3dp School är 3dp:s konferens som ger lärare kunskap inom 3d-skrivare och andra typer av digitala verktyg. Nedan får du en liten inblick i vad talarna gick igenom under dagen.
Den 16 augusti samlades lärare för att gå på konferensen 3dp School på Kistamässan. Under dagen fick de möjlighet att uppdatera sina kunskaper inför läroplanens nya krav om digitaliseringen. Dagen bestod av en rad inspirerande föreläsningar, utställning av experter inom 3d-området och utbyten av nya tankar med kollegor från skolvärlden.
På plats och talade fanns bland annat Mia Lägnert och Pernilla Abrahamsson som driver Norrevångsskolan i Mörrums digitala profil. Deras senaste projekt, som även involverade Karlshamns stadsbyggnadskontor, väckte stor nyfikenhet bland besökarna och visade på hur 3d-tekniken knyter samman flera ämnen i skolan. Här inkluderas bland annat matte, teknik och SO. De talade även om försöket att engagera fler tjejer inom teknikämnet, som de hittills upplevt svårare, genom att satsa på 3d-utskrivna smycken.
Andra talare var Daniel Norée från Creative Tools som berättade hur en 3d-skrivare fungerar och vilka olika tekniker det finns. Teddy Larsson från S3Di både talade om 3d-scanning och gav besökarna möjligheten att bli 3d-scannade in till en digital fil på plats. Mikaela Assmundsson, slöjdlärare och universitetsadjunkt, talade om hur hon som ensam slöjdlärare, med en passion för 3d i undervisningen, driver projekt med 3d-skrivare på en skola med cirka 700 elever.
Från Finland, som är kända för sitt utvecklade skolsystem, kom Maria Muuri och representerade företaget 3DBear. Maria arbetar själv i skolan och använder sig ofta av AR och VR i undervisningen- något som hon gladeligen delade med sig av till 3dp Schools deltagare. Detta har enligt Maria visat sig vara ett bra sätt att bland annat låta eleverna vara med och genom AR inreda sin egen skolmiljö.
Fredrik Setterberg från Instascan visade hur lärare kan skapa konton för olika designprogram och hur dessa i sin tur fungerar. Fokus var främst på CAD-programmet Tinkercad.
I slutet av dagen knöt makerspace-entusiasten Niclas Ekholm från IKT-labbet, tillsammans med Helena Thóren från projektet Finn upp, ihop säcken. Niclas fokuserade till stor del på hur skolledning måste tänka om för att få in tekniken som en naturlig del i undervisningen. Här nämndes även makerspace, där man blandar olika tekniker för kreativt skapande, som ett sätt att arbeta mot detta mål. Helena presenterade därefter projektet Finn upp som bland annat leder en av Sveriges största uppfinnartävling för unga. En tävling där till exempel 3d-tekniken kan vara väldigt användbar för eleverna att använda sig av för att skapa nya och spännande lösningar.
Inom kort kommer du kunna läsa ett mingelreportage och kika på fler bilder från konferensen!