Månadens krönika: ”Serieproduktion inom metal AM”

En bygglåda som innehåller flera komponenter, i flera lager, utan stödstrukturer. Visselpiporna omges alltså endast av pulver.

Inom additiv tillverkning (som på engelska heter additive manufacturing och förkortas AM) generellt och metal AM i synnerhet, har diskussionen skiftat från att vara en teknik för snabb tillverkning av prototyper till enstaka riktiga produkter – för att nu vara riktat mot serietillverkning. Allt fler tillverkare av 3d-skrivare för metall fokuserar på att öka produktiviteten i skrivarna för att få ner kostnaden per cm3.

Att serietillverka med AM är fortfarande relativt dyrt jämfört med traditionell tillverkning vilket varit ett hinder för många. En av teknologierna som lämpar sig bäst när det gäller att producera stora volymer av små komponenter är binder-jetting. Här används inga lasrar. Enkelt förklarat innebär det att det läggs ut ett tunt lager metallpulver i en bygglåda, därefter beläggs pulverbädden  selektivt med ett bindemedel där det så småningom ska bli en komponent. Processen upprepas lager för lager tills komponenten/komponenterna är färdiga. Efter det att komponenten skrivits ut rensas komponenten från allt löst pulver, läggs på keramplatta och går vidare till sintring, som är det sista steget i processen. Det är efter sintringen som komponenten får sina slutgiltiga egenskaper.

Alexander Sakratidis började på Digital Metal år 2015 som försäljningschef, efter att han tidigare arbetat som innovationskonsult på Ideon Science Park i Lund. Han har arbetar i allt från stora multinationella till mindre entreprenörsföretag. Idag arbetar han som försäljnings- och marknadschef på Digital Metal.

När är det motiverat att använda AM för serieproduktion?

En enkel komponent som går att tillverka med traditionella metoder i större volymer kommer troligtvis att vara billigare jämfört med AM. AM kan däremot i många fall vara ett konkurrenskraftigt alternativ om komponenten är väldigt komplex, även om den kan tillverkas med traditionella metoder. AM är även intressant om man jobbar med mindre serier som har höga startkostnader. Med AM krävs till exempel inga specifika verktyg för en viss komponent, utan endast en ny CAD-fil.

Genom att tänka nytt öppnas möjligheter. Går det till exempel att slå ihop flera delar till en, och på så sätt få en produkt med bättre egenskaper? Skulle man kunna utveckla en komponent med optimal funktionalitet utan att ta hänsyn till de begränsningar som finns inom traditionell tillverkning och skapa ett mervärde som motiverar kostnaden?

General Electrics (GE) satsning på AM-teknologi och deras köp av Arcam (EBM, Electron Beam Melting), och Concept Laser (LPBF, Laser Powder Bed Fusion) har fått många att tänka i AM banor. Nya generationen Cessna Denali är ett bra exempel på hur GE har anammat AM-teknologin. Motorn i flygplanet innehåller en handfull komplexa 3d-utskrivna titan- och stålkomponenter som ersätter ett hundratal av de tidigare komponenterna.

På Digital Metal utvecklar och tillverkar vi 3d-metall skrivare som använder binder-jetting. Sedan starten år 2013 har vi tillverkat fler än 300 000 komponenter. Med fler än 30 skilda geometrier i serieproduktion på upp till 40 000 bitar visar vi att vår binder-jetting teknologi är en väl beprövad teknologi som banar väg för serieproduktion i stora volymer redan idag. Digital Metal teknologin kan under vissa förutsättningar konkurrera med MIM (Metal Injection Molding) och blir ett allt mer konkurrenskraftigt alternativ i takt med att produktivitet och automationsgrad ökas.

Vill du lära dig mer om additiv tillverkning av metallkomponenter? Månadens krönikör Alexander Sakratidis är en av talarna under 3dp.se:s konferens AM-Dagen den 5 december 2018. Läs mer här! 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


EOS: ”En miljon lasrar”

3d-skrivarleverantören EOS premiärvisar sin LaserProFusion-teknik för polymerutskrifter på Formnext-mässan. En teknik som enligt EOS ska kunna ersätta formsprutning för serieproduktion. 

Publicerat av: 

Elmia sätter fokus på fordon

Fordonsindustrin anammar additiv tillverkning på nya sätt. –Fordonstillverkare har på senare tid börjat arbeta med att förändra hela bilens konstruktion, menar Dr Sascha Peters från material- och teknikföretaget Haute Innovation.

Publicerat av: 

Prototal: ”Vi vill bli världens snabbaste leverantör av plastkomponenter”

Prototalkoncernen har förvärvat företag med en sak i sikte: Att bli världens snabbaste leverantör av plastkomponenter. Med en rad strukturella förändringar det senaste året sätter de nu fokus på tre kärnområden: 3d-printing, PUR-gjutning och formsprutning med tillhörande verktygstillverkning.

Publicerat av: 

Det får du inte missa under Formnext

Flera företag släpper hintar om vad som kommer gå att skåda under Formnext-mässan i Frankfurt, 13-16 november. Vi listar några av aktörerna som kommer att finnas på mässgolvet.

Publicerat av: 

Ger sig Mitsubishi in i
3d-världen?

Nyligen har flera internationella medier fått information om att Mitsubishi arbetar på en ny 3d-metallskrivare. Det är ännu inte namngivet och det kan vara att det enbart är en prototyp. Men inom två till tre år kan Mitsubishis intåg på marknaden vara ett faktum. 

Publicerat av: 

Siemens anställer ny designpartner

Siemens Industrial Turbomachinery AB, med fäste Finspång, har gett Etteplan i uppdrag att designa nya delar och applikationer för hjälpsystem till gasturbiner som framställs genom additiv tillverkning. 

Publicerat av: 

Gillette erbjuder personlig design

Gillette provar ett nytt koncept för att leverera rakupplevelser till män. Tillsammans med Formlabs startar de konceptet The Razor Maker – 3d-utskrivna och personaliserade handtag för rakhyvlar.

Publicerat av: 

Kodak och Evolve tekniksatsar

Kodak och Evolve Additive Solutions ska bistå varandra i företagens tekniska utveckling. – Vi är väldigt glada för möjligheten att expandera egenskaperna med vår elektrofotografiska plattform utanför 2d-utskrift till 3d-utskrift, säger Kodaks John O’Grady.

Publicerat av: 

De lägger i nästa växel

Additive Industries och 3rd Dimension Industrial 3D Printing ingår partnerskap. 3rd Dimension la nyligen sin första beställning hos Additive Industries på den uppmärksammade metallskrivaren MetalFAB1.

Publicerat av: 

Här kan additiv tillverkning blomstra

En kartläggning av additiv tillverkning i Mellansverige har gjorts på uppdrag av 9 svenska regioner. Resultatet visar stor potential för industrier i Mellansverige, men också ett behov av kompetensutveckling.

Publicerat av: 

Flera spännande talare klara för AM-Dagen

Den 5 december är det dags för AM-Dagen, 3dp.se:s årliga konferens om 3d-utskrivna slutprodukter för svenska teknikföretag inom bland annat fordons, flyg- och verkstadsindustri. Nu är ännu fler talare klara för dagen!

Publicerat av: 

Ford prisas för 3d-verktyg

Ford vinner samtliga pris för additiv tillverkning i Automotive Innovation Awards Competition. Detta efter att ha tillverkat verktyg för fordon med hjälp av additiv tillverkning.

Publicerat av: