Carbon – en storspelare inom fordonsindustrin?

Text:Hanna Jangenfeldt
PUBLICERAD: 20 augusti 2018

3dp-sajten Fabbaloo lyfter fram företaget Carbon som en potentiell storspelare inom fordonsindustrin. 

Carbon är ett av de största privatägda 3d-skrivarföretagen, vilket ger upphov till en otrolig mängd investeringar. Deras ovanliga CLIP-process gör det möjligt att snabbt 3d-skriva strukturer i en mängd olika hartsbaserade material. De har spenderat mycket resurser för att utveckla en mängd olika produktionshartser för olika tillämpningar. De har också använt sig av att utveckla nya verktyg som matchar den processen.

En 3d-utskriven sula på en sportsko är ett av resultaten och det är Carbons strategi att utforma denna typ av verktyg för tillverkarna som ger dem dessa nya 3d-utskriftsalternativ. Tänk om denna strategi skulle kunna leda till produktion av däck, skriver Fabbaloo i sin artikel.

De är baserade på befintlig teknik som har använts sedan år 1940 eller tidigare. Denna teknik kräver att du regelbundet fyller och underhåller lufttrycket i dina däck. Det kan emellertid orsaka katastrofala konsekvenser om däcktrycket faller, till exempel på grund av slitage eller skador. Och däck måste också bytas ut eftersom de slits.

Men vad skulle det betyda om vi skulle kunna skriva ut våra däck med en 3d-skrivare själva?

En komplex inre struktur i däcket, som liknar sportulans, kan eliminera underhåll och fel i lufttrycket. Detta skulle innebära att du inte kunde få ett punkterat däck. Den inre strukturen kan optimeras för olika behov. Till exempel kan du utveckla ett racingdäck som ger extra styrka för accelerationer eller ett mycket kraftfullt bärande däck.

Detta är bara ett exempel. Det finns många andra alternativ som kan ge stora fördelar. Det finns emellertid ett problem. Kolhydrontryckare är inte tillräckligt stora för att skriva ut ett däck.

Åtminstone inte än.

Läs vidare

Första 3D-printade metalldelen på ISS

Tidigare i år kunde 3dp.se berätta om planerna på att ta med en 3D-skrivare för metall till den internationella rymdstationen ISS. Nu har den första metalldelen tillverkats ute i rymden.
First_metal_part_3D_printed_in_space

92 procent kortare ledtider med AM

Fler och fler stora industriföretag upptäcker fördelarna med AM-tekniken. Det senaste i raden är svenska koncernen Atlas Copco Group som med additiv tillverkning kunnat dra ner på både kostnaderna och ledtiderna.
Atlas-Copco_team

Metod för AI-förbättrad 3D-print

AI är ett begrepp som är på allas läppar. Tekniken används redan på flera olika sätt inom 3D-printing och det kommer hela tiden nya lösningar. Amerikanska forskare har utvecklat en algoritm för att effektivare printa komplexa strukturer.
3D-printer-printing-prostate

Klimatsmartare byggen med 3D-printade betongelement

Forskare vid Syddansk universitet (SDU) har tagit fram 3D-printade betongelement som kräver mindre material och därmed innebär en mindre belastning på miljön än traditionella motsvarigheter. 
f6d8b7a7-150c-4d9d-9edf-e33a70d766b5

Senaste nytt

Första 3D-printade metalldelen på ISS

Tidigare i år kunde 3dp.se berätta om planerna på att ta med en 3D-skrivare för metall till den internationella rymdstationen ISS. Nu har den första metalldelen tillverkats ute i rymden.
First_metal_part_3D_printed_in_space

Stratasys släpper uppföljaren Origin Two

Efter Origin One kommer Origin Two, en DLP-printer för mindre produktionsserier där tillverkaren lovar exakthet, repeterbarhet och fin ytfinish som är jämförbar med formsprutning.
Origin Two

Säkrar investering för AI-drivet kvalitetsverktyg

Interspectral, med bas i Norrköping, säkrar en investering för att utveckla sitt AI-drivna verktyg för kvalitetssäkring vid additiv tillverkning i metall.
Interspectral

Ikea söker kreativ 3D-printingspecialist

Möbeljätten Ikea har tidigare experimenterat lite med 3D-printing. Nu anställer bolaget en specialist inom 3D-printing för produktutveckling.
Flags 3