Carbon – en storspelare inom fordonsindustrin?

3dp-sajten Fabbaloo lyfter fram företaget Carbon som en potentiell storspelare inom fordonsindustrin. 

Carbon är ett av de största privatägda 3d-skrivarföretagen, vilket ger upphov till en otrolig mängd investeringar. Deras ovanliga CLIP-process gör det möjligt att snabbt 3d-skriva strukturer i en mängd olika hartsbaserade material. De har spenderat mycket resurser för att utveckla en mängd olika produktionshartser för olika tillämpningar. De har också använt sig av att utveckla nya verktyg som matchar den processen.

En 3d-utskriven sula på en sportsko är ett av resultaten och det är Carbons strategi att utforma denna typ av verktyg för tillverkarna som ger dem dessa nya 3d-utskriftsalternativ. Tänk om denna strategi skulle kunna leda till produktion av däck, skriver Fabbaloo i sin artikel.

De är baserade på befintlig teknik som har använts sedan år 1940 eller tidigare. Denna teknik kräver att du regelbundet fyller och underhåller lufttrycket i dina däck. Det kan emellertid orsaka katastrofala konsekvenser om däcktrycket faller, till exempel på grund av slitage eller skador. Och däck måste också bytas ut eftersom de slits.

Men vad skulle det betyda om vi skulle kunna skriva ut våra däck med en 3d-skrivare själva?

En komplex inre struktur i däcket, som liknar sportulans, kan eliminera underhåll och fel i lufttrycket. Detta skulle innebära att du inte kunde få ett punkterat däck. Den inre strukturen kan optimeras för olika behov. Till exempel kan du utveckla ett racingdäck som ger extra styrka för accelerationer eller ett mycket kraftfullt bärande däck.

Detta är bara ett exempel. Det finns många andra alternativ som kan ge stora fördelar. Det finns emellertid ett problem. Kolhydrontryckare är inte tillräckligt stora för att skriva ut ett däck.

Åtminstone inte än.

Tags: , ,
Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Verklighetens Iron Man-dräkt 3d-printad

EOS och Gravity Industries samarbete når nya höjder, bokstavligen. Tillsammans har de tillverkat flygdräkten Jet Suit – verklighetens Iron Man-dräkt som kan få människan att färdas genom luften i 70 kilometer i timmen.

Publicerat av: 

Stratasys släpper elastiskt material

Protech gav mässbesökarna under Elmia Subcontractor möjligheten att känna och klämma på Stratasys senaste materialnyhet. – Du kan göra en massa olika saker, säger Protechs Johan Nyström.

Publicerat av: 

Protolabs vill växa i norden

Protolabs ställer ut under Elmia Subcontractor. – Vi vill expandera i norden och under mässan kan vi möta kunder på plats, berättar Douglas Lannerström, account manager för Protolabs svenska kontor.

Publicerat av: 

Acron: ”Att minimera stödmaterialet är något att ta tag i”

Acron upplever ett stort intresse för additiv tillverkning i metall. Men ett surt äpple att bita i är att hitta lösningar för att avlägsna stödmaterialet. – Det är många som säger ”tänk om man kunde printa detta i metall”. Och det kan man, säger Kenny Johansson, vd Acron.

Publicerat av: 

Prototal visar upp spetskompetens

Prototal, som genomgått stora förändringar den senaste tiden, hade en stor monter under Elmia Subcontractor. För att förtydliga för omvärlden hade de i montern ett, eller kanske tre, tydliga budskap…

Publicerat av: 

EOS: ”En miljon lasrar”

3d-skrivarleverantören EOS premiärvisar sin LaserProFusion-teknik för polymerutskrifter på Formnext-mässan. En teknik som enligt EOS ska kunna ersätta formsprutning för serieproduktion. 

Publicerat av: 

Ger sig Mitsubishi in i 3d-världen?

Nyligen har flera internationella medier fått information om att Mitsubishi arbetar på en ny 3d-metallskrivare. Det är ännu inte namngivet och det kan vara att det enbart är en prototyp. Men inom två till tre år kan Mitsubishis intåg på marknaden vara ett faktum. 

Publicerat av: 

Elmia sätter fokus på fordon

Fordonsindustrin anammar additiv tillverkning på nya sätt. –Fordonstillverkare har på senare tid börjat arbeta med att förändra hela bilens konstruktion, menar Dr Sascha Peters från material- och teknikföretaget Haute Innovation.

Publicerat av: 

Prototal: ”Vi vill bli världens snabbaste leverantör av plastkomponenter”

Prototalkoncernen har förvärvat företag med en sak i sikte: Att bli världens snabbaste leverantör av plastkomponenter. Med en rad strukturella förändringar det senaste året sätter de nu fokus på tre kärnområden: 3d-printing, PUR-gjutning och formsprutning med tillhörande verktygstillverkning.

Publicerat av: 

Det får du inte missa under Formnext

Flera företag släpper hintar om vad som kommer gå att skåda under Formnext-mässan i Frankfurt, 13-16 november. Vi listar några av aktörerna som kommer att finnas på mässgolvet.

Publicerat av: 

Siemens anställer ny designpartner

Siemens Industrial Turbomachinery AB, med fäste Finspång, har gett Etteplan i uppdrag att designa nya delar och applikationer för hjälpsystem till gasturbiner som framställs genom additiv tillverkning. 

Publicerat av: 

Gillette erbjuder personlig design

Gillette provar ett nytt koncept för att leverera rakupplevelser till män. Tillsammans med Formlabs startar de konceptet The Razor Maker – 3d-utskrivna och personaliserade handtag för rakhyvlar.

Publicerat av: