Ricoh: "Butiker som tvingas slå igen är en allt mer vanlig syn"

Text:Hanna Jangenfeldt
PUBLICERAD: 10 augusti 2018
Bild: Ricoh

En ny undersökning, utförd på uppdrag av teknikföretaget Ricoh, avslöjar att sju av tio företagsledare inom detaljhandeln anser att 3d-tekniken leder till nöjdare kunder. 

– Butiker som tvingas slå igen är en allt mer vanlig syn, vilket gör att företagsledare inom detaljhandeln vänder sig till utskrifter för att förstärka kundupplevelsen och mer effektivt kunna slutföra sina beställningar och konkurrera om kundernas lojalitet, säger Ricoh Europes vd David Mills.

Mer än 70 procent av de tillfrågade menar att 3d-tekniken bidrar till att möta kundernas krav om kortare leveranstider och personaliserade produkter. En faktor som potentiellt kan komma att  rädda många företags framtid på marknaden.

David Mills, vd Ricoh Europe.

– I den mobila konsumentens tidsålder är det viktigare än någonsin att kunna leverera produkten i rätt tid. Traditionella detaljhandlare står emot sina digitala konkurrenter och måste leverera produkter på beställning och kunna individualisera dem efter kundernas personliga önskemål, berättar David Mills.

För att möta dessa önskemål visar studien att 68 procent planerar att investera i tekniken under de kommande två åren. Dessa tillägger även att utskrifterna kommer göra produktframställningen snabbare än vad den är i dagsläget och ännu fler anser att det kommer maximera nya marknadsmöjligheter.

– När tillverkning på beställning lokaliseras mer och mer, kommer affärsuppgörelsernas karaktär ändras i takt med att varumärken lägger tryck på försäljning av ett obegränsat antal replicerbara 3d-produkter, säger David Mills.

Om studien

Studien är en kvalitativ undersökning med 791 beslutsfattare inom detaljhandeln i Europa. Läs studien här

Läs vidare

Tillfällig svacka i brant tillväxtkurva

Den tyska konsultfirman AMPOWER har släppt sin årliga trendrapport. Den visar på en nedgång under 2024 när det gäller additiv tillverkning i metall, men ett uppsving på polymersidan.
AMPOWER trend

Etablerar AM-center riktat mot offshore-industrin

Norska Aker Solutions öppnar ett toppmodernt 3D-printcenter i Trondheim tillsammans med Equinor, kallat ADDMO. Det ska vara dedikerat till att utforska potentialen med additiv tillverkning för underhålls- och modifieringsarbeten offshore.
3d-printing-digre-and-eikeseth-in-trondheim

AI kan få betydelse för materialutvecklingen

Antalet leverantörer av material för 3D-printing minskar, men AI kan komma att användas för att utveckla fler material.
microsoft

Konferens samlade expertis inom AM och svetsteknik

I mitten av mars samlades 170 forskare och industrirepresentanter från 19 länder på Högskolan Väst. På agendan stod kunskapsutbyte om det senaste inom svetsteknik och additiv tillverkning. 
Konferensdeltagare IIW Intermediate meeting + Cracking Phenomena Conference

Senaste nytt

Formlabs tar upp kampen med formsprutning

Med ett tio gånger så starkt resin och en supersnabb härdningslösning hoppas Formlabs kunna krympa avståndet till formsprutning för 3D-printing som tillverkningsmetod.
Formlabs 2

Tillfällig svacka i brant tillväxtkurva

Den tyska konsultfirman AMPOWER har släppt sin årliga trendrapport. Den visar på en nedgång under 2024 när det gäller additiv tillverkning i metall, men ett uppsving på polymersidan.
AMPOWER trend

Etablerar AM-center riktat mot offshore-industrin

Norska Aker Solutions öppnar ett toppmodernt 3D-printcenter i Trondheim tillsammans med Equinor, kallat ADDMO. Det ska vara dedikerat till att utforska potentialen med additiv tillverkning för underhålls- och modifieringsarbeten offshore.
3d-printing-digre-and-eikeseth-in-trondheim

AI kan få betydelse för materialutvecklingen

Antalet leverantörer av material för 3D-printing minskar, men AI kan komma att användas för att utveckla fler material.
microsoft