Arkitektkopia utökar sin
3d-satsning

Arkitektkopias utskrift av en modell som föreställer Ebbepark i Linköping.

Arkitektkopia kompletterar och utökar i sin satsning på 3d-utskrifter. – Vår målsättning är långsiktigt att bli marknadsledare inom valda kundsegment, säger Arkitektkopias vd Gunnar Duintjer.

Trycktjänstekedjan Arkitektkopia har under en längre tid levererat 3d-utskrifter och så sent som i november 2017 släppte företaget nyheten om sitt 3d-center i Bromma. Efter en ökad efterfrågan från kunderna ska företaget nu både komplettera och utöka sitt utbud av 3d-tekniker.

– Vi kompletterar med ytterligare en 3d-skrivare, Projet CJP 660 Pro, som kan skriva ut gipsdelar i färg, säger Arkitektkopias vd Gunnar Duintjer. 

Gunnar Duintjer, vd Arkitektkopia.

Anledningen till investeringen är en ökad efterfrågan, främst inom företagets huvudsakliga målgrupp, bygg- teknik- och fastighetsbranschen, men även inom nya områden som industri och designbranschen.

Förutom de investeringar som gjorts på 3d-teknik för gipsdelar, har Arkitektkopia även köpt 3d-skrivaren Projet MJP 3500 HD Max, som skriver ut i plast. Enligt Gunnar Duintjer kommer maskinen, till skillnad från företagets befintliga plastskrivare, att erbjuda andra typer av egenskaper vad gäller utskriftskvalitet och detaljrikedom.

Vi märker att våra kunder får effekt av de produkter vi tar fram, vilket gör att maskininvesteringarna ligger helt rätt i tiden, säger Gunnar Duintjer och utvecklar:

–  I dag levererar vi till en stor variation av företag med olika behov av prototyper av allt från smycken till verktyg samt modeller för att visualisera projekt och annat.

Arkitektkopias långsiktiga mål är att bli marknadsledande inom sina valda kundsegment. Först på listan är dock byggbranschen, genom ökad marknadsföring och fler satsningar på sälj. 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Verklighetens Iron Man-dräkt 3d-printad

EOS och Gravity Industries samarbete når nya höjder, bokstavligen. Tillsammans har de tillverkat flygdräkten Jet Suit – verklighetens Iron Man-dräkt som kan få människan att färdas genom luften i 70 kilometer i timmen.

Publicerat av: 

Protolabs vill expandera i norden

Protolabs ställer ut under Elmia Subcontractor. – Vi vill expandera i norden och under mässan kan vi möta kunder på plats, berättar Douglas Lannerström, account manager för Protolabs svenska kontor.

Publicerat av: 

Prototal visar spetskompetens

Prototal, som genomgått stora förändringar den senaste tiden, hade en stor monter under Elmia Subcontractor. För att förtydliga för omvärlden hade de i montern ett, eller kanske tre, tydliga budskap.

Publicerat av: 

EOS: ”En miljon lasrar”

3d-skrivarleverantören EOS premiärvisar sin LaserProFusion-teknik för polymerutskrifter på Formnext-mässan. En teknik som enligt EOS ska kunna ersätta formsprutning för serieproduktion. 

Publicerat av: 

Elmia sätter fokus på fordon

Fordonsindustrin anammar additiv tillverkning på nya sätt. –Fordonstillverkare har på senare tid börjat arbeta med att förändra hela bilens konstruktion, menar Dr Sascha Peters från material- och teknikföretaget Haute Innovation.

Publicerat av: 

Prototal: ”Vi vill bli världens snabbaste leverantör av plastkomponenter”

Prototalkoncernen har förvärvat företag med en sak i sikte: Att bli världens snabbaste leverantör av plastkomponenter. Med en rad strukturella förändringar det senaste året sätter de nu fokus på tre kärnområden: 3d-printing, PUR-gjutning och formsprutning med tillhörande verktygstillverkning.

Publicerat av: 

Det får du inte missa under Formnext

Flera företag släpper hintar om vad som kommer gå att skåda under Formnext-mässan i Frankfurt, 13-16 november. Vi listar några av aktörerna som kommer att finnas på mässgolvet.

Publicerat av: 

Ger sig Mitsubishi in i
3d-världen?

Nyligen har flera internationella medier fått information om att Mitsubishi arbetar på en ny 3d-metallskrivare. Det är ännu inte namngivet och det kan vara att det enbart är en prototyp. Men inom två till tre år kan Mitsubishis intåg på marknaden vara ett faktum. 

Publicerat av: 

Siemens anställer ny designpartner

Siemens Industrial Turbomachinery AB, med fäste Finspång, har gett Etteplan i uppdrag att designa nya delar och applikationer för hjälpsystem till gasturbiner som framställs genom additiv tillverkning. 

Publicerat av: 

Gillette erbjuder personlig design

Gillette provar ett nytt koncept för att leverera rakupplevelser till män. Tillsammans med Formlabs startar de konceptet The Razor Maker – 3d-utskrivna och personaliserade handtag för rakhyvlar.

Publicerat av: 

Kodak och Evolve tekniksatsar

Kodak och Evolve Additive Solutions ska bistå varandra i företagens tekniska utveckling. – Vi är väldigt glada för möjligheten att expandera egenskaperna med vår elektrofotografiska plattform utanför 2d-utskrift till 3d-utskrift, säger Kodaks John O’Grady.

Publicerat av: