Tre av fyra satsar på 3d-teknik

Ricoh redovisar ljusa siffror för 3d-marknaden i ny undersökning. Tre av fyra små och medelstora företag kommer använda 3d-tekniken under mitten av 2020-talet. 

David Mills, vd Ricoh Europe

David Mills, vd Ricoh Europe.

En ny undersökning utförd för Ricoh visar att 44 procent av 2 370 företagsledare, av små- och medelstora, i 23 europeiska länder redan har investerat i 3d-tekniken. Ytterligare 30 procent planerar att investera i tekniken inom de kommande två åren.

– Nya sätt att skriva ut skapar en marknad på lika villkor för små och medelstora företag. Genom att hjälpa till att minska produktions- och utvecklingsproblem använder sig smarta organisationer av 3d-teknik för att eliminera några av de grundläggande hinder de ofta stöter på inom försörjningskedjan eller i konkurrensen med större marknadsledande företag, säger David Mills, vd för Ricoh Europe.

Hur ska 3d-tekniken användas? 

70 procent svarar att de ska utforska nya tillverkningsstrategier och tekniker. 56 procent vill använda tekniken för att minska lagerhanterings-, frakt och materialkostnader. Men de allra flesta, hela 80 procent, vill införliva 3d-tekniken i sitt arbete med produktutveckling.

Enligt 69 procent av de tillfrågade spelar utskrifterna en grundläggande roll i deras möjlighet att kapitalisera på nya affärsmöjligheter. Nästan lika många, 65 procent, anser att 3d-tekniken hjälper deras företag att övervinna leverantörs- och kundproblem.

– När fler och fler små och medelstora bolag i Europa övergår till 3d-teknik och andra typer av utskriftstekniker för att nischa sig på marknaden, kommer de företag som väljer att inte göra det att hamna på efterkälken, avslutar David Mills.

Tags: ,
Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


PLM breddar produktportföljen

PLM Group adderar Dyemansions system för efterbehandling av additivt tillverkade komponenter till produktportföljen. – Vårt mål är att skapa effektiva lösningar för alla behov i branschen, säger Gøran Jenssen, Business Unit Manager för 3d-printing på PLM Group.

Publicerat av: 

Tacklar frågan om driftstopp

Underhållsmässan i Göteborg ska ta grepp om två tekniker som kan minska risken för oplanerade driftstopp är sensorteknik och additiv tillverkning. – Det här är tekniker som utvecklas i snabb takt, säger Sten Farre, forskningsingenjör på Rise.

Publicerat av: 

Ford 3d-printar säkra muttrar

Med hjälp av 3d-skrivartillverkaren EOS har biljätten Ford hittat en lösning för att tillverka unika fälgmuttrar. Förhoppningen är att minska antal stölder av fälgar.

Publicerat av: 

Addema: ”Vi fortsätter expandera”

Den Jönköpingsbaserade servicebyrån Addema planerar att fortsätta expandera under 2020, likt tidigare år. – Vi ser att 2020 har börjat väldigt bra, säger Claes Sjödahl på Addema.

Publicerat av: 

Miljövänlig kajak 3d-printas på båtmässa

Melker of Sweden ska 3d-printa en kajak av kaffesäckar på Båtmässan i Göteborg, den 5 februari. – Vi vill förstås inspirera till ett mer hållbart sätt att tillverka den här typen av produkter, säger Pelle Stafshede, grundare av Melker of Sweden.

Publicerat av: 

Coronavirus stoppar mässa

Efter att Coronaviruset i Kina utbrutit skjuter man nu fram tiden för en asiatisk mässa för verktyg, bearbetningsmaskiner och additiv tillverkning.

Publicerat av: 

Rapport visar positiva procent

En ny rapport från analysföretaget Dimension research visar en ljus framtid för additiv tillverkning. Dock råder det en viss frustration kring materialkostnader och tillgänglighet…

Publicerat av: