Full fart på EOS jätteprojekt NextGenAM

Under våren 2017 skrev 3dp att EOS startat ett samarbete med Premium Aerotec, som levererar flygplansdelar och biltillverkaren Daimler, för att utveckla en metallbaserad additiv teknik för massproduktion. Nu är den första pilotanläggningen vid namn NextGenAM igång.

För närvarande består anläggningen i tyska Ausburg av olika maskiner för additiv tillverkning, efterbehandling och kvalitetssäkring. Det innovativa med projektet är att varje del är integrerade i ett automatiserat produktionsflöde. Detta innebär att alla manuella steg har kunnat eliminerats.

– Integreringen av AM-processen i en automatiserad produktionslinje är en viktig milstolpe för den breda tillämpningen av vår teknik i serieproduktioner, säger Doktor Tobias Abeln, teknisk chef på EOS.

Så har produktionslinjen byggts upp. Från vänster till höger: bandsåg, robot, i bakgrunden: tredimensionellt optiskt mätsystem, installationsstation, uppackningsstation, i framkant: automatiserad guidat fordon. Källa: EOS

Så har anläggningen byggts upp

Hela produktionen tar till största delen form i anläggningens centrum. Här har EOS M 400-4 lasersystem placerats för industriell 3d-utskrift av metall. Dessa är utrustade med en pulverstation och en fristående station som installerar och packar upp objekt. Detta gör det möjligt att på automatik fylla och tömma 3d-systemet med aluminiummaterial, förbereda ett nytt arbete och även ta fram de färdiga utskrivna delarna.

När flera objekt är utskrivna transporteras hela skrivarplattformen via ett automatiserat fordon, i en behållare, till en station för efterbehandling. En robot plockar upp plattformen och placerar den i en ugn för värmebehandling. Sen tar samma robot bort plattformen och kvalitetssäkrar det genom ett tredimensionellt optiskt mätsystem. Som ett sista steg särskiljs sedan alla delar ifrån varandra.

Under de kommande månaderna kommer produktionskedjan att testas ytterligare och utvärderas. Även uppgifter kring systemets eventuella lönsamhet kommer att analyseras.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Formnext 2020 ska trotsa coronavirus

Den stora Formnext-mässan för additiv tillverkning i Frankfurt ska hållas den 10–13 november enligt plan. – Vi är fortfarande övertygade om det unika värdet och fördelarna med en fysisk mässa, säger Sascha F. Wenzler, vice vd för Formnext, Mesago Messe Frankfurt GmbH. 

Publicerat av: 

Forskar för klimatsmarta flygmotorer

Tahira Raza har undersökt hur man kan göra flyg- och rymdmotorer mer klimatsmarta genom att studera svetsbarheten i additivt tillverkade delar. – En avgörande faktor är hur materialet påverkas när man svetsar i det, säger Tahira Raza. 

Publicerat av: 

De sätter detaljer i fokus

Protolabs lanserar ett nytt material för detaljrika prototypdelar – Microfine Grey. Enligt företaget kan det bidra till att utvecklingstiden av nya komponenter kan minska avsevärt. 

Publicerat av: 

Dyemansion släpper färgglad palett

Dyemansion släpper 17 nya färger för gråa delar, 3d-printade med HP Multi Jet Fusion i materialet PA12. – Antalet HP-system växer på marknaden och våra kunders efterfrågan på livliga färger för deras gråa delar har varit stor, säger Kai Witter, Chief customer officer på Dyemansion.

Publicerat av: 

Metallutskrifter minskar inom flygindustrin

GE, General Electric, säger upp 13 000 anställda i sin tillverkning av flygmotorer samtidigt som efterfrågan på 3d-printade metalldelar minskar. Detta kan komma att påverka företagets leverantörer och underleverantörer. 

Publicerat av: 

Skänker visir till äldrevården

Medarbetare på Högskolan i Skövde tillverkar skyddsvisir till äldrevården. – De fungerar bra i avsaknad av andra visir, säger Niklas Land, doktorand på Institutionen för ingenjörsvetenskap.

Publicerat av: 

De tillverkar steriliserbara visir

Protolabs har hjälpt Michelin att ta fram steriliserbara ansiktsvisir för sjukvården.
– Bandet, visiret och den nedre förstärkningen är alla tillverkade i polykarbonat. Skärmarna kan därför steriliseras utan att skadas, säger Frédéric Pialot, Senior Fellow Processer på Michelin.

Publicerat av: