Eccos 3d-sulor ska förebygga skador

Joe Mitchell, Patrizio Carlucci och Teo Pazanin från Innovation Lab, Ecco.

Eccos pilotprojekt Quant-U ska genom 3d-utskrifter av skosulor förändra kundens vardag. – Vi kan förebygga många typer av skador, säger Patrizio Carlucci, chef för Eccos innovationslabb.

 

Ecco, dansk skotillverkare, visade under Dassault Systèmes event 3DExperience, 24 maj, sitt pilotprojekt där kunden ska kunna köpa individanpassade skor 3d-utskrivna direkt i butik.  Satsningen kommer från Eccos eget innovationslabb och går ut på att dina fötter analyseras i såväl stående läge som under gång. Datan som samlas in används sedan för att genom en 3d-skrivare printa en mellansula i silikon efter individens specifika behov.

 

– På det här sättet kan vi anpassa oss efter alla typer av fötter och förebygga många typer av skador, säger Patrizio Carlucci som är chef för Eccos innovationslabb.

 

Patrizio Carlucci, Ecco.

I dagsläget har han och hans team tagit fram ett pilotprojekt som står placerat i en av Eccos butiker i Amsterdam, där nyfikna kan prova konceptet.

 

– Just nu finns tekniken i vår butik i Amsterdam och under juni kommer vi även att introducera den i Kina, säger Patrizio. Än så länge samlar vi in data och kandidater för projektet, men vi kommer att ha hunnit skapa ett par hundra skor med den här tekniken under året. Nästa år siktar vi på att bredda oss och komma upp i ett par tusen skor. Tekniken är ganska enkel att skala upp, men samtidigt måste utrustningen finnas i butikerna och personalen måste utbildas i hur det fungerar.

 

I butikerna kommer det initialt att ta ett par timmar att tillverka de specialtillverkade sulorna, men allt efter att tekniken utvecklas förväntas tiden att minska. En sko med 3d-utskriven kommer att kosta ungefär 100-150 euro extra när det hela är skarpt lanserat, menar Patrizio Carlucci. Bakom 3d-tekniken står Dassault Systèmes 3DExperience-plattform och dess FashionLab-del.

 

– Samtidigt är hållbarheten helt fenomenal, så när du slitit ut ett par skor kommer du kunna föra över sulan till nästa sko, säger han. De passar samtidigt de allra flesta skotyper vi tillverkar, förutom högklackat och tunna sandaler.

 

– Det är ett fantastiskt samarbete och precis sånt vi vill göra. Här utgår vi från upplevelsen och utnyttjar molnet för att det ska gå snabbt att komma in, komma igång och att skapa en innovativ lösning, säger Mårten Gustafsson, ansvarig för Dassault Systèmes säljorganisation i Norra Europa.

 

Han menar att den här typen av lösningar är framtiden, inte bara för skor utan för modebranschen i stort.

 

– Det är en viktig del av retailbranschen och det handlar inte om den här typen av lösningar kommer, utan när, det är bara en tidsfråga. Det handlar inte bara om skor, utan om alla sorters kläder som kommer gå åt det här hållet.

 

Dataanalysen som utförs i samband med skapandet av skon är samtidigt något som framöver kommer att kunna flytta in i själva skon. Då kommer nästa steg i produktutvecklingen.

 

– Steget efter det här lär bli att du kan lämna över data över hur skon har använts för att det sedan ska gå in i vidareutveckling av produkten. Helt enkelt en upplevelsedriven produktutveckling,

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Verklighetens Iron Man-dräkt 3d-printad

EOS och Gravity Industries samarbete når nya höjder, bokstavligen. Tillsammans har de tillverkat flygdräkten Jet Suit – verklighetens Iron Man-dräkt som kan få människan att färdas genom luften i 70 kilometer i timmen.

Publicerat av: 

Stratasys släpper elastiskt material

Protech gav mässbesökarna under Elmia Subcontractor möjligheten att känna och klämma på Stratasys senaste materialnyhet. – Du kan göra en massa olika saker, säger Protechs Johan Nyström.

Publicerat av: 

Protolabs vill växa i norden

Protolabs ställer ut under Elmia Subcontractor. – Vi vill expandera i norden och under mässan kan vi möta kunder på plats, berättar Douglas Lannerström, account manager för Protolabs svenska kontor.

Publicerat av: 

Acron: ”Att minimera stödmaterialet är något att ta tag i”

Acron upplever ett stort intresse för additiv tillverkning i metall. Men ett surt äpple att bita i är att hitta lösningar för att avlägsna stödmaterialet. – Det är många som säger ”tänk om man kunde printa detta i metall”. Och det kan man, säger Kenny Johansson, vd Acron.

Publicerat av: 

Prototal visar upp spetskompetens

Prototal, som genomgått stora förändringar den senaste tiden, hade en stor monter under Elmia Subcontractor. För att förtydliga för omvärlden hade de i montern ett, eller kanske tre, tydliga budskap…

Publicerat av: 

EOS: ”En miljon lasrar”

3d-skrivarleverantören EOS premiärvisar sin LaserProFusion-teknik för polymerutskrifter på Formnext-mässan. En teknik som enligt EOS ska kunna ersätta formsprutning för serieproduktion. 

Publicerat av: 

Ger sig Mitsubishi in i 3d-världen?

Nyligen har flera internationella medier fått information om att Mitsubishi arbetar på en ny 3d-metallskrivare. Det är ännu inte namngivet och det kan vara att det enbart är en prototyp. Men inom två till tre år kan Mitsubishis intåg på marknaden vara ett faktum. 

Publicerat av: 

Elmia sätter fokus på fordon

Fordonsindustrin anammar additiv tillverkning på nya sätt. –Fordonstillverkare har på senare tid börjat arbeta med att förändra hela bilens konstruktion, menar Dr Sascha Peters från material- och teknikföretaget Haute Innovation.

Publicerat av: 

Prototal: ”Vi vill bli världens snabbaste leverantör av plastkomponenter”

Prototalkoncernen har förvärvat företag med en sak i sikte: Att bli världens snabbaste leverantör av plastkomponenter. Med en rad strukturella förändringar det senaste året sätter de nu fokus på tre kärnområden: 3d-printing, PUR-gjutning och formsprutning med tillhörande verktygstillverkning.

Publicerat av: 

Det får du inte missa under Formnext

Flera företag släpper hintar om vad som kommer gå att skåda under Formnext-mässan i Frankfurt, 13-16 november. Vi listar några av aktörerna som kommer att finnas på mässgolvet.

Publicerat av: 

Siemens anställer ny designpartner

Siemens Industrial Turbomachinery AB, med fäste Finspång, har gett Etteplan i uppdrag att designa nya delar och applikationer för hjälpsystem till gasturbiner som framställs genom additiv tillverkning. 

Publicerat av: 

Gillette erbjuder personlig design

Gillette provar ett nytt koncept för att leverera rakupplevelser till män. Tillsammans med Formlabs startar de konceptet The Razor Maker – 3d-utskrivna och personaliserade handtag för rakhyvlar.

Publicerat av: