Ricoh: "Butiker som tvingas slå igen är en allt mer vanlig syn"

Text:Hanna Jangenfeldt
PUBLICERAD: 10 augusti 2018
Bild: Ricoh

En ny undersökning, utförd på uppdrag av teknikföretaget Ricoh, avslöjar att sju av tio företagsledare inom detaljhandeln anser att 3d-tekniken leder till nöjdare kunder. 

– Butiker som tvingas slå igen är en allt mer vanlig syn, vilket gör att företagsledare inom detaljhandeln vänder sig till utskrifter för att förstärka kundupplevelsen och mer effektivt kunna slutföra sina beställningar och konkurrera om kundernas lojalitet, säger Ricoh Europes vd David Mills.

Mer än 70 procent av de tillfrågade menar att 3d-tekniken bidrar till att möta kundernas krav om kortare leveranstider och personaliserade produkter. En faktor som potentiellt kan komma att  rädda många företags framtid på marknaden.

David Mills, vd Ricoh Europe.

– I den mobila konsumentens tidsålder är det viktigare än någonsin att kunna leverera produkten i rätt tid. Traditionella detaljhandlare står emot sina digitala konkurrenter och måste leverera produkter på beställning och kunna individualisera dem efter kundernas personliga önskemål, berättar David Mills.

För att möta dessa önskemål visar studien att 68 procent planerar att investera i tekniken under de kommande två åren. Dessa tillägger även att utskrifterna kommer göra produktframställningen snabbare än vad den är i dagsläget och ännu fler anser att det kommer maximera nya marknadsmöjligheter.

– När tillverkning på beställning lokaliseras mer och mer, kommer affärsuppgörelsernas karaktär ändras i takt med att varumärken lägger tryck på försäljning av ett obegränsat antal replicerbara 3d-produkter, säger David Mills.

Om studien

Studien är en kvalitativ undersökning med 791 beslutsfattare inom detaljhandeln i Europa. Läs studien här

Läs vidare

Kimya lämnar AM-marknaden

Den franska materialtillverkaren Kimya lägger ner sin produktion av filament. Företaget har varit i AM-branschen sedan 2017, men efter en fallande efterfrågan stänger de nu ner sin fabrik.
Kimya

Nexa3D drog sig ur Formnext i sista stund

Den som tittade på hallplanen inför årets Formnext kunde se att Nexa3D bokat en stor utställningsyta mitt i hall 11.1. Men på den plats där montern skulle vara fanns istället en kaffevagn, bord och stolar.
Nexa3D

De omvandlar avfall till AM-material

Återvunna material från avfallsströmmar så som kaffe, oliver och kork. Det har blivit spanska företaget Smart Materials 3D:s speciella nisch.
Smart 3D 3

Formnext första dag i bilder

Det har återigen blivit dags för årets stora begivenhet för AM-branschen, Formnext-mässan i Frankfurt. I år medverkar runt 860 utställare som visar allt ifrån 3D-skrivare och efterbehandlingsustrustning till mjukvara och material. Här är några nedslag från mässans första dag. Formnext pågår den 19-22 november 2024.
Formnext kollage 2

Senaste nytt

Stor nyhet för små utskrifter hos Nano Dimension

Nano Dimension är känt för sina 3D-skrivare för riktigt små mikro-utskrifter, knappt synliga för blotta ögat. På Formnext presenterade företaget en större modell som kan printa ännu snabbare.
Nano Dimension 4 ver 3

Kimya lämnar AM-marknaden

Den franska materialtillverkaren Kimya lägger ner sin produktion av filament. Företaget har varit i AM-branschen sedan 2017, men efter en fallande efterfrågan stänger de nu ner sin fabrik.
Kimya

Nexa3D drog sig ur Formnext i sista stund

Den som tittade på hallplanen inför årets Formnext kunde se att Nexa3D bokat en stor utställningsyta mitt i hall 11.1. Men på den plats där montern skulle vara fanns istället en kaffevagn, bord och stolar.
Nexa3D

”Materialutveckling säkrar kundernas investering”

På förra årets Formnext slog Stratasys till med en storslagen maskinlansering: F3300. I år var det istället materialnyheter som stod i fokus, inte minst med nya pulveråtervinningslösningen ReLife, men även inom PolyJet.
Stratasys kollage