i Spanien som ska generera en beräknad omsättning på 13,5 miljoner euro. Företaget, som sedan tidigare säljer bostäder i Stockholmsområdet, tar sig nu an VR-tekniken för att anpassa sig till den tekniska utvecklingen samt ge kunderna möjligheten att gå runt i sitt potentiella nya hus innan köp.

Orlando Villacrez, vd Bricknova.

– När man handlar något på ritning så har vi märkt att väldigt många fastighetsutvecklare satsar på fina bilder, 2d-ritningar på objekten och i vissa fall även 3d-ritningar på fasader. Även om vi är i en gammal och lite konservativ bransch så behöver vi anpassa oss till den tekniska utvecklingen och adoptera in den i vår bransch, säger Orlando Villacrez, vd på Bricknova och utvecklar.

– Vi på Bricknova gör nu ett projekt i Spanien och senare även i Sverige där vi använder oss av 3d-visualiseringar inomhus som möjliggör att man kan klicka sig runt i en 360 graders navigeringsmiljö. Vår vision är att kunden ska känna att denne befinner sig i det rummet den är i och går runt och kikar på ett färdigt hem. Vidare är vår tanke att implementera ett helhetskoncept kring VR. Vi kan idag skicka hem ett par 3d-glasögon till en potentiell kund oavsett var denne geografisk bor. Via en applikation kan denne sedan uppleva sitt hem fullt ut genom hur utsikten från terrassen kan vara eller hur soffan skulle se ut i vardagsrummet, säger Orlando Villacrez.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Verklighetens Iron Man-dräkt 3d-printad

EOS och Gravity Industries samarbete når nya höjder, bokstavligen. Tillsammans har de tillverkat flygdräkten Jet Suit – verklighetens Iron Man-dräkt som kan få människan att färdas genom luften i 70 kilometer i timmen.

Publicerat av: 

Protolabs vill expandera i norden

Protolabs ställer ut under Elmia Subcontractor. – Vi vill expandera i norden och under mässan kan vi möta kunder på plats, berättar Douglas Lannerström, account manager för Protolabs svenska kontor.

Publicerat av: 

Prototal visar spetskompetens

Prototal, som genomgått stora förändringar den senaste tiden, hade en stor monter under Elmia Subcontractor. För att förtydliga för omvärlden hade de i montern ett, eller kanske tre, tydliga budskap.

Publicerat av: 

Acron: ”Att minimera stödmaterialet är något att ta tag i”

Acron upplever ett stort intresse för additiv tillverkning i metall. Men ett surt äpple att bita i är att hitta lösningar för att avlägsna stödmaterialet. – Det är många som säger ”tänk om man kunde printa detta i metall”. Och det kan man, säger Kenny Johansson, vd Acron.

Publicerat av: 

EOS: ”En miljon lasrar”

3d-skrivarleverantören EOS premiärvisar sin LaserProFusion-teknik för polymerutskrifter på Formnext-mässan. En teknik som enligt EOS ska kunna ersätta formsprutning för serieproduktion. 

Publicerat av: 

Elmia sätter fokus på fordon

Fordonsindustrin anammar additiv tillverkning på nya sätt. –Fordonstillverkare har på senare tid börjat arbeta med att förändra hela bilens konstruktion, menar Dr Sascha Peters från material- och teknikföretaget Haute Innovation.

Publicerat av: 

Prototal: ”Vi vill bli världens snabbaste leverantör av plastkomponenter”

Prototalkoncernen har förvärvat företag med en sak i sikte: Att bli världens snabbaste leverantör av plastkomponenter. Med en rad strukturella förändringar det senaste året sätter de nu fokus på tre kärnområden: 3d-printing, PUR-gjutning och formsprutning med tillhörande verktygstillverkning.

Publicerat av: 

Det får du inte missa under Formnext

Flera företag släpper hintar om vad som kommer gå att skåda under Formnext-mässan i Frankfurt, 13-16 november. Vi listar några av aktörerna som kommer att finnas på mässgolvet.

Publicerat av: 

Ger sig Mitsubishi in i
3d-världen?

Nyligen har flera internationella medier fått information om att Mitsubishi arbetar på en ny 3d-metallskrivare. Det är ännu inte namngivet och det kan vara att det enbart är en prototyp. Men inom två till tre år kan Mitsubishis intåg på marknaden vara ett faktum. 

Publicerat av: 

Siemens anställer ny designpartner

Siemens Industrial Turbomachinery AB, med fäste Finspång, har gett Etteplan i uppdrag att designa nya delar och applikationer för hjälpsystem till gasturbiner som framställs genom additiv tillverkning. 

Publicerat av: 

Gillette erbjuder personlig design

Gillette provar ett nytt koncept för att leverera rakupplevelser till män. Tillsammans med Formlabs startar de konceptet The Razor Maker – 3d-utskrivna och personaliserade handtag för rakhyvlar.

Publicerat av: