HP smider planer för utskrifter i metall

  • hp innovation center barcelona
    HP Innovation Center i Sant Cugat, Barcelona.
  • hp innovation center barcelona
    HP Innovation Centers reception.
  • Shane Wall (HP) IT-chef.
  • hp innovation center barcelona
    Press från hela världen var på plats för att få en inblick i HP:s arbete med 3d-tekniken.
  • Moderator Neta Tully, vice vd för HP:s kommunikationsavdelning i EMEA, inledde dagen.
  • Helena Herrero vd för det spanska flygbolaget Iberia.
  • Louis Kim (HP), global chef för immersiv databehandling.
  • Ramon Pastor (HP) vice vd och chef över MJF-tekniken.
  • Ramon Pastor (HP) vice vd och chef över MJF-tekniken.
  • Ramon Pastor (HP) vice vd och chef över MJF-tekniken.
  • Följande talare inledde eventet: John Ortiz (HP) produktchef, Helena Herrero vd för det spanska flygbolaget Iberia, Ramon Pastor (HP) vice vd och chef över MJF-tekniken, Louis Kim (HP), global chef för immersiv databehandling, Shane Wall (HP), IT-chef och Nate Hurst (HP), chef för miljö och socialt ansvar.
  • John Ortiz (HP) produktchef, Helena Herrero vd för det spanska flygbolaget Iberia, Ramon Pastor (HP) vice vd och chef över MJF-tekniken, Louis Kim (HP), global chef för immersiv databehandling, Shane Wall (HP), IT-chef och Nate Hurst (HP), chef för miljö och socialt ansvar.
  • hp innovation center barcelona
  • Kundpanel med Stijn Paridaens, från ZiggZagg, Nano Neves, från Ficep och Clement Moreau från Sculpteo.
  • Sculpteos, fransk onlinebaserad servicebyrå, vd och grundare Clement Moreau visade upp en 3d-utkskriven hjälm.
  • Nano Neves, vd för HP:s kund Ficep.
  • hp innovation center barcelona
  • Stijn Paridaens, vd på den belgiska servicebyrån ZiggZagg.
  • HP visade upp hur de placerat en dator i en ryggsäck för att fritt kunna röra sig under en VR-upplevelse.
  • Här får en av journalisterna prova hur det är att titta på en bil i hos en bilhandlare.
  • En av nyheterna under eventet var möjligheterna att 3d-scanna sina fötter för individanpassade sulor och skor. Sulorna kan sedan skrivas ut i HP:s Multi Jet Fusion-skrivare och vara exakt avbildade efter en individs fot.
  • Pete Humphrey och Patrick Pons De Vier från skomärket Brooks tillsammans med Eric Hayes från skotillverkaren Superfeet och Tricia Dugan (HP) vice vd och chef för global GTM, Immersiv datahantering.
  • Pete Humphrey och Patrick Pons De Vier från skomärket Brooks tillsammans med Eric Hayes från skotillverkaren Superfeet.
  • Pete Humphrey och Patrick Pons De Vier från skomärket Brooks visar upp en ny individualiserad sko.

 

3dp var på plats i Barcelona, 22-23 maj, för att delta i HP Innovation Summit. Teknikjätten avslöjade bland annat att de utvecklar sina samarbeten med Materialise och Protolabs och smider planer för att äntra en ny marknad: 3d-utskrifter i metall. 

HP:s Innovation Center i Sant Cugat, Barcelona fungerar som huvudkontor för HP:s verksamhet inom 3d-printing. Det är också företagets största forskningscenter utanför USA.

Under två dagar, 22-23 maj, samlades medier från hela världen när HP för andra året i rad arrangerade HP Innovation Summit i Sant Cugat, Barcelona. Här delade teknikjätten med sig av deras senaste stora samarbeten och det senaste inom deras utveckling av 3d-tekniken. 

Dagarna inleddes med föreläsningar av några av HP:s chefer inom utveckling och 3d-printing. Ramon Pastor, vice vd och chef för HP:s 3d-teknik Multi Jet Fusion (MJF), var en av de inledande talarna som fokuserade på nyckelfaktorerna för att 3d-tekniken ska kunna revolutionera tillverkningsindustrin. I dagsläget står 3d-printing för mellan fem till sex miljarder kronor av tillverkningsindustrin som totalt omsätter hela 12 biljarder kronor. Det är en industri där 3d-tekniken förväntas växa explosionsartat, enligt Ramon Pastor.

– Digitaliseringen innebär att vi inte längre behöver tillverka centralt eller massproducera utan kan tillverka lokalt och samtidigt individualiserade produkter. I framtiden kommer detta att förändra den 12 biljoner-marknaden som tillverkningsindustrin står för i dag. Men för att 3d-printing ska lyckas slå igenom är det framför allt tre huvudsakliga faktorer som företagen måste fokusera på. Det är kompetens, logistik och standardiseringar för att förstå och kunna implementera tekniken, säger Ramon Pastor, vice vd och chef för HP:s 3d-teknik MJF.

Förutom att tala om hur 3d-tekniken kan komma att förändra tillverkningsindustrin, delade HP med sig av de allra senaste stora affärerna som företaget genomfört. Den internationella servicebyrån Protolabs uppgraderar med sju HP Jet Fusion 4210 i USA och i Tyskland, IAM 3D Hub i Spanien installerar åtta HP Jet Fusion 4200-skrivare, belgiska ZiggZagg installerar sex 4210-skrivare och belgiska Materialise demonstrerar 3d-lösningar för produktion av individualiserade skosulor.

Under toppmötet visades flera exempel upp där kunder använt Multi Jet Fusion-tekniken. Bland anant en 3d-utskriven hjälm som bärs av Vatikanens påvliga schweizergard och cykelhjälmar av Sculpteo för kunden Syncro Innovation.

HP visade upp ett flertal applikationsområden för Jet Fusion-tekniken. Bland för högkvalitativa delar för fordonsindustrin, hälso- och sjukvård och olika typer konsumtionsprodukter som till exempel mobilskal och leksaker.

Med det fyllda bordet av 3d-utskrivna applikationerna ville HP visa bredden av områden som deras MJF-teknik finns inom.

Under eventet fick besökarna möjlighet att studera ett flertal applikationer som HP:s skrivare 3d-skrivare används till i dagsläget. Här fanns allt från konsumtionsprodukter som ett mobilskal till stora 3d-utskrivna delar för bilmotorer. Materialet som används för applikationer i dag genom HP Jet Fusion-tekniken är huvudsakligen PA12 och PA11, alltså plast. Vid frågan om den växande marknaden inom metallutskrifter svarade HP:s chef för Europa, Mellanöstern och Afrika: 

– HP kommer satsa på metall. Men många av de applikationer som vi visar här i dag har ersatt delar som tidigare tillverkats i metall. Plast har möjliggjort att delar är billigare, kan tillverkas snabbare och är lättare än metall. Trots detta är plastmaterialet så pass starkt att det håller lika bra som metall vilket många kunder analyserar och överväger i dag. I år kommer vi färdigställa hur vår affärsstrategi inom detta område kommer att se ut. Det är allt jag kan dela med mig av för tillfället, säger Emilio Juárez. 

I HP:s innersta kärna, laboratoriet för forskning och utveckling av 3d-printing, visade HP upp sin 3d-skrivare för produktion: Multi Jet Fusion 4200. De pratade även en del kring sina senaste färgskrivare för prototyper: Jet Fusion 300 och 500. Men det var främst materialutvecklingen som forskarteamet återkom till gång på gång. Även i dessa samtal kom nya material och metallutskrifter på tal.

– Vi försöker hela tiden arbeta för att sänka kostnaderna på materialet till Multi Jet Fusion-skrivarna. I nuläget håller vi på att ta fram olika agenter för att kunna köra mixade material i maskinerna, berättar Jesus Lopez, forsknings- och utvecklingschef för HP:s avdelning för 3d.

Att HP kommer ge sig in i metallkonkurrensen på 3d-marknaden är att vänta sig. Stegen har redan börjat tas.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Verklighetens Iron Man-dräkt 3d-printad

EOS och Gravity Industries samarbete når nya höjder, bokstavligen. Tillsammans har de tillverkat flygdräkten Jet Suit – verklighetens Iron Man-dräkt som kan få människan att färdas genom luften i 70 kilometer i timmen.

Publicerat av: 

Protolabs vill expandera i norden

Protolabs ställer ut under Elmia Subcontractor. – Vi vill expandera i norden och under mässan kan vi möta kunder på plats, berättar Douglas Lannerström, account manager för Protolabs svenska kontor.

Publicerat av: 

Prototal visar spetskompetens

Prototal, som genomgått stora förändringar den senaste tiden, hade en stor monter under Elmia Subcontractor. För att förtydliga för omvärlden hade de i montern ett, eller kanske tre, tydliga budskap.

Publicerat av: 

EOS: ”En miljon lasrar”

3d-skrivarleverantören EOS premiärvisar sin LaserProFusion-teknik för polymerutskrifter på Formnext-mässan. En teknik som enligt EOS ska kunna ersätta formsprutning för serieproduktion. 

Publicerat av: 

Elmia sätter fokus på fordon

Fordonsindustrin anammar additiv tillverkning på nya sätt. –Fordonstillverkare har på senare tid börjat arbeta med att förändra hela bilens konstruktion, menar Dr Sascha Peters från material- och teknikföretaget Haute Innovation.

Publicerat av: 

Prototal: ”Vi vill bli världens snabbaste leverantör av plastkomponenter”

Prototalkoncernen har förvärvat företag med en sak i sikte: Att bli världens snabbaste leverantör av plastkomponenter. Med en rad strukturella förändringar det senaste året sätter de nu fokus på tre kärnområden: 3d-printing, PUR-gjutning och formsprutning med tillhörande verktygstillverkning.

Publicerat av: 

Det får du inte missa under Formnext

Flera företag släpper hintar om vad som kommer gå att skåda under Formnext-mässan i Frankfurt, 13-16 november. Vi listar några av aktörerna som kommer att finnas på mässgolvet.

Publicerat av: 

Ger sig Mitsubishi in i
3d-världen?

Nyligen har flera internationella medier fått information om att Mitsubishi arbetar på en ny 3d-metallskrivare. Det är ännu inte namngivet och det kan vara att det enbart är en prototyp. Men inom två till tre år kan Mitsubishis intåg på marknaden vara ett faktum. 

Publicerat av: 

Siemens anställer ny designpartner

Siemens Industrial Turbomachinery AB, med fäste Finspång, har gett Etteplan i uppdrag att designa nya delar och applikationer för hjälpsystem till gasturbiner som framställs genom additiv tillverkning. 

Publicerat av: 

Gillette erbjuder personlig design

Gillette provar ett nytt koncept för att leverera rakupplevelser till män. Tillsammans med Formlabs startar de konceptet The Razor Maker – 3d-utskrivna och personaliserade handtag för rakhyvlar.

Publicerat av: 

Kodak och Evolve tekniksatsar

Kodak och Evolve Additive Solutions ska bistå varandra i företagens tekniska utveckling. – Vi är väldigt glada för möjligheten att expandera egenskaperna med vår elektrofotografiska plattform utanför 2d-utskrift till 3d-utskrift, säger Kodaks John O’Grady.

Publicerat av: