Tre av fyra satsar på 3d-teknik

Ricoh redovisar ljusa siffror för 3d-marknaden i ny undersökning. Tre av fyra små och medelstora företag kommer använda 3d-tekniken under mitten av 2020-talet. 

David Mills, vd Ricoh Europe

David Mills, vd Ricoh Europe.

En ny undersökning utförd för Ricoh visar att 44 procent av 2 370 företagsledare, av små- och medelstora, i 23 europeiska länder redan har investerat i 3d-tekniken. Ytterligare 30 procent planerar att investera i tekniken inom de kommande två åren.

– Nya sätt att skriva ut skapar en marknad på lika villkor för små och medelstora företag. Genom att hjälpa till att minska produktions- och utvecklingsproblem använder sig smarta organisationer av 3d-teknik för att eliminera några av de grundläggande hinder de ofta stöter på inom försörjningskedjan eller i konkurrensen med större marknadsledande företag, säger David Mills, vd för Ricoh Europe.

Hur ska 3d-tekniken användas? 

70 procent svarar att de ska utforska nya tillverkningsstrategier och tekniker. 56 procent vill använda tekniken för att minska lagerhanterings-, frakt och materialkostnader. Men de allra flesta, hela 80 procent, vill införliva 3d-tekniken i sitt arbete med produktutveckling.

Enligt 69 procent av de tillfrågade spelar utskrifterna en grundläggande roll i deras möjlighet att kapitalisera på nya affärsmöjligheter. Nästan lika många, 65 procent, anser att 3d-tekniken hjälper deras företag att övervinna leverantörs- och kundproblem.

– När fler och fler små och medelstora bolag i Europa övergår till 3d-teknik och andra typer av utskriftstekniker för att nischa sig på marknaden, kommer de företag som väljer att inte göra det att hamna på efterkälken, avslutar David Mills.

Tags: ,
Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


”Fler tittar på att 3d-printa reservdelar”

3d-teknikleverantören Protech var på plats under Plastteknik Nordic i Malmö den 8–9 maj för att möta kunder och diskutera vilken riktning branschen tar. – Fler och fler tittar på att 3d-printa reservdelar, jiggar, fixturer och mättolkar, säger Evald Ottosson, försäljningsansvarig på Protech.

Publicerat av: 

Han blir ny kommunikationschef på ExOne

Från tryckmaskiner till 3d-skrivare. ExOne, en global leverantör av 3d-skrivare och tillbehör, tillsätter nu posten som kommunkationschef med Charlie Grace. Med sig in i företaget tar han med 25 års erfarenhet från bland annat den grafiska branschen.

Publicerat av: 

De ska 3d-printa ett samhälle

I sommar ska ett projekt bli verklighet i Latinamerika, där målet är att skapa ”världens första 3d-utskrivna samhälle”. Detta för att minska antal hemlösa i landet.

Publicerat av: 

Grafen i fokus för nytt projekt

Marknaden för metallpulver växer med mer än 20 procent varje år. Nu startar ett nytt projekt som ska undersöka hur industrikomponenter kan göras starkare genom att tillsätta grafenpulver. 

Publicerat av: 

ABB och RISE tror på robotar

ABB och RISE drog en del blickar till sig under veckans Plastteknik-mässa i Malmö. – Vi tror att det kommer bli vanligare att använda en robot som 3d-skrivare, säger Anders Spaak, ingenjör på ABB.

Publicerat av: 

Prototal ser viljan att serietillverka

Prototal har sett en förändring i efterfrågan sedan de investerade i nya 3d-skrivare från HP. – Det har växt mycket det senaste året och ökar hela tiden, säger Jonas Sandwall, marknadschef Prototal.

Publicerat av: 

3D Center: ”Den har sålt jättebra”

3D Center var på plats på Plastteknik Nordic i Malmö den 8–9 maj för att träffa kunder och visa upp några av sina maskiner. – Kodak-skrivaren har sålt jättebra, säger Pierre Harrysson från 3D Center. 

Publicerat av: 

Damvig: ”Stort intresse överlag”

Den danska servicebyrån Damvig var på plats i Malmö under Plastteknik Nordic den 8–9 maj. I montern visade de upp olika exempel på produkter som de kan erbjuda sina kunder att få printade.

Publicerat av: