Han ska leda EOS mot en ny teknisk dimension

EOS GmbH Krailling 21.03.2018 Foto: Tobias Hase

Güngör Kara utses till EOS nya CDO. Under namnet ”3IGITAL” ska Kara ta steget in i nästa tekniska dimension för 3d-utskrifter, intelligenta komponenter.

EOS utser Güngör Kara som ny Chief Digital Officer. – Under beteckningen ”3IGITAL” går vi redan nu in i nästa tekniska dimension: intelligenta komponenter, säger Güngör Kara.

Den tyska 3d-skrivarutvecklaren EOS utser Güngör Kara som CDO, Chief Digital Officer. Tidigare har han ansvarat för utvecklingen av affärsområdet digitalisering, inklusive EOS advisory team, Additive Minds, som består av ingenjörer, tekniska konsulter och experter inom digital teknik. Teamet tillhandahåller end-to-end-stöd inom industriella 3d-utskrifter för både nystartade och multinationella företag.

– Vi är mycket nöjda med att Kara antar rollen som CDO. Under de senaste åren har han framgångsrikt byggt upp vår rådgivningsenhet Additive Minds, som erbjuder tjänster till marknaden och stöttar företag i att implementera 3d-utskrifter, på ett framgångsrikt sätt, säger Dr. Adrian Keppler, vd för EOS.

Enligt Günter Kara kommer övergången till det digitala att förändra hela värdekedjor för företag i framtiden- med industriella 3d-utskrifter som en av nyckelfaktorerna.

– Vi stödjer företag för att de ska behärska dessa digitala förändringsprocesser. Det gäller allt från smarta fabriker till 3d-utskrivna intelligenta komponenter. Under beteckningen ”3IGITAL” går vi redan nu in i nästa tekniska dimension: intelligenta komponenter, additiv tillverkning av digitaliserade produktionsceller för smarta applikationer, säger Güngör Kara.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Strondl: ”Potentialen är betydligt större”

I dag står Sverige för 25 procent av den globala marknaden för metallpulver som används för additiv tillverkning. Men endast få delar är i produktion hittills och potentialen är betydligt större, menar Annika Strondl från forskningsinstitutet Swerim.

Publicerat av: 

Hp öppnar utvecklingscenter

Tre fotbollsplaner. Så stort är Hp:s nya utvecklingscenter för additiv tillverkning. Här ska bland annat deras senaste satsning på 3d-skrivare för industrin få frodas.

Publicerat av: 

Ikea satsar vidare på 3d-print

Inför Ikeas event Democratic Design Days, presenterade företaget sin syn på hållbarhet. På listan fanns bland annat 3d-print som en punkt. Nyligen släppte de även nyheten om tre nya additivt tillverkade produkter…

Publicerat av: 

Artec 3D utökar med ny programvara

Artec 3D släpper en uppgradering av sitt 3d-skanningsprogram Studio 13. Det nya programmet kommer med en rad nya funktioner som ska förbättra databearbetning för användaren.

Publicerat av: 

Tryckmässa tar grepp om additiv tillverkning

Tryckmässan Drupa i Düsseldorf den 16–26 juni 2020, får ett speciellt konferensprogram om additiv tillverkning. – Additiv design och tillverkning skapar kreativitet inom flera industrier, säger Rainer Gebhardt, projektledare på VDMA Additive Manufacturing Association.

Publicerat av: 

Desktop Metal och Indo-MIM växlar upp

Desktop Metal ingår partnerskap med indiska Indo-MIM. Enligt Desktop Metals vd och medgrundare Ric Fulop, kommer samarbetet ge deras kunder möjlighet att gå från prototyper till fullskalig produktion av metalldelar.

Publicerat av: 

De spikar avtal om filament

Addexport, som nyligen adderade 3d-skrivare från Tractus 3D i sin produktportfölj, spikar nu ett kontrakt med en holländsk materialtillverkare.

Publicerat av: 

Sandvik 3d-printar med diamant

Sandvik har använt additiv tillverkning för att 3d-printa i diamantkomposit. Enligt koncernen kan det komma att revolutionera hur industrin använder det svåraste naturmaterialet på jorden.

Publicerat av: