En ny undersökning, utförd på uppdrag av teknikföretaget Ricoh, avslöjar att sju av tio företagsledare inom detaljhandeln anser att 3d-tekniken leder till nöjdare kunder.
– Butiker som tvingas slå igen är en allt mer vanlig syn, vilket gör att företagsledare inom detaljhandeln vänder sig till utskrifter för att förstärka kundupplevelsen och mer effektivt kunna slutföra sina beställningar och konkurrera om kundernas lojalitet, säger Ricoh Europes vd David Mills.
Mer än 70 procent av de tillfrågade menar att 3d-tekniken bidrar till att möta kundernas krav om kortare leveranstider och personaliserade produkter. En faktor som potentiellt kan komma att rädda många företags framtid på marknaden.
– I den mobila konsumentens tidsålder är det viktigare än någonsin att kunna leverera produkten i rätt tid. Traditionella detaljhandlare står emot sina digitala konkurrenter och måste leverera produkter på beställning och kunna individualisera dem efter kundernas personliga önskemål, berättar David Mills.
För att möta dessa önskemål visar studien att 68 procent planerar att investera i tekniken under de kommande två åren. Dessa tillägger även att utskrifterna kommer göra produktframställningen snabbare än vad den är i dagsläget och ännu fler anser att det kommer maximera nya marknadsmöjligheter.
– När tillverkning på beställning lokaliseras mer och mer, kommer affärsuppgörelsernas karaktär ändras i takt med att varumärken lägger tryck på försäljning av ett obegränsat antal replicerbara 3d-produkter, säger David Mills.
Om studien
Studien är en kvalitativ undersökning med 791 beslutsfattare inom detaljhandeln i Europa. Läs studien här.