Ford prisas för 3d-verktyg

Flera stora biltillverkare använder 3d-utskrift på någon nivå. Ford är en av dem och blev nyligen uppmärksammade när de prisades i Automotive Innovation Awards som arrangeras av Automotive Division of Society of Plastics Engineers (SPE). Det var första gången tävlingen inkluderade en separat kategori för additiv tillverkning och Ford vann alla de tre priserna som delades ut i kategorin. 

De 3d-utskriva delarna som Ford använder finns däremot inte i  bilarna, utan det är verktygen för att producera och montera bilarna. Det är dels tal om formsprutning för tillverkningen av den nya Ranger Pickup Truck, ett 2017 Mustang Cabriolet Window Adjustment Tool och ett lyftverktyg som används för att montera Escape SUV och Fusion.

– Vi förstod verkligen inte potentialen med tekniken innan vi började arbeta med den, säger Roy Raymer, Fords produktkoordinator för snabb tillverkning.

En form utvecklades för att lösa ett otillräckligt ventilationsproblem. 3d-bläckpatronen har integrerade ventilationskanaler för att gaser ska avdunsta. Ventilationskanalerna ligger längs toppen och sidan av varje form. Lösningen förbättrar ventilation med 100 procent och produktionstiden har minskats med 70 procent.

En justeringsarmatur för fönster är 3d-printad med FDM-teknik, och med 35 procent kolfiberförstärkt polyamid. Det är 30 procent enklare och billigare att producera, än en traditionell svetsad fixtur. Det tog 50 timmar att bygga den integrerade funktionen med handtag och fästen. Armaturen integrerar pneumatisk styrning, släppkontakthus, ergonomiska handtag, pneumatiska rörhållare och kopplingsfästen.

Fords lyftverktyg skapar en bättre kontakt med de mer komplexa geometrierna och kostar hälften så mycket som en traditionell armatur.

Lyftverktyget var också tillverkat med FDM-tekniken. Enligt Ford kan den lyfta allt från en halvaxel till en instrumentpanel. 3d-utskrift gjorde det möjligt att skapa bättre kontakt med de mer komplexa geometrierna och kosta hälften jämfört med en traditionell armatur. En signifikant minskad vikt motverkar upprepad rörelseskada och gör det lättare att använda verktyget.

Ford började sitt arbete med additiv tillverkning med en SLA-maskin, för produktion av komplexa prototyper, och deras arbete har sedan dess utvecklats för att använda FDM, SLS och 3d-sandformsprint. Ford, som många andra bilföretag, har upptäckt att 3d-utskrifter kan spara tid, pengar och material och möjliggöra användningen av mer komplexa och unika delar. Medan exemplen ovan är verktyg och monteringsdelar kommer det inte att vara överraskande om Ford snart går vidare för att använda 3d-utskrift för faktisk produktion.

Till exempel använder andra företag, som Divergent 3D, 3d-utskrifter för att bygga bilar som är lätta och effektiva, vilket minskar både kostnader och miljöpåverkan. Eftersom fördelarna blir mer uppenbara, kommer vi förmodligen se fler och fler tillverkare tillämpa tekniken på faktisk produktion.

Vinnarna av Automotive Innovation Awards Competition kommer att hedras den 7 november.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


EOS: ”En miljon lasrar”

3d-skrivarleverantören EOS premiärvisar sin LaserProFusion-teknik för polymerutskrifter på Formnext-mässan. En teknik som enligt EOS ska kunna ersätta formsprutning för serieproduktion. 

Publicerat av: 

Elmia sätter fokus på fordon

Fordonsindustrin anammar additiv tillverkning på nya sätt. –Fordonstillverkare har på senare tid börjat arbeta med att förändra hela bilens konstruktion, menar Dr Sascha Peters från material- och teknikföretaget Haute Innovation.

Publicerat av: 

Prototal: ”Vi vill bli världens snabbaste leverantör av plastkomponenter”

Prototalkoncernen har förvärvat företag med en sak i sikte: Att bli världens snabbaste leverantör av plastkomponenter. Med en rad strukturella förändringar det senaste året sätter de nu fokus på tre kärnområden: 3d-printing, PUR-gjutning och formsprutning med tillhörande verktygstillverkning.

Publicerat av: 

Det får du inte missa under Formnext

Flera företag släpper hintar om vad som kommer gå att skåda under Formnext-mässan i Frankfurt, 13-16 november. Vi listar några av aktörerna som kommer att finnas på mässgolvet.

Publicerat av: 

Ger sig Mitsubishi in i
3d-världen?

Nyligen har flera internationella medier fått information om att Mitsubishi arbetar på en ny 3d-metallskrivare. Det är ännu inte namngivet och det kan vara att det enbart är en prototyp. Men inom två till tre år kan Mitsubishis intåg på marknaden vara ett faktum. 

Publicerat av: 

Siemens anställer ny designpartner

Siemens Industrial Turbomachinery AB, med fäste Finspång, har gett Etteplan i uppdrag att designa nya delar och applikationer för hjälpsystem till gasturbiner som framställs genom additiv tillverkning. 

Publicerat av: 

Gillette erbjuder personlig design

Gillette provar ett nytt koncept för att leverera rakupplevelser till män. Tillsammans med Formlabs startar de konceptet The Razor Maker – 3d-utskrivna och personaliserade handtag för rakhyvlar.

Publicerat av: 

Kodak och Evolve tekniksatsar

Kodak och Evolve Additive Solutions ska bistå varandra i företagens tekniska utveckling. – Vi är väldigt glada för möjligheten att expandera egenskaperna med vår elektrofotografiska plattform utanför 2d-utskrift till 3d-utskrift, säger Kodaks John O’Grady.

Publicerat av: 

De lägger i nästa växel

Additive Industries och 3rd Dimension Industrial 3D Printing ingår partnerskap. 3rd Dimension la nyligen sin första beställning hos Additive Industries på den uppmärksammade metallskrivaren MetalFAB1.

Publicerat av: 

Här kan additiv tillverkning blomstra

En kartläggning av additiv tillverkning i Mellansverige har gjorts på uppdrag av 9 svenska regioner. Resultatet visar stor potential för industrier i Mellansverige, men också ett behov av kompetensutveckling.

Publicerat av: 

Flera spännande talare klara för AM-Dagen

Den 5 december är det dags för AM-Dagen, 3dp.se:s årliga konferens om 3d-utskrivna slutprodukter för svenska teknikföretag inom bland annat fordons, flyg- och verkstadsindustri. Nu är ännu fler talare klara för dagen!

Publicerat av: 

Ford prisas för 3d-verktyg

Ford vinner samtliga pris för additiv tillverkning i Automotive Innovation Awards Competition. Detta efter att ha tillverkat verktyg för fordon med hjälp av additiv tillverkning.

Publicerat av: