Tre av fyra satsar på 3d-teknik

Ricoh redovisar ljusa siffror för 3d-marknaden i ny undersökning. Tre av fyra små och medelstora företag kommer använda 3d-tekniken under mitten av 2020-talet. 

David Mills, vd Ricoh Europe

David Mills, vd Ricoh Europe.

En ny undersökning utförd för Ricoh visar att 44 procent av 2 370 företagsledare, av små- och medelstora, i 23 europeiska länder redan har investerat i 3d-tekniken. Ytterligare 30 procent planerar att investera i tekniken inom de kommande två åren.

– Nya sätt att skriva ut skapar en marknad på lika villkor för små och medelstora företag. Genom att hjälpa till att minska produktions- och utvecklingsproblem använder sig smarta organisationer av 3d-teknik för att eliminera några av de grundläggande hinder de ofta stöter på inom försörjningskedjan eller i konkurrensen med större marknadsledande företag, säger David Mills, vd för Ricoh Europe.

Hur ska 3d-tekniken användas? 

70 procent svarar att de ska utforska nya tillverkningsstrategier och tekniker. 56 procent vill använda tekniken för att minska lagerhanterings-, frakt och materialkostnader. Men de allra flesta, hela 80 procent, vill införliva 3d-tekniken i sitt arbete med produktutveckling.

Enligt 69 procent av de tillfrågade spelar utskrifterna en grundläggande roll i deras möjlighet att kapitalisera på nya affärsmöjligheter. Nästan lika många, 65 procent, anser att 3d-tekniken hjälper deras företag att övervinna leverantörs- och kundproblem.

– När fler och fler små och medelstora bolag i Europa övergår till 3d-teknik och andra typer av utskriftstekniker för att nischa sig på marknaden, kommer de företag som väljer att inte göra det att hamna på efterkälken, avslutar David Mills.

Tags: ,
Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Månadens krönika: ”Serieproduktion inom metal AM”

– Genom att tänka nytt öppnas möjligheter. Går det till exempel att slå ihop flera delar till en, och på så sätt få en produkt med bättre egenskaper? Så skriver Alexander Sakratidis, månadens krönikör från Digital Metal.

Publicerat av: 

Robotar i fokus för Digital Metal

Digital Metals nya koncept ska eliminera manuellt arbete i den additiva tillverkningsprocessen. – De flesta additiva tillverkningsteknikerna visar en låg nivå av automation. Vårt mål är att förändra det, säger Ralf Carlström, vd Digital Metal.

Publicerat av: 

Futuristisk design med 3d-teknik

Industridesignern Nicole Hone har skapat futuristiska vattenväxter genom 3d-skrivare och digitala verktyg. – Det kan bli fördelaktigt för museer, nöjesparker och filmer, skriver Nicole på sin hemsida. 

Publicerat av: 

AMEXCI och 3DVerkstan kunskapsboostar företag

AMEXCI och 3DVerkstan går samman för att utveckla innovationsutbildning inom additiv tillverkning. – Utbildning är det enklaste sättet att exponeras för nya idéer och utforska potentialen i tekniken, säger Nicklas Ekstrand på 3DVerkstan. 

Publicerat av: 

Swerea IVF blir en del av RISE

Den svenska forskningskoncernen Swerea IVF, för industriell förnyelse och hållbar tillväxt, slår nu samman en större del av verksamheten med det statligt ägda forskningsinstitutet Research Institutes of Sweden, RISE. 

Publicerat av: 

Olsson Ruby i tåligare version

3DVerkstan släpper en ny version av munstycket Olsson Ruby. – Fördelarna är många, särskilt inom bil- och flygindustrin där 3d-tryckmaterial som klarar höga temperaturer kan ersätta metalldelar, säger Anders Olsson som uppfunnit munstycket.

Publicerat av: 

Fokus på metallprinting under AM-Dagen

3dp.se välkomnar till årets upplaga av heldagskonferensen AM-Dagen. En konferens om additiv tillverkning för industrin. Nu presenterar vi delar ur årets program samt de första talarna!

Publicerat av: