Månadens krönika: ”Serieproduktion inom metal AM”

En bygglåda som innehåller flera komponenter, i flera lager, utan stödstrukturer. Visselpiporna omges alltså endast av pulver.

Inom additiv tillverkning (som på engelska heter additive manufacturing och förkortas AM) generellt och metal AM i synnerhet, har diskussionen skiftat från att vara en teknik för snabb tillverkning av prototyper till enstaka riktiga produkter – för att nu vara riktat mot serietillverkning. Allt fler tillverkare av 3d-skrivare för metall fokuserar på att öka produktiviteten i skrivarna för att få ner kostnaden per cm3.

Att serietillverka med AM är fortfarande relativt dyrt jämfört med traditionell tillverkning vilket varit ett hinder för många. En av teknologierna som lämpar sig bäst när det gäller att producera stora volymer av små komponenter är binder-jetting. Här används inga lasrar. Enkelt förklarat innebär det att det läggs ut ett tunt lager metallpulver i en bygglåda, därefter beläggs pulverbädden  selektivt med ett bindemedel där det så småningom ska bli en komponent. Processen upprepas lager för lager tills komponenten/komponenterna är färdiga. Efter det att komponenten skrivits ut rensas komponenten från allt löst pulver, läggs på keramplatta och går vidare till sintring, som är det sista steget i processen. Det är efter sintringen som komponenten får sina slutgiltiga egenskaper.

Alexander Sakratidis började på Digital Metal år 2015 som försäljningschef, efter att han tidigare arbetat som innovationskonsult på Ideon Science Park i Lund. Han har arbetar i allt från stora multinationella till mindre entreprenörsföretag. Idag arbetar han som försäljnings- och marknadschef på Digital Metal.

När är det motiverat att använda AM för serieproduktion?

En enkel komponent som går att tillverka med traditionella metoder i större volymer kommer troligtvis att vara billigare jämfört med AM. AM kan däremot i många fall vara ett konkurrenskraftigt alternativ om komponenten är väldigt komplex, även om den kan tillverkas med traditionella metoder. AM är även intressant om man jobbar med mindre serier som har höga startkostnader. Med AM krävs till exempel inga specifika verktyg för en viss komponent, utan endast en ny CAD-fil.

Genom att tänka nytt öppnas möjligheter. Går det till exempel att slå ihop flera delar till en, och på så sätt få en produkt med bättre egenskaper? Skulle man kunna utveckla en komponent med optimal funktionalitet utan att ta hänsyn till de begränsningar som finns inom traditionell tillverkning och skapa ett mervärde som motiverar kostnaden?

General Electrics (GE) satsning på AM-teknologi och deras köp av Arcam (EBM, Electron Beam Melting), och Concept Laser (LPBF, Laser Powder Bed Fusion) har fått många att tänka i AM banor. Nya generationen Cessna Denali är ett bra exempel på hur GE har anammat AM-teknologin. Motorn i flygplanet innehåller en handfull komplexa 3d-utskrivna titan- och stålkomponenter som ersätter ett hundratal av de tidigare komponenterna.

På Digital Metal utvecklar och tillverkar vi 3d-metall skrivare som använder binder-jetting. Sedan starten år 2013 har vi tillverkat fler än 300 000 komponenter. Med fler än 30 skilda geometrier i serieproduktion på upp till 40 000 bitar visar vi att vår binder-jetting teknologi är en väl beprövad teknologi som banar väg för serieproduktion i stora volymer redan idag. Digital Metal teknologin kan under vissa förutsättningar konkurrera med MIM (Metal Injection Molding) och blir ett allt mer konkurrenskraftigt alternativ i takt med att produktivitet och automationsgrad ökas.

Vill du lära dig mer om additiv tillverkning av metallkomponenter? Månadens krönikör Alexander Sakratidis är en av talarna under 3dp.se:s konferens AM-Dagen den 5 december 2018. Läs mer här! 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


USA:s flotta använder 3d-skrivare

Den amerikanska armén och flottan använder sig av additiv tillverkning för att få fart på verksamheten. Under 28 månader kommer USS hangarfartyg, George HW Bush CVN 77, att uppgraderas med både konventionella och 3d-utskrivna delar. 

Publicerat av: 

3d-print i Oscarsbelönad film

Det är inte många som kan ha undgått den berömda Oscarsgalan, där det gångna årets bästa prestationer inom film prisas. När galan gick av stapeln den 24 februari kan det ha varit extra många 3d-entusiaster som höll tummarna för en viss nominerad film.

Publicerat av: 

Massivit lanserar ny jätte

3d-skrivartillverkaren av storformatsskrivare Massivit lanserar en ny skrivare. Massivit 1800 Pro är en uppgraderad version av deras tidigare Massivit 1800.

Publicerat av: 

Företag kan dra nytta av 3d-printingspecialister

Yrkeshögskolan i Eslöv har sedan 2016 utbildat två omgångar 3d-printingspecialister där huvuddelen av de examinerade eleverna har fått antingen förändrade eller helt nya arbetsuppgifter som ligger i linje med utbildningens syfte. Nu pågår antagningen för en ny omgång nya specialister.

Publicerat av: 

Skräp blir till verktyg i rymden

Astronauterna ombord på International Space Station, ISS, har fått ta emot en 3d-skrivare som gör det möjligt för dem att skapa eget verktyg från sina egna återvunna plastobjekt.

Publicerat av: 

Klartecken för ansökan om 3d-skrivare

GE Additive öppnar ansökan för grundskolor och gymnasieskolor för möjligheten att få en gratis 3d-skrivare. – Vi vill bygga en talangrörelse som förstår 3d-design och utskrift när de går in på arbetsmarknaden, säger Jason Oliver, vd på GE Additive.

Publicerat av: