Eccos 3d-sulor ska förebygga skador

Text:Hanna Jangenfeldt
PUBLICERAD: 30 maj 2018
Joe Mitchell, Patrizio Carlucci och Teo Pazanin från Innovation Lab, Ecco.
Eccos pilotprojekt Quant-U ska genom 3d-utskrifter av skosulor förändra kundens vardag. – Vi kan förebygga många typer av skador, säger Patrizio Carlucci, chef för Eccos innovationslabb.

 

Ecco, dansk skotillverkare, visade under Dassault Systèmes event 3DExperience, 24 maj, sitt pilotprojekt där kunden ska kunna köpa individanpassade skor 3d-utskrivna direkt i butik.  Satsningen kommer från Eccos eget innovationslabb och går ut på att dina fötter analyseras i såväl stående läge som under gång. Datan som samlas in används sedan för att genom en 3d-skrivare printa en mellansula i silikon efter individens specifika behov.

 

– På det här sättet kan vi anpassa oss efter alla typer av fötter och förebygga många typer av skador, säger Patrizio Carlucci som är chef för Eccos innovationslabb.

 

Patrizio Carlucci, Ecco.
I dagsläget har han och hans team tagit fram ett pilotprojekt som står placerat i en av Eccos butiker i Amsterdam, där nyfikna kan prova konceptet.

 

– Just nu finns tekniken i vår butik i Amsterdam och under juni kommer vi även att introducera den i Kina, säger Patrizio. Än så länge samlar vi in data och kandidater för projektet, men vi kommer att ha hunnit skapa ett par hundra skor med den här tekniken under året. Nästa år siktar vi på att bredda oss och komma upp i ett par tusen skor. Tekniken är ganska enkel att skala upp, men samtidigt måste utrustningen finnas i butikerna och personalen måste utbildas i hur det fungerar.

 

I butikerna kommer det initialt att ta ett par timmar att tillverka de specialtillverkade sulorna, men allt efter att tekniken utvecklas förväntas tiden att minska. En sko med 3d-utskriven kommer att kosta ungefär 100-150 euro extra när det hela är skarpt lanserat, menar Patrizio Carlucci. Bakom 3d-tekniken står Dassault Systèmes 3DExperience-plattform och dess FashionLab-del.

 

– Samtidigt är hållbarheten helt fenomenal, så när du slitit ut ett par skor kommer du kunna föra över sulan till nästa sko, säger han. De passar samtidigt de allra flesta skotyper vi tillverkar, förutom högklackat och tunna sandaler.

 

– Det är ett fantastiskt samarbete och precis sånt vi vill göra. Här utgår vi från upplevelsen och utnyttjar molnet för att det ska gå snabbt att komma in, komma igång och att skapa en innovativ lösning, säger Mårten Gustafsson, ansvarig för Dassault Systèmes säljorganisation i Norra Europa.

 

Han menar att den här typen av lösningar är framtiden, inte bara för skor utan för modebranschen i stort.

 

– Det är en viktig del av retailbranschen och det handlar inte om den här typen av lösningar kommer, utan när, det är bara en tidsfråga. Det handlar inte bara om skor, utan om alla sorters kläder som kommer gå åt det här hållet.

 

Dataanalysen som utförs i samband med skapandet av skon är samtidigt något som framöver kommer att kunna flytta in i själva skon. Då kommer nästa steg i produktutvecklingen.

 

– Steget efter det här lär bli att du kan lämna över data över hur skon har använts för att det sedan ska gå in i vidareutveckling av produkten. Helt enkelt en upplevelsedriven produktutveckling,

 

Läs vidare

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Forskning om AM på vetenskapsakademiens lista

Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) listade i slutet av 2024 de 100 forskningsprojekten som har störst potential att komma till nytta för samhället. Ett par av dem rör forskning om additiv tillverkning. 
gruppbild-2

Senaste nytt

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype