Under HP Innovation Summit satt 3dp ner med Emilio Juárez som är HP:s försäljningschef för Europa, Mellanöstern och Afrika och Stijn Paridaens, vd för den belgiska servicebyrån ZiggZagg som är en av HP:s kunder.
Hur ser HP:s affärsstrategi ut för Europa och de nordiska länderna de kommande åren?
– HP:s tidigare affärsstrategi geografiskt för den europeiska marknaden har varit att etablera 3d-printing i de största länderna först. Vi är redan etablerade i väst, men har även börjat få spridning i öst. Nästa steg för HP är att ta tekniken till Ryssland. Affärsstrategin för Europa skiljer sig inte från andra länder utan vi försöker integrera 3d-skrivare i tillverkningsindustrin. Industrin har blivit lovad 3d-tekniken i många år, men detta är första gången som det faktiskt går att använda för produktion. Nästa steg är att fokusera på designen så att kunderna kan designa det som de sen kommer kunna producera, vilket skiljer sig enormt från hur det sett ut tidigare, säger Emilio.
Innebär detta att HP även kommer att kunna bidra med programvaran?
– Nej, vi har gått samman med de stora företagen på den marknaden, så som Siemens, för att utveckla mjukvara för att kunna utnyttja vår 3d-teknik till max.
Hur ska HP arbeta för att få företag att inse möjligheterna med att integrera 3d-skrivare i sina produktionssystem?
– Vi har ett team här i Barcelona av ingenjörer som hela tiden hjälper kunder att utveckla och validera de idéer som de har. Vi tränar dem, hjälper dem i hur de ska designa och hur de ska kunna utnyttja tekniken till max. Sen sprids mycket kunskap via servicebyråer runt om i världen som har möjlighet att expandera sin kapacitet även till sina kunder.
Under paneldebatten nämnde bland annat en av HP:s nuvarande kunder, Ficep (tillverkare av verktygsmaskiner), att de gärna hade velat 3d-printa delar i metall. Hur ska HP ta sig an detta och stå emot konkurrenter inom ?
– HP kommer satsa på metall. Men många av de applikationer som vi visar här i dag har ersatt delar som tidigare tillverkats i metall. Plast har möjliggjort att de är billigare, kan tillverkas snabbare och är lättare än metall. Trots detta är plastmaterialet så pass starkt att det håller lika bra som metall, och detta är det många kunder i dag som analyserar och överväger istället för metall. I år kommer vi färdigställa hur vår affärsstrategi inom detta område kommer att se ut. Det är allt jag kan dela med mig av för tillfället, säger Emilio.
– Det är redan en starkt växande marknad, men det finns fortfarande utrymme för fler spelare. Det kommer även öppna dörren för nya metall-legeringar för industrin, tillägger ZiggZaggs vd Stijn Paridaens.
Svenska företag tenderar att se sig själva som tidigare användare av ny teknologi. Hur ser du på detta när det kommer till 3d-printing?
– Jag var väldigt fascinerad av hur tekniken mottogs. Den nordiska marknaden var väldigt positiv och vi fick en snabb etablering och en stark efterfrågan från kunderna. Svenska företag har verkligen tagit till sig 3d-tekniken och det stöttar vår tanke om att ligga i framkant. För att växa ännu mer behöver företag generellt vara förberedda för att kunna utnyttja 3d-tekniken fullt ut och lära sig hur man ska designa för additiv tillverkning, säger Emilio.
Stijn, hur ser du på konkurrensen om fler företag börjar använda sig av 3d-tekniken?
– Investeringen för att börja med 3d-tekniken är hög. Man måste både ha kunskap och ekonomin för att ge sig in på marknaden. Vi ser inte att det kommer vara tillräckligt stor konkurrens för att det ska påverka oss. Marknaden är stor nog för oss alla eftersom alla företag kan gynnas på något sätt av additiv tillverkning, säger Stijn Paridaens och Emilio utvecklar.
– Det finns utan tvekan rum för många fler företag på marknaden, avslutar Emilio Juárez.