Ricoh: "Butiker som tvingas slå igen är en allt mer vanlig syn"

Text:Hanna Jangenfeldt
PUBLICERAD: 10 augusti 2018
Bild: Ricoh

En ny undersökning, utförd på uppdrag av teknikföretaget Ricoh, avslöjar att sju av tio företagsledare inom detaljhandeln anser att 3d-tekniken leder till nöjdare kunder. 

– Butiker som tvingas slå igen är en allt mer vanlig syn, vilket gör att företagsledare inom detaljhandeln vänder sig till utskrifter för att förstärka kundupplevelsen och mer effektivt kunna slutföra sina beställningar och konkurrera om kundernas lojalitet, säger Ricoh Europes vd David Mills.

Mer än 70 procent av de tillfrågade menar att 3d-tekniken bidrar till att möta kundernas krav om kortare leveranstider och personaliserade produkter. En faktor som potentiellt kan komma att  rädda många företags framtid på marknaden.

David Mills, vd Ricoh Europe.

– I den mobila konsumentens tidsålder är det viktigare än någonsin att kunna leverera produkten i rätt tid. Traditionella detaljhandlare står emot sina digitala konkurrenter och måste leverera produkter på beställning och kunna individualisera dem efter kundernas personliga önskemål, berättar David Mills.

För att möta dessa önskemål visar studien att 68 procent planerar att investera i tekniken under de kommande två åren. Dessa tillägger även att utskrifterna kommer göra produktframställningen snabbare än vad den är i dagsläget och ännu fler anser att det kommer maximera nya marknadsmöjligheter.

– När tillverkning på beställning lokaliseras mer och mer, kommer affärsuppgörelsernas karaktär ändras i takt med att varumärken lägger tryck på försäljning av ett obegränsat antal replicerbara 3d-produkter, säger David Mills.

Om studien

Studien är en kvalitativ undersökning med 791 beslutsfattare inom detaljhandeln i Europa. Läs studien här

Läs vidare

Första 3D-printade metalldelen på ISS

Tidigare i år kunde 3dp.se berätta om planerna på att ta med en 3D-skrivare för metall till den internationella rymdstationen ISS. Nu har den första metalldelen tillverkats ute i rymden.
First_metal_part_3D_printed_in_space

92 procent kortare ledtider med AM

Fler och fler stora industriföretag upptäcker fördelarna med AM-tekniken. Det senaste i raden är svenska koncernen Atlas Copco Group som med additiv tillverkning kunnat dra ner på både kostnaderna och ledtiderna.
Atlas-Copco_team

Metod för AI-förbättrad 3D-print

AI är ett begrepp som är på allas läppar. Tekniken används redan på flera olika sätt inom 3D-printing och det kommer hela tiden nya lösningar. Amerikanska forskare har utvecklat en algoritm för att effektivare printa komplexa strukturer.
3D-printer-printing-prostate

Klimatsmartare byggen med 3D-printade betongelement

Forskare vid Syddansk universitet (SDU) har tagit fram 3D-printade betongelement som kräver mindre material och därmed innebär en mindre belastning på miljön än traditionella motsvarigheter. 
f6d8b7a7-150c-4d9d-9edf-e33a70d766b5

Senaste nytt

Första 3D-printade metalldelen på ISS

Tidigare i år kunde 3dp.se berätta om planerna på att ta med en 3D-skrivare för metall till den internationella rymdstationen ISS. Nu har den första metalldelen tillverkats ute i rymden.
First_metal_part_3D_printed_in_space

Stratasys släpper uppföljaren Origin Two

Efter Origin One kommer Origin Two, en DLP-printer för mindre produktionsserier där tillverkaren lovar exakthet, repeterbarhet och fin ytfinish som är jämförbar med formsprutning.
Origin Two

Säkrar investering för AI-drivet kvalitetsverktyg

Interspectral, med bas i Norrköping, säkrar en investering för att utveckla sitt AI-drivna verktyg för kvalitetssäkring vid additiv tillverkning i metall.
Interspectral

Ikea söker kreativ 3D-printingspecialist

Möbeljätten Ikea har tidigare experimenterat lite med 3D-printing. Nu anställer bolaget en specialist inom 3D-printing för produktutveckling.
Flags 3