3d-portal ska boosta affärer

Den nya 3d-portalen ska fungera som ett projektverktyg där du kan arbeta från idé till 3d-produktion on-demand. Bild: PostNord Strålfors

PostNord lanserar en molnbaserad 3d-portal där kunderna kan omvandla sin idé till 3d-utskrifter som sedan distribueras av PostNord. – Det är nästa steg för att på ett enkelt sätt göra 3d-marknaden mer tillgänglig, menar PostNord Strålfors vd Ylva Ekborn. 

Det var tidigare i år som PostNord valde att ge sig in på 3d-marknaden genom att investera i 3d-skrivaren Stratasys J750 och utveckla appen 3D Creator tillsammans med Sony Mobile. Via appen har konsumenter kunnat designa egna 3d-modeller, och sedan få dem distribuerade av PostNord till sig. Nu lanserar PostNords dotterbolag en 3d-portal för att kunden ska kunna producera sina egna utskrifter och beställa via PostNord.

Ylva Ekborn, vd för PostNords dotterbolag PostNord Strålfors.

– PostNord Strålfors strävar efter att vara våra kunders digitaliseringspartner, vilket innebär att vi måste ligga i framkant och utnyttja de möjligheter som den digitala utvecklingen skapar. Sedan vi lanserade vår 3d-investering i början av året har vi fått positivt gensvar och det är tydligt att fler och fler företag utforskar möjligheterna med 3d-lösningar i sin verksamhet, säger Ylva Ekborn.

Plattformen ska vara tillgänglig för företagskunder och B2B-marknaden och har utvecklats tillsammans med företaget 3YOURMIND. På sidan kommer det även finnas tillgång till experter för rådgivning och skapande av CAD-ritningar.

– Vi är mycket glada att vi kan lansera vår 3d-portal. Det är nästa steg för att på ett enkelt sätt göra 3d-marknaden mer tillgänglig, säger PostNord Strålfors vd Ylva Ekborn.

PostNords hemsida kan du läsa mer om det nya 3d-verktyget.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Fokus på metallprinting under AM-Dagen

3dp.se välkomnar till årets upplaga av heldagskonferensen AM-Dagen. En konferens om additiv tillverkning för industrin. Nu presenterar vi delar ur årets program samt de första talarna!

Publicerat av: 

LEGO investerar i 3d-företag

3d-företag gör aktieemission motsvarande 19 miljoner amerikanska dollar som letts av Lego Brand Group. – LEGO-koncernen har använt additiv tillverkningsteknik i mer än 20 år, säger Per Hjuler, affärsutveckling av LEGO Brand Group.

Publicerat av: 

Projekt kan eliminera stödet

Mittuniversitetet startar ett treårigt projekt för att stärka flyg- och implantatindustrin. − Idag hämmas produktiviteten inom 3d-printing kraftigt av mer eller mindre manuella metoder för att ta bort kvarvarande pulver och stödstrukturer, säger Lars-Erik Rännar från Mittuniversitetet.

Publicerat av: 

De vill stärka utveckling av grafenmaterial

ABB Technology Venture och Walerud Ventures investerar i materialutvecklaren Graphmatech. – Från dag ett har vi varit imponerade av grundarteamet och egenskaperna hos Aros Graphene, säger Malin Carlström från ABB Technology Venture.

Publicerat av: 

Voxeljet: ”Tio gånger snabbare”

Voxeljet tar ett stort steg mot en produktionssystem som kan ersätta konventionell serieproduktion. – VJET X-IOB är tio gånger snabbare än våra nuvarande 3d-skrivare, säger Voxeljets vd Jimmy Reeves. 

Publicerat av: 

Fler bettskenor med 3d-teknik

Align Technology investerar ytterligare i 3D Systems SLA-teknik för att printa fler bettskenor. Bettskenor som hittills lett till behandlingar av 5,8 miljoner människor globalt.

Publicerat av: 

Tre av fyra satsar på 3d-teknik

Ricoh redovisar ljusa siffror för 3d-marknaden i ny undersökning. Tre av fyra små och medelstora företag kommer använda 3d-tekniken under mitten av 2020-talet. 

Publicerat av: 

HP lanserar 3d-skrivare för metall

HP lanserar nu sin första 3d-skrivare för metall, HP Metal Jet. Enligt tillverkaren ska den kunna skriva ut delar 50 gånger snabbare och till en lägre kostnad än andra binder-jetting system. 

Publicerat av: