Carbon – en storspelare inom fordonsindustrin?

3dp-sajten Fabbaloo lyfter fram företaget Carbon som en potentiell storspelare inom fordonsindustrin. 

Carbon är ett av de största privatägda 3d-skrivarföretagen, vilket ger upphov till en otrolig mängd investeringar. Deras ovanliga CLIP-process gör det möjligt att snabbt 3d-skriva strukturer i en mängd olika hartsbaserade material. De har spenderat mycket resurser för att utveckla en mängd olika produktionshartser för olika tillämpningar. De har också använt sig av att utveckla nya verktyg som matchar den processen.

En 3d-utskriven sula på en sportsko är ett av resultaten och det är Carbons strategi att utforma denna typ av verktyg för tillverkarna som ger dem dessa nya 3d-utskriftsalternativ. Tänk om denna strategi skulle kunna leda till produktion av däck, skriver Fabbaloo i sin artikel.

De är baserade på befintlig teknik som har använts sedan år 1940 eller tidigare. Denna teknik kräver att du regelbundet fyller och underhåller lufttrycket i dina däck. Det kan emellertid orsaka katastrofala konsekvenser om däcktrycket faller, till exempel på grund av slitage eller skador. Och däck måste också bytas ut eftersom de slits.

Men vad skulle det betyda om vi skulle kunna skriva ut våra däck med en 3d-skrivare själva?

En komplex inre struktur i däcket, som liknar sportulans, kan eliminera underhåll och fel i lufttrycket. Detta skulle innebära att du inte kunde få ett punkterat däck. Den inre strukturen kan optimeras för olika behov. Till exempel kan du utveckla ett racingdäck som ger extra styrka för accelerationer eller ett mycket kraftfullt bärande däck.

Detta är bara ett exempel. Det finns många andra alternativ som kan ge stora fördelar. Det finns emellertid ett problem. Kolhydrontryckare är inte tillräckligt stora för att skriva ut ett däck.

Åtminstone inte än.

Tags: , ,
Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Nya rön kan få flyget att lyfta

Möjligheterna för flyg- och energiindustrin att använda additiv tillverkning har tidigare varit begränsade. Detta eftersom komponenter i hårda material inte levt upp till de höga kvalitetskraven. Ny forskning från Högskolan Väst visar att rätt efterbehandling kan öka komponenternas tillförlitlighet. Något som kan spara både tid och pengar.

Publicerat av: