Månadens krönika: ”Serieproduktion inom metal AM”

En bygglåda som innehåller flera komponenter, i flera lager, utan stödstrukturer. Visselpiporna omges alltså endast av pulver.

Inom additiv tillverkning (som på engelska heter additive manufacturing och förkortas AM) generellt och metal AM i synnerhet, har diskussionen skiftat från att vara en teknik för snabb tillverkning av prototyper till enstaka riktiga produkter – för att nu vara riktat mot serietillverkning. Allt fler tillverkare av 3d-skrivare för metall fokuserar på att öka produktiviteten i skrivarna för att få ner kostnaden per cm3.

Att serietillverka med AM är fortfarande relativt dyrt jämfört med traditionell tillverkning vilket varit ett hinder för många. En av teknologierna som lämpar sig bäst när det gäller att producera stora volymer av små komponenter är binder-jetting. Här används inga lasrar. Enkelt förklarat innebär det att det läggs ut ett tunt lager metallpulver i en bygglåda, därefter beläggs pulverbädden  selektivt med ett bindemedel där det så småningom ska bli en komponent. Processen upprepas lager för lager tills komponenten/komponenterna är färdiga. Efter det att komponenten skrivits ut rensas komponenten från allt löst pulver, läggs på keramplatta och går vidare till sintring, som är det sista steget i processen. Det är efter sintringen som komponenten får sina slutgiltiga egenskaper.

Alexander Sakratidis började på Digital Metal år 2015 som försäljningschef, efter att han tidigare arbetat som innovationskonsult på Ideon Science Park i Lund. Han har arbetar i allt från stora multinationella till mindre entreprenörsföretag. Idag arbetar han som försäljnings- och marknadschef på Digital Metal.

När är det motiverat att använda AM för serieproduktion?

En enkel komponent som går att tillverka med traditionella metoder i större volymer kommer troligtvis att vara billigare jämfört med AM. AM kan däremot i många fall vara ett konkurrenskraftigt alternativ om komponenten är väldigt komplex, även om den kan tillverkas med traditionella metoder. AM är även intressant om man jobbar med mindre serier som har höga startkostnader. Med AM krävs till exempel inga specifika verktyg för en viss komponent, utan endast en ny CAD-fil.

Genom att tänka nytt öppnas möjligheter. Går det till exempel att slå ihop flera delar till en, och på så sätt få en produkt med bättre egenskaper? Skulle man kunna utveckla en komponent med optimal funktionalitet utan att ta hänsyn till de begränsningar som finns inom traditionell tillverkning och skapa ett mervärde som motiverar kostnaden?

General Electrics (GE) satsning på AM-teknologi och deras köp av Arcam (EBM, Electron Beam Melting), och Concept Laser (LPBF, Laser Powder Bed Fusion) har fått många att tänka i AM banor. Nya generationen Cessna Denali är ett bra exempel på hur GE har anammat AM-teknologin. Motorn i flygplanet innehåller en handfull komplexa 3d-utskrivna titan- och stålkomponenter som ersätter ett hundratal av de tidigare komponenterna.

På Digital Metal utvecklar och tillverkar vi 3d-metall skrivare som använder binder-jetting. Sedan starten år 2013 har vi tillverkat fler än 300 000 komponenter. Med fler än 30 skilda geometrier i serieproduktion på upp till 40 000 bitar visar vi att vår binder-jetting teknologi är en väl beprövad teknologi som banar väg för serieproduktion i stora volymer redan idag. Digital Metal teknologin kan under vissa förutsättningar konkurrera med MIM (Metal Injection Molding) och blir ett allt mer konkurrenskraftigt alternativ i takt med att produktivitet och automationsgrad ökas.

Vill du lära dig mer om additiv tillverkning av metallkomponenter? Månadens krönikör Alexander Sakratidis är en av talarna under 3dp.se:s konferens AM-Dagen den 5 december 2018. Läs mer här! 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Bromsok i titan tål tusen grader

Bugattis bilmodell Chiron blir unik med världens första 3d-utskrivna bromsok, skriver Popular Science. Enligt Bugatti är titankomponenten den största i sitt slag som tillverkats med SLS-tekniken.

Publicerat av: 

Cellink får patent för ny teknik

Det svenska bioprintingföretaget Cellink tilldelas patent från Europeiska patentverket. Det är ett stort steg mot den ideala bioprintern, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Publicerat av: 

Konferens med metallfokus

Den 25–27 november arrangeras konferensen Metal Additive Manufacturing Conference 2019 i Örebro. Här ska besökarna kunna tanka en massa kunskap om additiv tillverkning av metall.

Publicerat av: 

Flygutsläpp i fokus för GKN Aerospace

EU:s klimatmål för år 2050 är att halvera flygutsläppen. Men för att detta ska bli verklighet krävs en rad olika åtgärder. GKN Aerospace, som är Sveriges största civila flygindustri, ser additiv tillverkning som en del i att nå målet.

Publicerat av: 

Forskning nära hjärtat

Miljoner människor i världen är i behov av en hjärttransplantation. Nu har forskare tagit nästa steg för att kunna 3d-printa ett människohjärta i full storlek. 

Publicerat av: 

MakerBot lanserar Method X

– Method X vänder sig till den som vill ta steget upp till en pålitlig professionell skrivare från de enklare lågprisskrivarna, säger Evald Ottosson på Protech som är svensk återförsäljare.

Publicerat av: 

Så blir kaffesäckar kajaker

Vad sägs om att ta en tur i en 3d-printad kajak? Det Värmlandsbaserade företaget Melker of Sweden tillverkar nu kajaker, longboards och ståbrädor för paddling (SUPar) av restmaterial som sågspån och kaffesäckar från Löfbergs.

Publicerat av: 

De 3d-printar magnetisk vätska

Ett forskningsteam i USA lyckades, av misstag, 3d-printa droppar med permanenta magnetiska egenskaper. Framstegen öppnar dörren för en rad användningsområden, både inom medicin och elektronik.

Publicerat av: 

Designbyrå stärker produktutveckling med 3d-skrivare

Den svenska industridesign-byrån Splitvision Design är först i Sverige med att investera i en Figure 4-lösning från 3D Systems. – Produktionen blir bättre och mer kontrollerbar ju mer ansvar vi tar inom tillverkningen, säger Lukass Legzdins, R&D-chef på Splitvision.

Publicerat av: 

Sandvik gör skarpt förvärv

Sandvik förvärvar en andel om 30 procent i det italienska bolaget Beam IT. – Investeringen i Beam IT kompletterar vårt befintliga erbjudande, säger Lars Bergström, chef för Sandvik Machining Solutions.

Publicerat av: 

Graphmatech lanserar nytt material

Graphmatech, ett svenskt startup företag inom materialteknologi, släpper ett nytt hybridmaterial med namnet Aros Create. Fler produkter kommer snart, säger doktor Mamoun Taher, vd på Graphmatech.

Publicerat av: