Ricoh: ”Butiker som tvingas slå igen är en allt mer vanlig syn”

Bild: Ricoh

En ny undersökning, utförd på uppdrag av teknikföretaget Ricoh, avslöjar att sju av tio företagsledare inom detaljhandeln anser att 3d-tekniken leder till nöjdare kunder. 

– Butiker som tvingas slå igen är en allt mer vanlig syn, vilket gör att företagsledare inom detaljhandeln vänder sig till utskrifter för att förstärka kundupplevelsen och mer effektivt kunna slutföra sina beställningar och konkurrera om kundernas lojalitet, säger Ricoh Europes vd David Mills.

Mer än 70 procent av de tillfrågade menar att 3d-tekniken bidrar till att möta kundernas krav om kortare leveranstider och personaliserade produkter. En faktor som potentiellt kan komma att  rädda många företags framtid på marknaden.

David Mills, vd Ricoh Europe.

– I den mobila konsumentens tidsålder är det viktigare än någonsin att kunna leverera produkten i rätt tid. Traditionella detaljhandlare står emot sina digitala konkurrenter och måste leverera produkter på beställning och kunna individualisera dem efter kundernas personliga önskemål, berättar David Mills.

För att möta dessa önskemål visar studien att 68 procent planerar att investera i tekniken under de kommande två åren. Dessa tillägger även att utskrifterna kommer göra produktframställningen snabbare än vad den är i dagsläget och ännu fler anser att det kommer maximera nya marknadsmöjligheter.

– När tillverkning på beställning lokaliseras mer och mer, kommer affärsuppgörelsernas karaktär ändras i takt med att varumärken lägger tryck på försäljning av ett obegränsat antal replicerbara 3d-produkter, säger David Mills.

Om studien

Studien är en kvalitativ undersökning med 791 beslutsfattare inom detaljhandeln i Europa. Läs studien här

Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Månadens krönika: ”Serieproduktion inom metal AM”

– Genom att tänka nytt öppnas möjligheter. Går det till exempel att slå ihop flera delar till en, och på så sätt få en produkt med bättre egenskaper? Så skriver Alexander Sakratidis, månadens krönikör från Digital Metal.

Publicerat av: 

Robotar i fokus för Digital Metal

Digital Metals nya koncept ska eliminera manuellt arbete i den additiva tillverkningsprocessen. – De flesta additiva tillverkningsteknikerna visar en låg nivå av automation. Vårt mål är att förändra det, säger Ralf Carlström, vd Digital Metal.

Publicerat av: 

Futuristisk design med 3d-teknik

Industridesignern Nicole Hone har skapat futuristiska vattenväxter genom 3d-skrivare och digitala verktyg. – Det kan bli fördelaktigt för museer, nöjesparker och filmer, skriver Nicole på sin hemsida. 

Publicerat av: 

AMEXCI och 3DVerkstan kunskapsboostar företag

AMEXCI och 3DVerkstan går samman för att utveckla innovationsutbildning inom additiv tillverkning. – Utbildning är det enklaste sättet att exponeras för nya idéer och utforska potentialen i tekniken, säger Nicklas Ekstrand på 3DVerkstan. 

Publicerat av: 

Swerea IVF blir en del av RISE

Den svenska forskningskoncernen Swerea IVF, för industriell förnyelse och hållbar tillväxt, slår nu samman en större del av verksamheten med det statligt ägda forskningsinstitutet Research Institutes of Sweden, RISE. 

Publicerat av: 

Olsson Ruby i tåligare version

3DVerkstan släpper en ny version av munstycket Olsson Ruby. – Fördelarna är många, särskilt inom bil- och flygindustrin där 3d-tryckmaterial som klarar höga temperaturer kan ersätta metalldelar, säger Anders Olsson som uppfunnit munstycket.

Publicerat av: 

Fokus på metallprinting under AM-Dagen

3dp.se välkomnar till årets upplaga av heldagskonferensen AM-Dagen. En konferens om additiv tillverkning för industrin. Nu presenterar vi delar ur årets program samt de första talarna!

Publicerat av: