Eccos 3d-sulor ska förebygga skador

Joe Mitchell, Patrizio Carlucci och Teo Pazanin från Innovation Lab, Ecco.

Eccos pilotprojekt Quant-U ska genom 3d-utskrifter av skosulor förändra kundens vardag. – Vi kan förebygga många typer av skador, säger Patrizio Carlucci, chef för Eccos innovationslabb.

 

Ecco, dansk skotillverkare, visade under Dassault Systèmes event 3DExperience, 24 maj, sitt pilotprojekt där kunden ska kunna köpa individanpassade skor 3d-utskrivna direkt i butik.  Satsningen kommer från Eccos eget innovationslabb och går ut på att dina fötter analyseras i såväl stående läge som under gång. Datan som samlas in används sedan för att genom en 3d-skrivare printa en mellansula i silikon efter individens specifika behov.

 

– På det här sättet kan vi anpassa oss efter alla typer av fötter och förebygga många typer av skador, säger Patrizio Carlucci som är chef för Eccos innovationslabb.

 

Patrizio Carlucci, Ecco.

I dagsläget har han och hans team tagit fram ett pilotprojekt som står placerat i en av Eccos butiker i Amsterdam, där nyfikna kan prova konceptet.

 

– Just nu finns tekniken i vår butik i Amsterdam och under juni kommer vi även att introducera den i Kina, säger Patrizio. Än så länge samlar vi in data och kandidater för projektet, men vi kommer att ha hunnit skapa ett par hundra skor med den här tekniken under året. Nästa år siktar vi på att bredda oss och komma upp i ett par tusen skor. Tekniken är ganska enkel att skala upp, men samtidigt måste utrustningen finnas i butikerna och personalen måste utbildas i hur det fungerar.

 

I butikerna kommer det initialt att ta ett par timmar att tillverka de specialtillverkade sulorna, men allt efter att tekniken utvecklas förväntas tiden att minska. En sko med 3d-utskriven kommer att kosta ungefär 100-150 euro extra när det hela är skarpt lanserat, menar Patrizio Carlucci. Bakom 3d-tekniken står Dassault Systèmes 3DExperience-plattform och dess FashionLab-del.

 

– Samtidigt är hållbarheten helt fenomenal, så när du slitit ut ett par skor kommer du kunna föra över sulan till nästa sko, säger han. De passar samtidigt de allra flesta skotyper vi tillverkar, förutom högklackat och tunna sandaler.

 

– Det är ett fantastiskt samarbete och precis sånt vi vill göra. Här utgår vi från upplevelsen och utnyttjar molnet för att det ska gå snabbt att komma in, komma igång och att skapa en innovativ lösning, säger Mårten Gustafsson, ansvarig för Dassault Systèmes säljorganisation i Norra Europa.

 

Han menar att den här typen av lösningar är framtiden, inte bara för skor utan för modebranschen i stort.

 

– Det är en viktig del av retailbranschen och det handlar inte om den här typen av lösningar kommer, utan när, det är bara en tidsfråga. Det handlar inte bara om skor, utan om alla sorters kläder som kommer gå åt det här hållet.

 

Dataanalysen som utförs i samband med skapandet av skon är samtidigt något som framöver kommer att kunna flytta in i själva skon. Då kommer nästa steg i produktutvecklingen.

 

– Steget efter det här lär bli att du kan lämna över data över hur skon har använts för att det sedan ska gå in i vidareutveckling av produkten. Helt enkelt en upplevelsedriven produktutveckling,

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Kopieringsjätte tar sig an 3d-utskrift

Företaget Xerox, tillverkare av kopieringsmaskiner, köper upp 3d-skrivarföretaget Vader Systems. Planen är att under de kommande tre åren få en allt större del av den omsättning som tillverkningsindustrin står för i dag. 

Publicerat av: 

Så kan svenska satsningar nå nya höjder

Alfred Nobel Science Park beviljas 3,7 miljoner kronor för att driva projektet ACES, Additive Coordination in East Central Sweden. Målet är att knyta samman de olika satsningarna inom additiv tillverkning. – Alla satsningar, var och en för sig, är för små för att kunna konkurrera internationellt, säger Mikael Melitshenko från Alfred Nobel Science Park. 

Publicerat av: 

Hybridskrivare kan bana väg för byggindustrin

EU-finansierat projekt presenterar en hybridskrivare för flyg- och byggindustrin. – Att minska kostnaderna, förbättra effektiviteten och produktionsflexibiliteten är kärnan för att förbättra Europas industriella konkurrenskraft, skriver projektpartnern Autodesk i ett pressmeddelande. 

Publicerat av: 

Så ska de stoppa vapenfiler på nätet

Nu tar den ideella organisationen Non-Violence ställning mot nedladdningsbara filer av vapen som kan tillverkas med en 3d-skrivare. En student vid Xenter fick uppdraget att bidra med CAD-fil av modernt konstverk.  

Publicerat av: 

Carbon utvidgar produktportföljen

Carbon lanserar sin nya 3d-skrivare L1 genom att sätta en 3d-utskriven amerikansk fotbollshjälm i fokus. Den nya skrivaren kan tillverka fem gånger så stora objekt som Carbons tidigare 3d-skrivare.

Publicerat av: 

Fräsen står stark i dentalbranschen

När 3d-printing i dess additiva form har blivit något av en ”hype”, är det lätt att tro att den subtraktiva metoden hamnar i skymundan. Claus Larsen, nordisk försäljningschef på Roland DG, ser å andra sidan ett växande intresse för fräsmaskiner inom ett antal områden.

Publicerat av: 

Nu slipper vakterna bränna sina öron

Efter femhundra år av brända öron på grund av sommarvärmen, och vikten av två kilo tunga metallhjälmar som vilar på huvudet, står Vatikanens schweizergarde nu inför ljusare tider tack vare nya 3d-utskrivna hjälmar.

Publicerat av: 

CELLINK beviljas miljonbelopp

Den svenska bioskrivartillverkaren Cellink har tillsammans med sin partner ACTA, Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam, beviljats 10 miljoner kronor för Eu-projektet FUNC. 

Publicerat av: 

Tractus3D släpper ny PEEK-printer

Tractus3D lanserar en ny 3d-skrivare för PEEK-material. – T850P är perfekt för att producera starka och lätta föremål som tillverkats med PEEK, säger Maurits Blok, kommersiell chef på Tractus3D.

Publicerat av: 

SJ använder 3d-print för reservdelar

Nu kan du spana in 3d-printade prylar på SJs tåg. Företaget satsar nämligen stort på att tillverka reservdelar genom tekniken. – Vi kommer successivt att tillverka allt fler reservdelar med hjälp av 3d-printing, säger Anders Gustafsson, chef för stora projekt på SJs division Fordon.

Publicerat av: